hallo ik heb op mijn se el34 versterker in triode mode de voor versterking verandert van 1 buisje [helft voor iedere el34 ]naar een srrp schakeling met e88cc [nu 6n23p] volgens het volgende schema
http://diyaudioprojects.com/Schematics/6DJ8-SRPP-Tube-Preamplifier.htm
nu was de voorversterking teveel ,ik heb de eerste bias weerstand [poot 8]verandert van 150 ohm naar 2k2 de 2de van 150 ohm gelaten en de spanning verlaagt naar 110 volt.zodat de grid spanning klopt voor de 6n23p ,nu klopt de versterking beter maar de bas is wat te overheersend aanwezig ,ik snap zelf niet veel van deze schakeling de 2k2 was een gok uit een ander schema met 1 half buisje
wie heeft goede raad voor me ,ik heb het idee dat ik toch iets fout gedaan heb ,maar ik snap de schakeling ook niet
alle raad is welkom bijvoorbaat dank ko
ps ook goed voorversterker schema met de 6n23p is welkom
ik vind deze buis kwa stemmen gwoon geweldig
Dit wordt ook wel een "mu stage" genoemd.
De beide Rk (150 ohm in jou schema) dienen gelijk in waarde te zijn om de spanning op de anode van de onderste triode op de halve voedingsspanning te houden.
De bovenste triode fungeert als stroombron voor de onderste triode.
Lees dit eens KLIK hier wordt het duidelijk uitgelegd.
Een triode wordt ingesteld op een zekere stroom teneinde een lineaire versterking te krijgen. De versterking van een buis is een eigenschap, is deze te hoog dan pas je liever een ander type toe. In dit geval zou een ECC82 goede diensten kunnen bewijzen. Let er op dat je de gloeispanning in dat geval op pin 4 en 5 aanlegt. Kontroleer de kathodespanning van de onderste triode, deze moet dmv de weerstanden (150 ohm) op een waarde tussen 1 en 2 volt worden gebracht. De gloeispanning kan het best 50V worden opgetild als de rest van de schakeling dit toestaat.
Een mogelijk eenvoudiger oplossing is in het bestaande schema een spanningsdeler te maken op het rooster van de onderste triode. Neem een weerstand van 22 tot 47Kohm op in serie met het ingangssignaal en verlaag de 1Mohm naar massa tot 47Kohm. Je verlaagt zodoende wel de ingangsweerstand maar daar zal bijvoorbeeld een CD-speler geen probleem mee hebben.