Labvoeding

Beste medeknutselaars,

Ik heb op de site het schema van de labvoeding gevonden. Nu is mijn vraag: Ik heb een ringkerntrafo van 2x22V en 2,5A. Weet iemand een schema om de specs van deze trafo als labvoeding optimaal te gebruiken, dus 30VDC en 2,5A?

Groetjes,

Martijn

Henry S.

Moderator

Op 14 januari 2009 22:20:36 schreef Mechanical man:
dus 30VDC en 2,5A?

30Vdc en 1.55Adc bedoel je, je was energie aan het opwekken en dat is nog niet mogelijk.

LM317, L200 (inclusief stroombegrenzing), LM723 (idem).

Spanning is voor de 'de labvoeding' wat laag.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hoi,

De ringkerntrafo die ik wil gebruiken levert secundair 2x22VAC bij 2,5A. Als ik een helft gebruik kan ik de spanning gelijkrichten naar ongeveer 25 Vdc bij 2,5 A, toch? Mijn vraag wordt dan: Hoe kan ik de maximale stroom uit het schema opkrikken van 1,5 naar 2,5 A?

Als je de spaning gelijkticht, wordt de spanning 22V * 1,41 - 1,2 = 29,8V.
Aangezien je geen energie uit het niets kan maken, moet je de te leveren stroom door een bepaalde factor delen. Deze weet ik echter niet uit mijn hoofd. Was geloof ik 1,60.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Bij dubbelzijdig gelijkrichten:

Idc = 0.6 x Iac
Vdc = 1.41 x Vac

Het schema opkrikken gaat niet (niet nodig ook met jou trafo). De lm317's zijn 1.5A max, dan zou je voor een 5A lm317 (in to-3) moeten gaan. En natuurlijk wat weerstanden veranderen.

Stop de persen, het plan is veranderd. Ik heb een ringkern 2x12V 12,5A gevonden. Vraag blijft hoe ik 'gemakkelijk' hogere stromen kan halen uit het schema.

Groetjes,

Martijn

Daar heb ik het antwoord al op gegeven, kan niet. Je zit vast aan de max stroom die het ic hebben kan, zwaarder ic pakken ic de enige oplossing.

Andere voeding zoeken is de beste oplossing. Eentje die een paar flinke torren gebruikt voor het vermogens gedeelte. De elektuur 82 is een bekende en veel gebouwde. Los regelgedeelte, dus gewoon wat extra torren eraan hangen. (natuurlijk wel op de weerstanden en stuurtor letten).

Nu heb ik een schema gevonden voor een labvoeding met als output 28V 6-8A. Er wordt gebruik gemaakt van een 2x15Vac 6A trafo.
http://www.elecfree.com/circuit/power-supply/power-supply-regulatable-…

Diodes D7, D8 en D9 beperken de output tot 28,2V. Ik heb dus een trafo van 2x12Vac 12,5A. Als ik die diodes nu weg laat wat zijn dan de consequenties?

Groetjes,

Martijn

in de uitleg staat duidelijk dat die diodes er staan om de voeding tot 0V te brengen. want die regelaar zijn minimum spanning is 1.2V

dus zonder die diodes werkt de voeding van 1.2-30V

nu hebben die wel een voedingsspanning van 42V, terwijl jij maar 33.6V DC hebt daar.

ik snap trouwens niet waar die 12V (42V-30V) bij hun weg is. als die continue minstens 12V opstookt in warmte, zal dat best een warmtebron zijn :-). stel je voor dat je 28V instelt en je hebt 6A nodig. je hebt dan dus 14V/6A die in warmte opgaat, of zo een 84Watt.
stel, je hebt 12V nodig 6A, dan moet er 30V/6A verstookt worden, das al ferm 180watt

als je op de originele website (link onderaan) gaat kijken, staat daar ook een versie met 4 transistoren die 20A kan schakelen, dit is misschien intressanter voor u.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als ik het schema met die 4 torren bekijk en beredeneer dan staan die 4 torren in u voorbeeld toch ook net zoveel warmte te verstoken?

Groetjes,

Martijn

Op 17 januari 2009 12:45:54 schreef Mechanical man:
Als ik het schema met die 4 torren bekijk en beredeneer dan staan die 4 torren in u voorbeeld toch ook net zoveel warmte te verstoken?

