Beste mensen.
Na lang na denken ben ik dan toch maar eens begonnen aan mijn eerste buizen project.
Ik heb als kind zijnde altijd al een buizen versterker willen maken, maar ben er tot op de dag van vandaag nog nooit aan toe gekomen.
Nu was ik in mijn grabbel bak aan het zoeken en mijn oog valt op een PCL86 en niet een maar 2 Ook heb ik nog 2 mooie OT's van een Rotel versterker liggen Deze zijn dacht ik 5k dus dat moet werken. Hoe kan ik er trouwens zeker van zijn dat deze 5k is ? Wat zou ik dan prim. en sec. moeten meten?
Er van uit gaande dat dit allemaal klopt ben ik dit schema tegen het lijf gelopen
http://www.iol.ie/~waltonaudio/pcl86images/pcl86schematicbig.jpg
In dit schema staat een voeding met dioden, en tjah dat wil ik nu net niet. Ook is mijn blik een iets te hoge voltage. Ik heb sec. 6,3v en 2x350v.
Nu heb ik er een EZ81 achter gezet met een elco van 47uF Daar aan 2x een dikke 1K weerstand en dan nog eens 47uF
Nu meet ik onbelast 425v Dat is dus veel te veel van het goeie wa.
Hier kun je het schema vinden van wat ik in elkaar gebakken heb. http://www.hipstreet.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=4…
Hoe kan ik deze voeding aanpassen dat ik er de juiste voltages uit krijg. Ik neem aan met een paar mooie weerstanden of zo. Maar ik weet niet wat die versterker aan vermogen op neemt, dus hoe reken ik dat dan uit ?
Graag een beetje hulp voor deze nieuwe man in de buizen techniek 
Greetz Ciel
Op 18 januari 2009 02:50:06 schreef apolloelectro:
Hoe kan ik er trouwens zeker van zijn dat deze 5k is ? Wat zou ik dan prim. en sec. moeten meten?
Niet iets wat maar op 5k lijkt, dat is een getransformeerde impedantie. Weet je ook waarom je dit niet zonder belasting mag laten spelen.
Er van uit gaande dat dit allemaal klopt ben ik dit schema tegen het lijf gelopen
Dit schema begon bij mijn PCL86's te gillen.
Hoe kan ik deze voeding aanpassen dat ik er de juiste voltages uit krijg. Ik neem aan met een paar mooie weerstanden of zo. Maar ik weet niet wat die versterker aan vermogen op neemt, dus hoe reken ik dat dan uit ?
Emperisch bepalen door te doen, je weet ongeveer wat zo'n buis trekt (datasheet), daar gok je even op en pas je later op aan.
10% afwijking is normaal.
Niet iets wat maar op 5k lijkt, dat is een getransformeerde impedantie. Weet je ook waarom je dit niet zonder belasting mag laten spelen.
Omdat zonder speaker de uitgang's impd. van de buis niet meer klopt ?
Dit schema begon bij mijn PCL86's te gillen.
Waarom is dat ? Ja sorry hoor heb dr nog niet zo veel kaas van gegeten. Het ziet er lekker makkelijk uit om eens mee te beginen.
Maar is dit dan beter ? http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/J_Wimmershoff-PCL86-Amp/Pr…
Emperisch bepalen door te doen, je weet ongeveer wat zo'n buis trekt (datasheet), daar gok je even op en pas je later op aan.
10% afwijking is normaal.
Okay daar kom ik denk ik al iets verder mee.
[Bericht gewijzigd door apolloelectro op (14%)]
Op 18 januari 2009 02:50:06 schreef apolloelectro:
Beste mensen.Na lang na denken ben ik dan toch maar eens begonnen aan mijn eerste buizen project.
Ik heb als kind zijnde altijd al een buizen versterker willen maken, maar ben er tot op de dag van vandaag nog nooit aan toe gekomen.
Pas maar op Ciel, dit is een zeer verslavende hobby voor je het weet kom je nachtrust tekort 
Nu was ik in mijn grabbel bak aan het zoeken en mijn oog valt op een PCL86 en niet 1 maar 2. Ook heb ik nog 2 mooie OT's van een Rotel versterker liggen. Deze zijn dacht ik 5k dus dat moet werken. Hoe kan ik er trouwens zeker van zijn dat deze 5k is ? Wat zou ik dan prim. en sec. moeten meten?
