Beste,
Hoe kan ik het vermogen berekenen van een DC motor?
Ik weet het max koppel 0.55Nm en de maximum snelheid 6000rpm.
Is dit bij de formule P = M*n,als ik deze toepas kom ik op een waarde van 3000W uit, is dit wel realistisch?
Jef
Fire_IC
"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Nee dit is niet goed. en wel om twee redenen
(1) Het maximale toerental en het maximalen koppel treden waarschijnlijk niet gelijktijdig op! Een motor kan veel koppel leveren bij een laag toerental en maar een beperkt koppel bij een hoog toerental.
(2) Je gebruikt de formule verkeerd. het is P=M*n waarbij M in Nm is en n het aantal omwentelingen per seconde in radialen (1 omwenteling is 6.28 radialen)
punt 1 is niet zo hoor fire_ic. Goede DC servo's doen dit (op een beetje na) wel hoor. kijk bijv. maar eens op deze koppeltoerenkromme:
http://www.parvex.com/fichesmot/english/rs/rs110m.pdf
je ziet dan dat deze motor zijn nominale koppel van 0.05Nm volhoudt tot aan 6000rpm, daarna valt het pas af.....
fripster
[Bericht gewijzigd door fripster op (53%)]
Dus 6000rpm omzetten naar seconden, dan moet je delen door 60, dan kom ik op 100.
Dan doe ik 100 * 6,28 = 628.
P = M * n = 0,55 * 628 = 345W
Ik denk dat dit een beetje veel is voor een DC motor.
Ik zou met de motot gewoon een tandwiel willen aandrijven.
Welke type motor is dan een alternatief? Ik zou ook een terugkoppeling moeten hebben van de snelheid van de motor.
[Bericht gewijzigd door jef op (45%)]
Fire_IC
"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Op 2 februari 2009 20:20:02 schreef jef:
P = M * n = 0,55 * 628 = 345WIk denk dat dit een beetje veel is voor een DC motor.
Nogmaals, het maximale koppel en het maximale toerental treden vrijwel nooit gelijktijdig op. Je moet echt de "datasheet" van je motor opzoeken met de koppel/toeren kromme zoals die in de post van fripster is gegeven.
Op 2 februari 2009 20:20:02 schreef jef:
Ik zou met de motor gewoon een tandwiel willen aandrijven.
Welke type motor is dan een alternatief?
Zonder meer informatie is hier natuurlijk geen zinnig antwoord op te geven. Wat moet het tandwiel aandrijven?
Is het antwoord hierop niets, dan heb je voldoende aan zo'n motor
Is het antwoord heel veel: dan heb je zo iets nodig.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Nee, als je echt helemaal niks hoeft aan te slingeren dan heb je met deze voldoende: http://www.alibaba.com/product/kr100900677-100580322-0/Vibration_Motor…
(en als die koppel/toerental VEREISTEN zijn voor je motor, dan hebben we dus uitgerekend dat je een half PK motor nodig hebt. Die zijn richting 20x20x20cm, dus niet zo groot als die blauwe hierboven.....)
[Bericht gewijzigd door rew op (37%)]
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 2 februari 2009 19:03:26 schreef fripster:
punt 1 is niet zo hoor fire_ic. Goede DC servo's doen dit (op een beetje na) wel hoor. kijk bijv. maar eens op deze koppeltoerenkromme:http://www.parvex.com/fichesmot/english/rs/rs110m.pdf
je ziet dan dat deze motor zijn nominale koppel van 0.05Nm volhoudt tot aan 6000rpm, daarna valt het pas af.....
fripster
6000 toeren is dan wel niet zijn maximum toeren hé. Normale motoren (ook Franse) hebben nooit hun max koppel en max toeren op hetzelfde punt in de karakteristiek.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 3 februari 2009 00:10:17 schreef rew:
Hint: Dat kan namelijk niet. Bij max toeren is het koppel altijd precies nul.
