Beste techneuten,
Ik ben thuis de tuin an het verbouwen en wil hierbij de tuin verlichting uitbreiden.
Nu heb ik hiervoor al ruim 100 meter grondkabel aangeschaft: 3x2,5mm2 met mentelscherm.Ik vermoed echter dat deze kabel bedoelt was voor 3 fase.
Nu wil vaste spanning en verlichteing in de tuin.
Dus heb ik:
Fase(bruin)
Nul(grijs)
Schakeldraad(zwart)
Aarde(mantel??????????????)
Ik vermoed echter dat deze kabel bedoelt was voor 3 fase zonder nul omdat er een zwarte,bruine, grijze draad aanwezig zijn in de kabel.
Er is echter geen groen/gele draad aanwezig in de kabel.
Dus ik denk er van uit te kunnen gaan dat de mantel dan als aarde gebruikt dient te worden.
Kan en mag ik de mantel van de grondkabel gebruiken als aarde???
En nog een tweede vraag, is het toegestaan of verstandig om een kabelverbindingen bovenin een lantaarnpaal te maken? De betreffende lantaarnpalen zijn minimaal 1 meter hoog en van gietijzer of kunsstof.
Ik zat zelf te denken om dit te isoleren met een grote krimpkous of vulcanisatietape.
BVD
Christian.
Mantel = aarde
Op 13 januari 2009 20:41:23 schreef kees22:
Ik zat zelf te denken om dit te isoleren met een grote krimpkous of vulcanisatietape.
Zolang het maar veilig en robuust is.
Er zit tussen de stalen omvlechting een litze draad, dat is de aarde, die moet je gebruiken.
Lassen in lantaarnpalen is aan te raden, in geval van storingen kan je daar veel beter bij.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Je kan de koperen aders, die de eigenlijke mantel aarden, als aarding gebruiken. Dat was vroeger schering en inslag. Of het nog toegelaten is, daar ga ik me niet over uitspreken.
In be. mag dat, de mantel als aarding gebruiken. Maar ja Kees 22 zit in NL denk ik. Waarom is iedereen zo bang om hun land te vermelden. Juist chuckie. Het moet.
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
In Nederland moet dat zelfs, tenminste zoals Headhunter al zegt de litze en als je het dan goed en netjes wilt doen de litze met geel/groen coroplast afwerken.
Idd de litze.
En als aanvulling op chuckie: Het staaldraad knip je zoveel mogelijk weg, druk je plat (denk om de vingers, heel scherp) met een mes oid, en dek je af met coroplast.
In het AREI (Belgische regels) staat ergens dat de beschermingsgeleider( = aardingsdraad) over de gehele lengte geel/groen moet zijn. Als men het helemaal volgens de regels wil dan zou het in België niet mogen en moet er kabel gebruikt worden met een geel/groene geleider.
Als je de grondkabel goed handwarm hebt, kan je de buitenmantel iets terug trekken over het pantser.
Als je dan vlak langs de rand het pantser wegknipt en dus alleen de litze overhoud kan je de buitenmanyer terugschuiven over de pantseruiteinden en ben je van die scherpe stukjes af.
hartelijk dank voor de antwoorden!!!!
ik zal de kabel eens strippen en kijken of ik de litze draad kan vinden.
Ik woon in nederland staat inmiddels ook in m'n profiel.
dank dank dank!!
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
@Lambiek
Zoiets staat er in de NEN1010 (de Nederlandse AREI) ook, maar daar heeft men er blijkbaar over nagedacht.
In een grondkabel wordt de aardlitze etc. niet gezien als een ader.
Of:
Indien gebruik wordt gemaakt van een blanke aarddraad, dan moet deze aan de uiteinden groen/geel gemaakt worden
Bij een grondkabel is de mantel de aarde (let op de litze)
De functie hiervan is dat wanneer je met de schep in de tuin per ongeluk door de kabel steekt er direct kortsluiting ontstaat tussen aarde en een ader zodat de stop of aardlek er uit gaat zonder zelf een opdonder te krijgen. De mantel is dus niet alleen pantser, maar ook een elektrische beveiliging.
De aderkleuren zijn inderdaad voor een 3-fase zonder nul bedoeld. Dit is de nieuwe norm sinds kort. vroeger was het bruin, zwart, zwart (soms met een wit streepje) voor L1, L2, L3.
Kleur maakt voor de werking natuurlijk niet uit, koper is koper. Maar om het volgens de regels te doen: bruin=fase, grijs=nul en met blauwe isolatietape aan beide zeiden in te wikkelen om de functie te markeren. Aarde=litze in de mantel en met geel/groene tape in te wikkelen. De derde ader (zwart) kan dan als schakeldraad gebruikt worden.
Natuurlijk wel de grondkabel op minstens 50cm diep in te graven (volgens norm, of misschien wel dieper als de norm weer eens is aangepast)
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
En dan niet zo dom wezen om de draden in de grond ondergronds met kroonsteentjes vast te maken! Dan krijg je gegarandeerd zwerflekstromen in je tuin en kun je zelfs geëlectrocuteerd raken als je over de zwerflekstromen heen loopt. In de tuin van mijn zusje hadden de vorige bewoners ook tuinverlichting met ondergronde bekabeling aangebracht die in de grond open en bloot met kroonsteentjes waren verbonden. Het gevolg was dat het storingen gaf.
Heel vreemd ...
Kijk uit voor hobby bob met zijn schroevendraaier.
[Bericht gewijzigd door Sine op (64%)]