Kijk eens hier: http://www.elektrobende.nl/buizen/buizen_tools.html
De Piccolo, een uitstekend versterkertje om mee te beginnen!
In dit schema staat een voeding met dioden, en tjah dat wil ik nu net niet. Ook is mijn blik een iets te hoge voltage. Ik heb sec. 6,3v en 2x350v.
Nu heb ik er een EZ81 achter gezet met een elco van 47uF Daar aan 2x een dikke 1K weerstand en dan nog eens 47uF
Nu meet ik onbelast 425v Dat is dus veel te veel van het goede.
De spijker op zijn kop. Een versterker is nooit beter dan zijn voeding. Nu heeft een penthode vanwege zijn hoge interne weerstand minder last van 'rommel' op de voedingslijn dan een triode, die een relatief lage interne weerstand bezit.
De trafo die je gebruikt heeft echter een vrij hoge spanning om 275V mee te maken. Informeer eens onder je maats naar een voedingstrafo van een buizenradio. Van een gesloopte Philips Plano houd je er o.a. een over met 270-0-270Vac. Voor de gloei kun je een afzonderlijke 14Vac trafo nemen. Ook kun je de PCL86 vervangen door een ECL86, die is identiek maar wordt op 6,3V gegloeid, een spanning die vaak voorhanden is op de voedingstrafo.
Hier kun je het schema vinden van wat ik in elkaar gebakken heb. http://www.hipstreet.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=4…
Door de penthode en triode gezamenlijk loopt 28mA, bij een nieuwe buis.
Groeten, Jaap
Op 18 januari 2009 03:15:59 schreef apolloelectro:
Omdat zonder speaker de uitgang's impd. van de buis niet meer klopt ?
En de spanning heel hoog oploopt, kost buis en trafo.
Waarom is dat ? Ja sorry hoor heb dr nog niet zo veel kaas van gegeten. Het ziet er lekker makkelijk uit om eens mee te beginen.
Ik denk omdat m'n voedingsspanning wat te hoog was, en deze buizen zijn steil, heel erg gevoelig, en er is geen tegenkoppeling.
En m'n OT was gewoon ruk...
Maar is dit dan beter ? http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/J_Wimmershoff-PCL86-Amp/Pr…
Met tegenkoppeling, wat beter te temmen.
Op 20 januari 2009 22:51:57 schreef disko:
Pas maar op Ciel, dit is een zeer verslavende hobby voor je het weet kom je nachtrust tekort
Dat is het zeker, kijk maar uit.
quote:
Op 20 januari 2009 22:51:57 schreef disko:
Pas maar op Ciel, dit is een zeer verslavende hobby voor je het weet kom je nachtrust tekort.Dat is het zeker, kijk maar uit.
Dit heb ik in de gaten, Is erg leuke dat buizen gedoe.
Maar ik moet me nog heel veel verder verdiepen in de theorie,
Merk dat ik zo hier en daar toch echt nog wat te kort schiet.
Maar ik leer het snelste in de praktijk. Dus ik ga gewoon verder stoeien.
Kijk eens hier: http://www.elektrobende.nl/buizen/buizen_tools.html
Dit is erg handig en ga dat ook eens even proberen met een paar onbekende ot's uit oude radio's.
En ja hoor de versterker doet het. De voeding is nog niet helemaal optimaal en zal ik her en der nog wat moeten veranderen. Maar dit komt zeker helemaal goed.
Al met al een leuke versterker om eens mee te beginnen, en er zit ook nog best wat power in 
Hier de foto's voor wie graag het resultaat zien wil.
http://www.hipstreet.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=4…
En weer veel dank voor die die me verder geholpen hebben.
Greetz Ciel
Mooi dat het goed werkt.
De opstelling zo vind ik wel wat gevaarlijk, als je een overwachte beweging maakt wordt je toch wel erg geprikkeld.
Die bouwplaatjes lijken op wat ik gebruik voor buizen experimenten.
Twee tot drie audiowattjes kan nog best een aardig volume geven. Ik ken mensen wiens installatie dat omzet in 100 deciBell.
Metaalweerstanden zie ik, veilige keuze. Je zou de 100Kohm boven de triode eens moeten vervangen door kool. Op die plaats hoor je namelijk verschil tussen de ene weerstand en de ander. Neem wel een dikke, want P=I2*R
Experimenteer ook eens met de kathodeontkoppeling (100uF elco ). Hebben die gelaagde condensatortjes wel een voldoende hoge werkspanning?