Zo extreem is het in de praktijk nu ook nooit. (In theorie zou je dit kunnen vooropstellen, maar waarschijnlijk vliegt het koper je dan reeds rond de oren:-))
ja okee.. daar hebben jullie gelijk aan. Ik wilde alleen maar het punt maken dat dc motoren over een heel groot gebied hun nominale koppel kunnen leveren (veel mensen weten dat niet). Ging om de algemene zaak, niet om de details....
fripster
Algemene vragen over vermogens van motoren zijn vaak moeilijk te beantwoorden. Praat je over opgenomen vermogen? Dit is een functie van de ankerstroom. Het asvermogen (afgegeven vermogen)is meestal een maximumcurve waarbij het maximum optreedt bij een bepaald toerental (=niet het maximum) en koppel (=ook niet het maximum). Vaak wordt niet het max vermogen gespecificeerd maar het vermogen in het werkpunt / werkgebied. Dat ligt iha ruim onder het max vermogen. Het vermenigvuldigen van toerentallen (in radialen/s) en koppel om het asvermogen te berekenen is prima als je zeker weet dat ze bij elkaar horen, dus het koppel bij een bepaald toerental. Max koppel en max toerental passen dus niet bij elkaar. Heb je meer gegevens over je motor?
Wel nee, het is de bedoeling dat ik een motor ga selecteren a.d.h.v van deze gegevens.
Er is uitgerekend dat ik een aanloopkoppel nodog heb van 0.55Nm en ik weet dat de max toerebtal 6000rpm moet zijn.
Freaky
Meten is weten
Om je vermogen te berekenen heb je onderstaande formule nodig:
P = Koppel x toeren
---------------
9550 x rendement
in jouw geval kom ik ( bij 100% rendement) op een 345W uit
edit: Die P= moet voor het steepje staan uiteraard...
Ik heb hier één motor gevonden van Maxon.
https://shop.maxonmotor.com/maxon/assets_external/Katalog_neu/Download…
Maar deze heeft wel een hoge start startstroom (167A), welke voeding gaat dit aankunnen, gaat dit niet zeer prijzig worden.
rew
Op 3 februari 2009 00:12:36 schreef jongensenwetenschap:
Zo extreem is het in de praktijk nu ook nooit. (In theorie zou je dit kunnen vooropstellen, maar waarschijnlijk vliegt het koper je dan reeds rond de oren:-))
Mischien ligt het er een beetje aan wat je "max toerental" is, en hoe je dat definieerd.
Ik denk bij max toerental aan het onbelaste toerental bij de maximale spanning (of maximale frequentie) aansturing van de motor. Al het vermogen dat geleverd wordt gaat dan in electrische en mechanische verliezen zitten. Als je hem dan een beetje tegenhoud (hij moet dan koppel leveren != 0) gaat hij langzamer draaien.
Ik dacht nog even: Oef, bij een stappemotor heeft hij gelijk. Maar ook dat is niet zo. Als je een stappenmotor met zeg 300Hz aanstuurt, en je houd hem tegen, dan blijft hij 300 stappen per seconde doen. Het enige is, als hij dat kan terwijl hij koppel levert, dan had je hem ook sneller kunnen laten draaien....
Jef, de motor die je linkt is een brushless motor. Die moet je speciaal aansturen. Gewoon 24V er op gaat niet werken.
Je zult dus een passende sturing moeten regelen. De jongens die de motor verkopen kunnen je daar vast bij helpen: Ik zie dacht ik een "passende regelaars" op dezelfde bladzijde staan....
Volgens mij is het idee dat een "betaalbare" regelaar gewoon niet 24V er op zet als ie hem wil aanslingeren. Dat is echter wel funest voor het koppel bij stilstand... Voor vol vermogen moet hij toch 12A kunnen regelen, dus 1.7V is genoeg om bij stilstand 12A te laten lopen. Wat z'n koppel dan is, weet ik niet.
Ik vind het ding absurd klein voor 250W.....
[Bericht gewijzigd door rew op (25%)]
Wanneer ik het massatraagheidsmoment heb, en ik zou willen berekenen in hoeveel seconden ik op maximum toerental ben, met welke formule zou ik dit kunnen.
