MP3 speler aan 2 speakertjes -> weinig geluid vereist

Hallo iedereen.

Ik heb het forum behoorlijk zitten doorspitten, maar wat ik wil zit er niet bij. Het is als volgt:

Ik wil een mp3 speler aansluiten op twee speakertjes, waarschijnlijk via een versterkertje op het vereiste vermogen te kunnen leveren.
Vereisten:

- draagbaarheid is niet belangrijk. Ik monteer het geheel op een plank.
- design is niet belangrijk.
- liefst zou ik zowel de mp3 speler als de verserker
op via een adapter voeden.(liefst door 1 adapter)
- het uiteindelijke geluid hoeft niet hard te zijn. je moet in een stille kamer op ongeveer 3 meter afstand van de speakertjes gewoon muziek kunnen horen. Goed hoorbaar is voldoende volume.
- het geluid moet wel acceptabel van kwaliteit zijn.
- Het enige dat ik wil kunnen regelen is het volume play/stop en aan/uit.

MIJN VRAAG:
is een dergelijk 'opstelling' geschikt voor zelfbouw en zo ja, waar zou ik aan kunnen denken? of kan ik het beste de mediamarkt inlopen en daar dingen gaan kopen? en wat raden jullie me dan aan?
(uiteraard maak ik het liever zelf, ben geen enorme elektronica kenner, maar zou me met een aantal posts moeten kunnen redden)

Hoop op jullie reacties!!!! zeer bedankt

Zoek even op het forum naar info en combineer wat je hebt gevonden.
ik zou 2x de 250mW of 1w versterker nemen van deze site. Er zijn ook stereo versterker IC's, misschien weet iemand anders hier een typenummer.

Dit kan volgens mij zelfs zonder versterker als het geluid maar vanaf 3 meter in een stille kamer hoorbaar moet zijn.

Je kan gewoon een jack kabel gebruiken die je doorverbindt met je twee speakers. Het volume e.d. kan je via de mp3 zelf regelen.

Je mp3 werkt waarschijnlijk op 1.2-1.5V? Dan kan je met een simpele schakeling met een LM317 de mp3 via een adapter voeden.

ik denk dat direct luidsprekers voeden te wening geluid oplevert, de oordopjes neerleggen op max volume volstaat namelijk weer niet. dat is wel te zacht.

ik zal die versterkers een bekijken, maar wat raden jullie me aan qua luidsprekers op dergelijke versterkers?

wat betreft de voeding, dat betekent wel dat de mp3 speler zowieso een ac/dc ingang moet hebben toch? hoe kan ik anders een adapter aansluiten?

bedankt dusver!

Maak dit voedinkje, aansluiten in het batterijvak van de mp3 speler: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32
gebruik een 6v trafo.
Zet daar voor elk kanaal deze versterker bij: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/2
De voeding van de versterkers neem je vóór de LM317 af.
Volume regel je op de mp3 speler.
Ik raad een setje kleine ovale speakertjes aan, zoals je wel in TV's vindt. Die hebben voor het formaat een betere basweergave dan ronde.
Zoals deze als het écht klein moet zijn: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=335400
Conrad heeft wel meer kleine goedkope speakertjes.
Als het wat groter mag zijn en meer mag kosten, zou je een setje Visaton FRS-8 kunnen zoeken.

bedankt voor je suggestie,
denk dat ik me eraan ga wagen.

twee vragen:

de versterkers hebben een spannig van 9v nodig,
mp3 1,5(?)
hoe gaat die 6v voeding dat voor beiden regelen?

en die speaker waar je naar linkte heeft een bereik van 600 tot 5000 Hz, is dat niet te beprekt voor muziekweergave?

bedankt alvast!

edit: bedoel je dat ik na c2 in het circuit van de voeding voor beiden versterkers stroom aftap?

wat ken je precies van elektronica? bv, kan je printen maken, kan je solderen...?

als je echt niet teveel kan buiten een weerstand ofzo solderen, zou ik een setje speakers kopen voor een PC. deze hebben standaard een 3,5" jack zitten die zo in de mp3 speler kan.

dan zou ik deze speakertjes opendoen, en op het voedingsgedeelte een aftakking maken en een regelaarke bouwen die de gewenste 1.5V gelijkspanning voor de mp3 speler maakt. deze schakeling moet je ook gewoon in de speakers kunnen bijsteken. je hebt dan redelijk geluid, een eigen volume/bas regeling op de speakers, en je soldeeroefening bestaat eruit een gestabiliseerde 1,5V te maken uit de bestaande speaker voeding

Zoals ik vrij direct aankondigde ben ik een behoorlijk leek. Heb wel eens een velleman kitje inelkaar gedraaid, maar daar blijft het bij. Maar kan wel solderen.
het printje maken, zo dachtik, adviseren ze me over bij de electrozaak.

mijn vraag wat betreft het frequentiebereik van de speakertjes die me werden aanbevolen lijkt me terecht; 600-5000 Hz is wel beperkt lijkt me...

maar fcapri, ik vindt je suggestie zeker niet verkeerd!
misschien idd geschikter voor mijn niveau.

maar toch benieuwd naar die speakers

600-5000 is beperkt, maar als het zo klein moet zijn is dat het beste wat je kunt krijgen. Het is in ieder geval beter dan oortelefoontjes op tafel ;)
Conrad heeft meer dan alleen dat speakertje.

hmmm, had het idee dat mijn telefoon(k810i) als ik hem op speaker zet een stuk groter bereik heeft, kan die specificatie alleen nergens vinden.

ik ga waarschijnlijk met f capri's idee aan de slag.
bedankt iedreeen

Voor 8 euro heb je gevoede speakertjes bij de M*diaMarkt.

Ik gebruik zelf regelmatig twee kleine, oude speakertjes op een mp3-speler en dat werkt prima. Het is voor tijdens het strijken en opvouwen van de schone was. Zonder versterker is het luid genoeg en de geluidskwaliteit is ook geen probleem.

Anecdote: In de jaren tachtig waren horloges met zoveel mogelijk alarmmelodietjes een rage. Ik heb daarna nog jarenlang zo'n horloge als wekker gebruikt door in plaats van het piezo-plaatje het ding aan te sluiten op m'n normale boxen. Geweldige geluidskwaliteit en luid genoeg om ook na een avondje flink stappen wakker te worden.
_

ik zou persoonlijk voor een lm386 gaan. deze ictjes hebben heel weinig externe componenten nodig en zijn heel gemakkelijk te maken.

datasheet:
http://www.national.com/ds/LM/LM386.pdf

Op 25 februari 2009 12:53:40 schreef mbbneon:
Voor 8 euro heb je gevoede speakertjes bij de M*diaMarkt.

Kijk eerst bij de Bl*kker, daar zijn ze 5 euro, soms zelfs voor 4. (die witte uitklapbare)