Op 28 januari 2009 20:46:47 schreef riktw:
een zooi oplaadbare aa batterijen werkt ook nog wel, 8 in serie voor 12V en dan 2 keer dat parallel voor meer vermogen.
met de huidige aa batterijen krijg je daarmee 12V bij 5Ah als je goede hebt, je hebt er dan wel 16 nodig.

als je nog meer vermogen wil kan je gaan kijken naar loodaccu's zolang je die maar goed laad en ontlaad.
lipo kan ook maar als je deze verkeerd laat kunnen ze ontploffen en in de fik vliegen, en dat doen ze hard!

Zullen we er 10 in serie van maken ?
Dus 20 ipv 16....gewoon voor de grap ?!?

hint 1,2 ---- 1,5 volt

Even voor de duidelijkheid
Die oplaadbare zijn veel duurder maar zijn ze dan ook anders dan gel accu's? Kun je ze bijv. helemaal leeg zuigen???

Als dit zou kunnen zou denk ik 2650mAh genoeg zijn. ik heb 4tuks batterijen gevonden(oplaadbaar) voor 10 euro met 2650mAh en 1.2v spanning. dit zou betekenen dat ik er 10 van in serie zou moeten schakelen, dus 25 euro. Voor hetzelfde geld heb ik een 12v 7Ah gel accu en deze kan ik misschien voor een een zacht prijsje aankomen of misschien zelfs gratis.

Hiermee bedoel ik dus oplaadbare batterijen heeft dus niet echt veel voordelen buiten het feit dat je hem kunt beschadigen.

let er ook bij op dat sommige oplaadbatterijen niet geschikt zijn voor grote stromen.

dit merk je bv in digitale cameras. je zet de camera aan en die zegt ineens dat de batterijen leeg zijn. een digitale camera heeft een piekstroom die ervoor zorgt dat de batteryspanning ff ineenstuikt en de camera zegt dat: accu leeg.

oude NiCd (nickel cadium) batterijen kunenn goed stroom geven, houden de spanning relatief goed omhoog, maar hebben geheugen effect (1000keer laden en ze zijn eraan)

recentere NiMh batteryen hebben minder geheugen effect maar zijn niet zo happy om hoge stromen te geven.

Li-Ion accus hebben geen geheugen effect, houden de spanning goed aan (3.7V/cel), en je hebt varianten die stroom leveren (laptops) en varianten die daar niet zo tegen kunnen (gsm).

lood accu's zijn zowat de simpelste/goedkoopste accus voor hoge capaciteit (zoek eens de prijs van een 7Ah lood accu en zoek eens de prijs van een 7Ah herlaadbare andere batteryen).
als je een lood accu niet laat leeglopen (tenzij je deep cycle cellen neemt, bv voor zonnepaneelinstallaties, elektrische vorklifts,...), krijg je ze amper kapot. je mag ze meestal blijven laden, kunnen hoge stroom leveren, kortweg simpele accu's, eenvoudig te laden.

alles hangt af van de toepassing hé. elke battery heeft zijn goeie en selchte kenmerken

Maar welke producten moet iki dan allemaal gebruiken in het test setje met de 8w box en de 10 watt versterker?
Wat ik nu weet wat ik moet bestellen is een zekering van rind de 5a en het versterker pakketje, zijn er nog meer dingen die ik moet halen voor het test setje?

even zoeken op agm-accu, dit is ook een loodaccu.

ooit gehoord van een prijslimiet??? die dingen komen nie onder de 100 euro

Ga eerst eens aan de slag met de adviezen die je al gekregen hebt.

maar de laatste vraag de ik had is nog steeds nie beantwoord, die staat de 3e post mij vanaf onder. dan kan ik namelijk alles in 1 keer bestellen

denk eens logisch na, wat denk je zelf dat je allemaal nodig hebt?
speakers, versterker, geluidsbron (mp3 speler)
Wat mist er nog?
alles ertussenin (kabels dus)

En ik dacht dat ik er ook een zekering tussen moest doen???

ik probeer alle onderdelen apart te bestellen via conrad. nu loop ik tegen 3 probleempjes aan:

voor de R2 = 220 Ω
kan ik niet vinden

voor de R4 = 1 Ω
Als ik op 1R filter geeft hij verschillende weerstanden aan waaronder bijv. 0.1R maar geen 1R

Voor de C2 = 10 µF/16 V
heb je een Radiale druppel-128 elco 16V 10µF en een Radiale elco miniatuur 25V 10µF

[Bericht gewijzigd door svarrio op (88%)]

220 ohm is een standaard waarden, die hebben ze gewoon- de zoekmachine van conrad werkt gewoon slecht.
Een 1 ohm weerstand is er ook gewoon, idem.
Je kan misschien beter een andere webwinkel zoeken of uit de papieren catalogus van conrad bestellen.
Elco's mag je altijd een hogere spanning nemen, 25v is dus prima. Iedere 10µF >16v elco is prima.