4.60E+03 kg mm² is het massatraagheidsmoment
De hoekversnelling is bijvoorbeeld 10 rad/s², hoe moet ik dit intrepeteren. Een hoekversnelling zegt hoe snel dat een stuk van een cirkel gaat. Maar kan ik dat naar iets reel omzetten
Wat moet ik doen met de specificatie startstroom van een motor.
Moet mijn voeding die stroom dan altijd aankunnen. M.a.w moet die voeding dan bijvoorbeeld 80A kunnen leveren.
DIt is ook nuttig om te weten wanneer je zelf een driver circuit wil maken. En je wilt elke wikkeling apart gaan aandrijven met een microcontroller, met wat voor waardes moet ik dan rekening houden.
rew
Jef ik heb weinig verstand van motoren en startstromen. MAAAARRRRR...
Als je de datasheets van transtoren er bij pakt zie je vaak dat ze een "kortstondig maxium" hebben wat beduidend hoger is dan wat ze continue aan kunnen. Dat is dus prima geschikt om de startstroom van een motor mee op te vangen. (moet je wel een beetje mee uitkijken. Soms is "kortstondig" maar een ms of zo, en mogen ze dat dus niet langere tijd , bijvoorbeeld de start-tijd van een motor: enkele seconden hebben).
JVG, 10rad/s^2 betekent dat je motor na 1 seconden 10 rad/sec kan draaien. 1 rad is 57 (en nogwat) graden. 10rad/sec is dus 570 graden/seconden. 1 omwenteling is 360 graden (dat wist je hopelijk al... ) dus draait ie dan 1.58 omwentelingen per seconden. Omdat we vaak met omwentelingen per minuut rekenen, zitten er 60 seconden in een minuut (ook die wist je hopelijk al
) dus hebben we het over 95 omwentelingen per minuut. En dat na 1 seconde.
Dus na 10 seconden kan ie theoretisch 950 RPM draaien....
Op 6 februari 2009 13:07:06 schreef rew:
Als je de datasheets van transtoren er bij pakt zie je vaak dat ze een "kortstondig maxium" hebben wat beduidend hoger is dan wat ze continue aan kunnen. Dat is dus prima geschikt om de startstroom van een motor mee op te vangen. (moet je wel een beetje mee uitkijken. Soms is "kortstondig" maar een ms of zo, en mogen ze dat dus niet langere tijd , bijvoorbeeld de start-tijd van een motor: enkele seconden hebben).
Merci voor het antwoord, maar ik ben niet helemaal gewonnen voor dit idee.
Omdat je nooit exact kan zeggen hoelang die startstroom zal duren. Ook wanneer er plotseling een zwaardere load aan je as komt, kan de stroom al snel oplopen, want dan zit je misschien in het gebied aan het werken waar de motor geen continu bedrijf aankan. Dus ik denk niet dat je hier op veilig speelt.
JVG, 10rad/s^2 betekent dat je motor na 1 seconden 10 rad/sec kan draaien. 1 rad is 57 (en nogwat) graden. 10rad/sec is dus 570 graden/seconden. 1 omwenteling is 360 graden (dat wist je hopelijk al... ) dus draait ie dan 1.58 omwentelingen per seconden. Omdat we vaak met omwentelingen per minuut rekenen, zitten er 60 seconden in een minuut (ook die wist je hopelijk al
) dus hebben we het over 95 omwentelingen per minuut. En dat na 1 seconde.
Dus na 10 seconden kan ie theoretisch 950 RPM draaien....
Dit is duidelijk, bedankt!
rew
Op 9 februari 2009 20:34:29 schreef jef:
Dus ik denk niet dat je hier op veilig speelt.
Verstandig!
Heren, nu heb ik een andere vraag.
Wanneer ik een BLDC motor heb, en wil dat deze ook remt moet ik dan iets extra voorzien van elektronica?
Als ik wil remmen gaat daar toch een grote negatieve stroom(energie) onstaan afhankelijk van de load die op de motor zit en ook de inertie van de motor. Klopt dit en wat kan je er tegen doen?
Ik denk dat ik anders lijn driver van de motor ga opblazen.
http://f-cpu.seul.org/~nico/astromech/motor_control/motor_fundamental_…
[Bericht gewijzigd door jef op (66%)]