Ik ben bezig met een meet- en regelversterker. Hier zitten meerdere NE570N ic's in. Deze dingen ruizen alleen als een gek. Zijn hier betere alternatieven voor te vinden?

Ik kom zelf niet verder dan de SA571, maar volgensmij is die bijna gelijk aan de NE570N. Alleen de werktemperatuur en maximum inputspanning zijn anders. De signaal/ruis verhouding is in beide gevallen 90dB.

Als er geen alternatieven voor zijn, hoe zou ik die ruis kunnen verminderen?

Rizm

Op wat voor een signaal pas je die dingen toe ? ze zouden een maximale ruis moeten hebben van 45uV !

Ze worden gebruikt in het voorversterkergedeeltes van twee microfoons.

Op welk signaal niveau ? 0db = 775mV dus als je direct een microfoon aan de ingang gaat knopen kun je wel eens wat ruis overhouden.

Wat noem je ruis trouwens ? Sissend of brommend ?

De microfoons zitten via een NE5532 opamp aan de NE570N.
De ruis is sissend.

Laat me raden PA versterker voor een kerk of zaal. Engels merk?? Ooit met dit ic bezig geweest. Proefschakeling gebouwd volgens de datasheet. Hij was bijv. een uur stabiel en plotsklap niet meer, en dan was het weer oke. Alles zonder enige plausibele reden . Het zal wel aan mij liggen , maar ik hoef hem niet .

Op 11 februari 2009 17:21:57 schreef rizm:
De microfoons zitten via een NE5532 opamp aan de NE570N.
Ok, dus je zit niet op microfoon singaal niveau aan de ingang van die 570

De ruis is sissend.

Jup, maar dat haalt men hier nogal eens door elkaar daarom dat ik het nog eens vroeg.

Laat me raden PA versterker voor een kerk of zaal. Engels merk?? Ooit met dit ic bezig geweest. Proefschakeling gebouwd volgens de datasheet. Hij was bijv. een uur stabiel en plotsklap niet meer, en dan was het weer oke. Alles zonder enige plausibele reden . Het zal wel aan mij liggen , maar ik hoef hem niet .

Het gaat om een AUREG versterker. Deze wordt omgebouwd naar een 1HE unit waarin alleen voorversterkers voor twee micorfoons komen en de regelunit. Daarnaast nog een stel line-out's en een D-Sub 15 voor de aansturing van een externe mixer.

De AUREG doet zijn werk perfect. Zo stabiel als het maar kan. Alleen de ruis is een minpunt.

Ok, dus je zit niet op microfoon singaal niveau aan de ingang van die 570

Klopt.

Ik kan maar weinig dual gain compandor IC's vinden. Ik heb er een gevonden met betere specificaties wat ruis betreft, maar de pinbezetting komt niet overeen met de NE570. Het gaat hier om de SA572.

De kans een alternatief met betere specificaties te vinden is wel erg klein. Zijn er nog andere mogelijkheden om de ruis te verminderen?

[Bericht gewijzigd door rizm op (35%)]

Weet je zeker dat de ruis uit de NE570 komt, en niet ergens uit de rest van de schakeling?
Is de ruis weg als je de microfooningang kortsluit?
(Ik heb vroeger de NE575 gebruikt voor speech, en die werkte behoorlijk goed...)

Weet je zeker dat de ruis uit de NE570 komt, en niet ergens uit de rest van de schakeling?

Ik heb dit nog niet zelf mogen ervaren. Ik ben namelijk net 'ingestapt' in dit project. De persoon die ermee begonnen is zei dat de NE570 de boosdoener is.

Is de ruis weg als je de microfooningang kortsluit?

Dit kan ik momenteel niet testen aangezien de boel nog niet in elkaar zit. Hier wordt aan gewerkt. :)

De ruis is niet weg als ik de microfooningang kortsluit.

De andere ic's, naast de NE570, die in de schakeling zitten hebben allemaal betere noise specificaties dan de NE570.
Verder zitten de volgende twee torren erin waarvan ik zo snel niet weet wat voor noise specificaties deze hebben:

BC549C en 2N3820.

Misschien dat iemand mij helderheid kan verschaffen omtrent deze twee torren?

[Bericht gewijzigd door rizm op (40%)]

Voor- en na de NE570 met een skoop het ruissignaal opmeten.

Als alternatief voor de NE570 zit hier misschien iets voor je bij:
http://thatcorp.com/Analog_Engine_Dynamics_Processor_ICs.html

Bedankt voor de link. Ik heb de datasheet van de 4305 doorgenomen. De NE570 heeft een signal-to-noise ratio van 90dB bij high gain. De THAT4305 heeft een output noise bij 0dB gain van max -95dBV. Er staat verder geen karakteristiek in voor andere gain waarden. Hoe weet ik welk IC een beter signal-to-noise ratio heeft?

Edit: Ik lees net in de datasheet van de THAT4305 dat voor iedere 10dB gain, noise 5dB omhoog gaat. Tot 30dB gain, dan gaat noise gelijk met de gain omhoog.

In de datasheet van de NE570 staat een karakteristiek waar bij 10dB gain een signal-to-nois ratio van 90dB ontstaat.

Dit is dus gelijk aan de THAT4305. En dus is de THAT4305 geen vooruitgang ten opzichte van de NE570. Of sla ik de plank hier volledig mis?

[Bericht gewijzigd door rizm op (40%)]

Dat klopt wel, maar je vergeet wat: Wat is je ingangsimpedantie? Je sluit de microfoon ingang kort, maar dat is vast niet de ingang van de NE570.

Zoals Zonnepaneeltje al zei: Meten.

Op 23 februari 2009 09:00:05 schreef rizm:
Verder zitten de volgende twee torren erin waarvan ik zo snel niet weet wat voor noise specificaties deze hebben:

BC549C en 2N3820.

Misschien dat iemand mij helderheid kan verschaffen omtrent deze twee torren?

De datasheets kunnen dat.