Groetjes,

Martijn

ja, maar dan loop jij het risico niet dat je 12,5A transfo die 2 transistoren opblaasd en er ineens 30V op de uitgang komt. met die 4 transistoren kan je 20A schakelen en zit je veilig met je 2X12V 12,5A transfo. want je zit een beetje limiet met de aangehaalde schakeling.

met 4 transistoren, kan je ze ook meer verspreid op een koelplaat monteren (of eventueel 2 koelplaten).

maar vind het nog steeds een serieuze warmtebron.

edit: heb net ff de datasheets er bij genomen en zo een transistor kan continue 15A schakelen. LET WEL OP: zo een transistor kan maar 115 watt dissiperen.
dus als je 5V 8A (wat jouw transfo wel kan leveren) vraagt, dan moet er 23V/8A verstookt worden of een goeie 184watt. ik zou toch veiliger werken en meerdere transistoren gebruiken. als er 1 sneuveld, is de 2de dan ook wel direct mee weg.
heb je er 4, en sneuvelt er 1, dan kunnen de andere 3 heb ff volhouden nog (op voorwaarde dat ze niet in geleiding sneuvelen).
je kan eventueel gewoon 3 eindtrappen gebruiken ipv 4

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 17 januari 2009 12:55:29 (27%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat ik toch nog 24VDC aan de uitgang overhoud? Of isdat gewoon niet mogelijk?

Groetjes,

Martijn

klein is fijn

Moderator

Op 17 januari 2009 12:50:19 schreef fcapri:
maar vind het nog steeds een serieuze warmtebron.
eventueel kan je gewoon 3 transistoren pakken hé

Minder torren geeft alleen maar een grote kachel..

Leuk zo'n 10A labvoeding zonder stroombegrenzing. Tegen de tijd dat die zekering doorbrand weten die torren al niet meer dat ze ooit tor waren.

Hoe zou ik dan een (regelbare) stroombegrenzing kunnen toepassen?

Groetjes,

Martijn

Waarom steeds rond die lm317.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/35697/1/

http://www.elv-downloads.de/service/manuals/22532_Universelle_Netzteil…

http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/index.html

Er zijn wat aanpassingen nodig. Maar dan heb je teminste een goede voeding met een nette regeling.

In die van jou zit wel een simpele stroom begrenzing volgens het verhaalt, maar die is niet nauwkeurig te noemen.

P2 will allow you to set the limit of the maximum available amps at the output +Vcc. When using a 100 Ohm/1watt varistat the current is limited to approx. 3 Amps @ 47 Ohm and +- 1 Amp @ 100 Ohms.

Om dan toch maar even de kaarten op tafel te leggen:

Het is de eerste keer dat ik iets dergelijks maak. De trafo's die ik beschikbaar heb zijn een van 2x22V 2,5A en eentje van 2x12V 12,5A. Hier wil ik als beginner een eenvoudige labvoeding van maken waar ik op een gemakkelijke simpele manier een goede, stabiele voeding van kan maken met een output van 0 (of 1,2)V tot 24V en minimaal 3A (liefst 5A of meer). Met een regelbare stroombegrenzing. Als ik het laatste schema van bassie- bekijk haal ik al 3A, maar ik zou graag wat meer van de trafo willen benutten.

Bedankt voor de reactie tot dusver.

En als ik in het schema van de labvoeding http://www.circuitsonline.net/circuits/view/71
van de site gebruik en ik zet er ipv. de lm317's 2 lm338's in werkt dat dan en krijg ik dan 5A output?

Groetjes,

Martijn

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 17 januari 2009 18:39:58 (13%)

Henry S.

Moderator

Beperkt, de TO220 behuizingen hebben zo hun beperkingen, geen aanrader.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Wat zijn de beperkingen dan? Volgens de datasheet van de lm338 hebben ze een gegarandeerde output van 5A bij 1,2 tot 40V.

Groetjes,

Martijn

Dacht jij dat die zielige 338 het leuk gaat vinden als jij 25*1.41*5W (gelijkgerichte 25V *5A) weg gaat stoken in dat ding?

Ik heb je 3 prima ontwerpen gegeven die je zo kan bouwen. Ga uit van 2A per tor en kies dan je aantal torren. Dus 5A in het elektuur 82 ontwerp wordt 3x 2n3055. Moet je alleen even na rekenen of de een paar weerstanden het wel aan kunnen. En natuurlijk wat meer uF aan bufferelco's

Henry S.

Moderator

Op 18 januari 2009 15:22:50 schreef Mechanical man:
Wat zijn de beperkingen dan? Volgens de datasheet van de lm338 hebben ze een gegarandeerde output van 5A bij 1,2 tot 40V.

En nu even verder lezen en grafieken bekijken...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.