Beste mensen,
Ik heb een sansui au-6900 waarvan 4 diodes kapot zijn gegaan. Deze zitten per 2 verpakt in een metalen omhulsel genaamd: ss-5 en ss-5R. Zijn deze nog ergens te koop, of is er een vervanger voor?
Voor de duidelijkheid heb ik er een foto van gemaakt:
Verder heb ik een sansui au-7900 waarvan het relais niet inschakeld. Daarvan waren 2 diodes stuk die naast het relais zitten. Type vd1212, vervangen door 1n4148 in serie. Maar blijkbaar is er meer stuk.
In iedergeval krijgt tr603 geen basis stroompje? Want toen ik perongeluk met mijn meetpen de emiter en de colletor verbond ging het relais wel aan.
In iedergeval hier is het schema:
Service manual
Ik hoop dat jullie me opweg kunnen helpen!
Op 29 januari 2009 12:34:35 schreef tommoh:
Beste mensen,Ik heb een sansui au-6900 waarvan 4 diodes kapot zijn gegaan. Deze zitten per 2 verpakt in een metalen omhulsel genaamd: ss-5 en ss-5R. Zijn deze nog ergens te koop, of is er een vervanger voor?
Zijn twee halve diodebruggen. Zie ook het schema van de AU-7900 waar de SS-3 en SS-3R gebruikt worden.
De elco's zijn elk minimaal 10000uF, de kortste klap is een 25A of 35A brugcel in de versterker te monteren en deze met losse dikke draden op de print aan te sluiten.
Zekeringen van de AU-7900 zijn maar 6A maar het is verstandig om diodebrug over te dimensioneren om herhaling te voorkomen.
Het probleem van de AU-7900 is oa met het meten van testpunten te analyseren, dat is iig de eerste stap.
Zowel in de AU-6900 als in de AU-7900 zitten de SS-5 en SS-5R.
En Beide hebben 2 elco's van 15000UF
Is deze brugcel goed om de 2 halve diodebruggen te compenseren?
Kan ik de vd1212 diode wel vervangen door een 1N4148 in serie?
Verder zal ik het met de testpunten gaan proberen, of ik de juiste waarden meet.
Ik heb de brugcel maar aangeschaft. En erin gesoldeerd.
De relais ging aan maar helaas ook weer uit na een seconde of 2.
Ik meet overigens nog wel 50V per elco (die van 15000uF)
Op 30 januari 2009 13:09:10 schreef tommoh:
Is deze brugcel goed om de 2 halve diodebruggen te compenseren?
35A, zie m'n post 
Kan ik de vd1212 diode wel vervangen door een 1N4148 in serie?
Twee 1N4148's in serie.
Op 10 februari 2009 15:42:26 schreef tommoh:
Ik heb de brugcel maar aangeschaft. En erin gesoldeerd.
De relais ging aan maar helaas ook weer uit na een seconde of 2.
Ik meet overigens nog wel 50V per elco (die van 15000uF)
Geen 1.8V op TR602?
50V is teveel, loopt er geen ruststroom? Volgens schema 40V en meer is niet gezond voor de elco's.
Op 10 februari 2009 18:08:26 schreef Henry S.:
Geen 1.8V op TR602?50V is teveel, loopt er geen ruststroom? Volgens schema 40V en meer is niet gezond voor de elco's.
Volgens mij klopt die 50v wel? Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, ben slechts een leek op dit gebied. Maar de elco's zijn 15000uF 63V
Verder weet ik niet precies waar ik mijn meetpennen bij tr602 moet plaatsen om te zien of ik 1.8V meet. Maar ik meet bij R605 die daar in de buurt zit 0.666V
Update
Ik wilde net even kijken of ik 1.8V kon meten.
Dus ik zet de versterker aan, de relais schakelde in en meteen ook weer uit.
Misschien is dit handig om te weten?
[Bericht gewijzigd door tommoh op (15%)]
Ik heb zo'n vermoeden dat ik niet op de juiste manier meet, ik zet mijn meetpennen van de multimeter op de rode cirkels op het plaatje is dat juist?
Als het niet klopt, waar moet ik dan meten.
Verder snap ik niet waarom de relais na zoveel dagen weer wel inschakelt om dan vervolgens weer uit te gaan.
Dat zijn de juiste meetpunten, altijd tov de massa meten en dat doe je.
Kijk de print eens goed na op slechte solderingen.
Als de elco's 63V zijn dan is 2*50V een prima waarde.
Bij TR602 meet ik 0.668V
Verder heb ik alle punten maar opnieuw gesoldeerd, maar dat mocht niet baten, de relais schakelde wederom in en meteen weer uit.
Verder heb ik het gros van de elco's al vervangen maar er zijn er nog een paar die nog niet vervangen zijn. En moet ik misschien de condensators vervangen?
Op 13 februari 2009 16:40:32 schreef tommoh:
Bij TR602 meet ik 0.668V
Waar 'bij' TR602? Op het 1.8V punt? Meet dan eens op de basis van TR601
Verder heb ik het gros van de elco's al vervangen maar er zijn er nog een paar die nog niet vervangen zijn. En moet ik misschien de condensators vervangen?
Dat kan je doen, maar of dat hier mee te maken heeft is een tweede.
Op 13 februari 2009 18:56:19 schreef Henry S.:
[...]
Waar 'bij' TR602? Op het 1.8V punt? Meet dan eens op de basis van TR601
Op het 1.8V meet ik dat ja
Ik weet wederom niet of ik goed meet maar op de cirkels meet ik 2.4V
De beveiliging doet zijn werk. TR601 krijgt sturing en schakelt de 1.8V naar de massa: Luidsprekerbeveiliging want jij hebt gelijkspanning op een van de (of beide) kanalen.
Controleer de eindtransistors want daar komt dat weg, ik vroeg daarom ook al om de ruststroom.
Het lag inderdaad aan de eindtransistors, waarschijnlijk maakte een van de moertjes niet goed contact meer.
De versterker start nu wel op maar valt na zo'n 30 seconden toch uit.
Zou dit kunnen komen door de 2SA798? Deze heeft namelijk hele zwarte pootjes.
Dat kan, Japanse transistors en zwarte pootjes is een slechte combinatie.
Na 30 sec... Wat gebeurt er in die 30 sec, warmte, hoge stroom, gelijkspanning op de op de beveiliging?
Het lag toch aan de 2SA798, ookal mat ik geen sluiting.
De versterker speelt weer als een zonnetje!
Hartstikke bedankt allemaal.
Nu verder met de AU6900 maar vermoed dat dat het zelfde probleem is.