De weergave zal de eerste dagen wat wijzigen. Een nieuwe versterker laat ik meestal een week lang spelen voordat ik hem beoordeel of er wijzigingen in aanbreng.
Veel plezier, Jaap
Op 21 januari 2009 20:36:09 schreef Hugo Welther:
... Die bouwplaatjes lijken op wat ik gebruik voor buizen experimenten.
[afbeelding]
Hopelijk geen HF-schakelingen?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]
Op 21 januari 2009 20:39:20 schreef disko:
[...]
Hopelijk geen HF-schakelingen?
Ja hoor
No problemo.
Foto is een 80m regeneratieve ontvanger in het experimentele stadium.
Kijk, dat is het echte werk 
Een paar maanden terug bewonderde ik in Apeldoorn een knap staaltje zelfbouwwerk van een paar amateurs. Knap hoor als je ziet waartoe huisvlijt in staat is.
Ik maakte mij zorgen om de lange aanvoerleidingen naar je grid. Geen last van ongewenste oscillatie?
Metaalweerstanden zie ik, veilige keuze. Je zou de 100Kohm boven de triode eens moeten vervangen door kool. Op die plaats hoor je namelijk verschil tussen de ene weerstand en de ander. Neem wel een dikke, want P=I2*R
Experimenteer ook eens met de kathodeontkoppeling (100uF elco ). Hebben die gelaagde condensatortjes wel een voldoende hoge werkspanning?
Die weerstanden heb ik ooit eens gekregen van de vrouw en zoon van een overleden mede hobbyist. Het was dus geen keuze maar gewoon omdat het er toch al is. Maar ik zal er zeker eens mee gaan stoeien.
100 uF je's heb ik nog wel een paar liggen dus zal daar an ook eens even mee aan de slag gaan. En over die 0.1uF condensator tjah het gaat net, maar daar komt zeker nog een vervanger in. Ik ga straks nog even zoeken voor iets anders.
Trouwens Hugo, Leuke en vooral handige printjes zijn dat. Denk dat ik me daar ook maar eens een setje van ga maken.
Hoef ik niet elke keer een niewe print te tekenen als ik iets wil veranderen. En als het dan helemaal goed is in een keer een goede print maken.
Nee, geen onverwachte en vreemde oscillaties. Werkt leuk.
Daarna in een andere behuizing gefrut.
Meestal bouw ik HF op dubbelzijdige printplaat.
Met het uiteindelijke resultaat:
80m (3705) QRP AM zender.
@apolloelectro, ik zal pdf's van de layout in je mailbox droppen als ik ze kan vinden.
Op 21 januari 2009 21:01:43 schreef apolloelectro:
... over die 0.1uF condensator tjah het gaat net, maar daar komt zeker nog een vervanger in. Ik ga straks nog even zoeken voor iets anders.
Die koppelcondensatoren van 100nF weerstaan de gelijkspanning van de anode plus het versterkte audiosignaal. Hanteer een marge van minstens 100 volt, wel zo veilig als je de RCA-plug er eens uittrekt bij ingeschakelde versterker. Ook de koppelcondensator beinvloedt (door verliezen) de klankeigenschap van een versterker. PTFE en polystyreen zijn verliesarm maar de veel voorkomende polyester voldoet ook goed.
Op 21 januari 2009 21:14:15 schreef Hugo Welther:
Nee, geen onverwachte en vreemde oscillaties. Werkt leuk.
Daarna in een andere behuizing gefrut.
Als ik dat zou doen krijg ik met de deegroller 
Meestal bouw ik HF op dubbelzijdige printplaat. Met het uiteindelijke resultaat: 80m (3705) QRP AM zender.
Als ik het goed zie zit er 1 metaalfilmweerstand in, die blauwe in het midden...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]
Nu ik dit zo zie denk ik.....
Zou ik niet een leuke AM of FM ontvanger kunnen maken voor bij deze versterker.
Ik heb nog wel een deel radio buizen liggen. Wel moet het een vrij makkelijk schema zijn om mee te beginnen.
Ik zal eens op internet gaan zoeken. Maar als iemand wat leuks heeft? Kom maar op!
Hugo nog bedankt voor de PDF, ik zal morgen als m'n nieuw ets spul binnen komt eens even een stel van die dingen maken.
even googlen levert dit op:
http://www.users.bigpond.com/cool386/6c4/6c4.htm