Hallo, ik heb een vreemd probleem met een Tandberg TD20a bandrecorder. Hij vervormd namelijk ontzettend, zodra ik de output knoppen (links en rechts zijn apart) over de helft draai. Hoe harder ik hem zet hoe erger de vervorming. Als ik hem maar iets zachter heb staan klinkt hij perfect, alleen wel veels te zacht. Het vreemde is, dat hij het op beide kanalen doet, en ook allebei precies even veel.
Ik heb ook een stukje muziek opgenomen, en deze daarna op een andere bandrecorder beluisterd, en dit klinkt gewoon perfect, dus het lijkt me echt in het eindgedeelte te zitten. Alleen voor ik alles maar klakkeloos ga vervangen, vraag ik toch liever even wat dit kan veroorzaken. Zou een transistor kunnen vervormen, of zal het eerder een elco zijn? En ik welk gedeelte zal het volgens jullie zitten? Het lijkt me dat het in de eindversterking zit, maar het is dan wel frapant dat hij het op beide kanalen doet. Of zal dat dan eerder richting het voedingsgedeelte gaan? Dat betwijfel ik dan wel, omdat zo'n bandrecorder toch eigenlijk alleen een voorversterker is? Ik moet hem immers nog op de versterker aansluiten. Ik dacht dat een transistor OF werkt OF niet werkt, kunnen die wel vervormen?
Alvast bedankt voor de hulp
Als de spanning te laag is werkt een transistor half.
Het is iets gemeenschapelijks voor beide kanalen en alleen in de eindversterker: Controleer de voedingsspanning daarvan.
Dag,
Ik heb hier ooit ook een vraag gehad over een tapedeck,
toen werd ik getipt over www.AnalogAudio.nl
Ik raad je echt aan om je daar eens aan te melden!
Echt een super leuk forum waar genoeg mensen zijn die je kunnen helpen!
Ps. Ik beschik zelf ook over een TD20A, deze werkt echter wel goed.
Het zijn echt briljant klinkende recorders!
Gr. Louis