Ik probeer dit schema te bouwen:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/9

Nu staat er in de onderdelenlijst de transistor BC549B aangegeven. Echter staat in het schema de BC549C aangegeven.
Welke is het nou?

Kijk eens hier naar de verschillen, mischien kun je dan zelf al zien welke de juiste is.

Bedankt voor je reactie. Het verschil is dus alleen de stroomversterking. Ik ben nogal een beginner op het gebied van elektronica, maar ik zal het dan proberen met de 549B omdat er in de tekst bij het schema staat dat de versterking max. 200 keer is.

De microfoonversterker werkt goed, maar ik vind de versterking te weinig. Wanneer je de mic bij de bron houdt neemt hij goed op, maar als je de mic verder weg houdt, dan wordt het geluid heel zacht. Ik denk dat ik toch een andere versterker moet maken/kopen.

Of een andere microfoon pakken, daar kan je probleem ook liggen.

Of toch de BC549C toepassen, je kunt ook even een mailje naar een mod. sturen, kan die meteen het foutje (laten)herstellen.

De versterking wordt ingesteld door de terugkoppeling met R2, zoals ook aangegeven in de tekst.

Hoeveel er versterkt moet worden hangt af van de microfoon en de gevoeligheid van de audio-ingang van dat waar het signaal naartoe gaat. Voor het eerste zijn uit de aard van de zaak geen standaarden, voor het tweede een beetje.
Aangezien er geen gainknop is zul je de schakeling van geval tot geval aan moeten passen.

Op 26 januari 2009 20:56:12 schreef Brainsucker:
Bedankt voor je reactie. Het verschil is dus alleen de stroomversterking. Ik ben nogal een beginner op het gebied van elektronica, maar ik zal het dan proberen met de 549B omdat er in de tekst bij het schema staat dat de versterking max. 200 keer is.

Foute conclusie, 200 keer spanning versterken is wat anders dan de Hfe, stroomversterking van een transistor.

Op 27 januari 2009 17:33:17 schreef morc:
Of toch de BC549C toepassen, je kunt ook even een mailje naar een mod. sturen, kan die meteen het foutje (laten)herstellen.

Is gecorrigeerd.

Op 27 januari 2009 17:38:35 schreef Aart:
De versterking wordt ingesteld door de terugkoppeling met R2, zoals ook aangegeven in de tekst.

Die optie is er ook nog, en misschien moet de ingang aangepast worden,zie tekst.

In dit schema is de versterking niet zo afhankelijk van de stroomversterking van de eerste tor.

Als je die zou laten variëren van 100 tot 500, blijkt de hele schakeling te versterken tussen de 190 en 210 keer ongeveer. :)

Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat het weinig uitmaakt of je een BC549B of een BC549C gebruikt. Ik heb die BC549C hier helaas niet liggen dus uittesten kan ik het niet, maar ik moet me nog verdiepen in versterkers want ik kan het wel namaken maar hoe het werkt begrijp ik niet.

Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys even.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]

Ja, in dit schema komt dat toevallig zo uit. De versterking wordt voor een groot deel bepaald door de weerstandsverhoudingen. Dat is trouwens ook goed.
T2 heeft iets meer invloed dan T1.

Ik wilde alleen maar zeggen: als je duidelijk versterking tekort komt, dan helpt het niet als je T1 vervangt.

was de BC549C trouwens niet in de eerste plaats de keuze van de ontwerper vanwege zijn gunstig ruisgetal, net zoals alle eerste trappen bij alle phonopreamps van europese makelij voor de low-noise opamp hier een einde aan maakte?

Waarschijnlijk wel, maar de 549B is ook een low noise transistor, alleen met een lagere beta.
Dus als je die er per ongeluk in zet, in plaats van de 549C, dan merk je in deze schakeling geen verschil.