Welke zou jij aanraden dan???
Heb er namelijk al heel veel geprobeerd die bij shops staan maar die hebben meestal niet alles.

Weerstanden en condensatoren heeft iedere winkel. Specifieke IC's misschien niet, maar de meeste audioversterker IC's hebben ze wel of kunnen ze wel bestellen. De TDA2003 is zó veelgebruikt en bekend, dat ik geen winkel ken die 'm niet heeft. Alle onderdelen van de 10w versterker van deze site moet je zo kunnen vinden.

Let op dat je bij conrad voor minimaal 20 euro moet bestellen, anders komen er nog kosten bij.

Zeer goede tip: de 14e is er in rosmalen een elektronicabeurs. GA DAAR HEEN, ik heb op die beurs GRATIS 2 ladekastjes met gesorteerde weerstanden gekregen, toen iedereen begon op te ruimen.
Als je niet zo'n geluk hebt, kan je er evengoed wel een assortiment weerstanden en condensatoren kopen voor een prikkie. Het is in de grootste hal van het autotron. Zeker de moeite waard om heen te gaan.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (32%)]

Kijk eens bij Dick Best http://www.dickbest.nl
Prima webshop en ik heb goede ervaringen.

De TDA2003 is gewoon op voorraad.

Ik heb alle artikelen bij dick best in mn winkelmandje maar dit komt maar op 2.34 euro :S
Kan dit kloppen of heb ik dan iets verkeerd gedaaan???

Dit is mijn onderdelen lijstje:
TDA2003

Koolweerstand 0,25W
Waarde: 47 Ohm

Koolweerstand 0,25W
Waarde: 2,2 Ohm

Koolweerstand 0,25W
Waarde: 220 Ohm

Koolweerstand 0,25W
Waarde: 1 Ohm

Tantaalelco 10uF 16V

47 uF 35V

470 uF 16V

1000 uF 16V

[Bericht gewijzigd door svarrio op (48%)]

* R1 = 47
* R2 = 220
* R3 = 2,2
* R4 = 1
Check.

* C2 = 10 µF/16 V
* C3 = 470 µF/16 V
* C5 = 1000 µF/16 V
* IC1 = TDA 2003
Check.

* C1,C6 = 100 nF <- missen
* C4 = 47 nF <- Nanofarad, geen microfarad.

De kosten zitten vooral in het koellichaampje, die onderdeeltjes kosten bijna niks.

Verder heb je nog een koellichaampje nodig, die zie ik niet in je lijstje. Zoek iets van 4 bij 3cm dat op je IC gemonteerd kan worden.

Okj goed dat je zegt van het koellichaam want dat wist ik niet. heb er deze bij gedaan:

http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=12…

Wat betreft die laatste 2 condenstators, die kan ik nergens ertussen staan :s
moet ik dan zoeken voor mOhm???

Koellichaam is prima.
Condensators meet je in farad, niet in ohm. µF=microfarad, nF is nanofarad. 1µF is 1000nF.
Deze moet je dus hebben: http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=25… (even de juiste waarde aanklikken)

Okj weer bedankt voor je hulp

even een update van mn winkelmandje:

TDA2003

Koolweerstand 0,25W
Waarde: 47 Ohm

Koolweerstand 0,25W
Waarde: 220 Ohm

Koolweerstand 0,25W
Waarde: 2,2 Ohm

Koolweerstand 0,25W
Waarde: 1 Ohm

Tantaalelco 10uF 16V

MKT condensator raster 5 mm
Capaciteit: 47 nF

MKT condensator raster 5 mm
Capaciteit: 100 nF 2x

470 uF 16V

1000 uF 16V

en het koellichaampje

heb er ook

Glaszekering 5x20 mm snel
Aantal: per stuk
Waarde (A): 5

bij gedaan en de

Zekeringhouder, beveiligd

Ik zou zelf voor een 2a trage zekering gaan, en koop daar gelijk een stuk of 5 van want je gaat er meer nodig hebben als het eens fout gaat. Het is frustrerend om na het bouwen erachter te komen dat er iets kortgesloten is en je geen zekeringen meer hebt...

die kan je gewoon kopen. Een trage weerstand brandt niet direct door bij een overbelasting/stroompiek. Bij versterkers kunnen er flinke pieken optreden, zoals bijvoorbeeld bij het inschakelen.
Een snelle zekering brandt zeer snel door bij een overschreiding van de max stroom en 5a is gewoon een te grote waarde (het IC verbruikt volgens de datasheet max 1,5a)

ah, ik zie dat ze alleen snelle hebben. Kan wel, ik zou dan gewoon 2a nemen, een doosje van 10 stuks.
Is nog veiliger voor je versterkertje ook.