Hallo allemaal,

Ik ben wat aan het spelen met het aansturen van stappenmotoren met een pc.
Wat mij opvalt is dat de stappenmotor een soort ruisend geluid maakt in de ruststand. Is dat een normale eigenschap van stappenmotoren?

Dat hangt er helemaal vanaf wat voor driver je gebruikt.
Als je een driver gebruikt die de stroom PWM't of chopped is dat best mogelijk.

De stappenmotor wordt inderdaad aangestuurd met een PWM voeding.

inprinciepe zou een stapopen motor in 1 stand volkome stil moeten staan en niet moeten ruisen. als hij ruist of trilt stapt hij waarschijnlijk.

hoe heb je de stappen motor precies aan gesloten op de pc?

Robbert

Op 10 januari 2009 23:43:12 schreef Robbertbd:
inprinciepe zou een stapopen motor in 1 stand volkome stil moeten staan en niet moeten ruisen. als hij ruist of trilt stapt hij waarschijnlijk.

Ook in rust blijft bij een stappenmotor stroom door de spoelen lopen. Vaak wel een lagere stroom 50% ofzo. Door het PWM-en kun je dan toch vaak iets horen.

Dat komt door de stappen motor driver, in rust word de stroom door de spoelen begrensd op een ingestelde waarde anders zou de motor veel te warm worden.

Dat wordt inderdaad met pwm gedaan,en dat ruisen is daar een verschijnsel van, is niet erg.

Bedankt voor alle reacties!
Ik weet nu dus dat het aan het PWM-en ligt.

Op 11 januari 2009 16:33:48 schreef Herbs:
Bedankt voor alle reacties!
Ik weet nu dus dat het aan het PWM-en ligt.

Ligt eraan, hoe jij rust defineerd

ik heb dit probleem ook. ik werk met de SLA7062 (www.pminmo.com)
de datasheet vertelt dat de clockpulsen zon 2us dienen te zijn. met het circuit van die site krijg ik 2ms (ongeveer). Is dat gezond wat ik doe? mss moet ik de capaciteit verkleinen om een hogere frequentie te krijgen. mss zorgt een klokpuls van 2us voor een zo hoge frequentie dat ze niet meer hoorbaar is???

Pater noster, Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt. Die 2 us slaat op de clock(step) puls en heeft niets met het pwm-en te maken. Die clock puls komt normaal gesproken van je computer.

@pater noster.

Daar heeft floppy gelijk in, het pwm signaal wordt in de regelaar geregeld en daar kan je niets aan veranderen, als het tenminste een gekochte regelaar is.

Als het zelf bouw is dan kan het natuurlijk wel.

Ik zou je puls trouwens iets langer maken, dan is de kans kleiner dat je stappen mist bij hogere frequenties.

idd, mijn woorden waren nog niet koud of ik ontdekte bij mijn test dat ik (al weer eens) zever aan het verkopen was