Op zoek naar isopropanol zag ik dat de lokale drogisten het hier niet (meer) verkopen... weet iemand toevallig welke keten drogisten of bouwmarkten (oid) het nog wel leveren?

Concentratie maakt niet zoveel uit, zolang het meer dan pakweg 50% is, en de rest uit water bestaat.

Online bestellen kan natuurlijk, maar das ivm verzendkosten niet zo handig.

Heb het zelf bij de DA vandaan..

Das krom... ik was toevallig bij een DA, maar die hadden het niet... althans, niet tussen de andere flesjes chemicals (aceton, ethanol, wasbenzine enzo).

Ook niet onder de naam isopropylalcohol?

Gewone 96% alcohol hebben ze ook bij o.a. het Kruidvat...

Ik haal mijn isopropanol gewoon bij de apotheker. Is geen probleem, wordt daar van een vaatje getapt in een klein flesje van 100 ml.

Elektronicazaken hebben het in een spuitbusje van Kontakt. Het heet dan Kontakt IPA.

Op 25 februari 2009 19:16:20 schreef Arco:

Daar zit dus methanol bij. Als je daar b.v. een plastic lensje mee gaat reinigen, kun je het weggooien.

Gewoon bij een paar apothekers binnenspringen.

Daar zit dus methanol bij. Als je daar b.v. een plastic lensje mee gaat reinigen, kun je het weggooien.

Ik reinig er heel vaak plastic mee, zonder enige problemen, nog nooit iets beschadigd...
Ik denk dat alleen bijzondere plasticsoorten er last van hebben. (Of celluloid-achtige stoffen)

Op 25 februari 2009 19:16:20 schreef Arco:

ethanol heeft een veel kleiner reinigend en vet en vuiloplossend vermogen dan isopropanol.

http://www.uploadarchief.net/files/download/alcohol.jpg

Linkse potje komt van de DA, hier maak ik allerlij dingen mee schoon, rechte spuitbus van de conrad die gebruik ik ook echt alleen om printen mee te reinigen van flux.

IPA is gewoon te verkrijgen in spuitbus en blik.

- - big bang - -

Ook niet onder de naam isopropylalcohol?

Nah.. ik ken mn chemie ;)

Dus ook niet op zoek naar (m)ethanol, glycerol, PEG of iets dergelijks.

Ik haal mijn isopropanol gewoon bij de apotheker. Is geen probleem, wordt daar van een vaatje getapt in een klein flesje van 100 ml.

Wat kost dat bij een apotheker eigenlijk?

Ik zag op labstuff een liter voor een euro of 8 (redelijk mits aardig zuiver), maar dat kost met verzendkosten erop het dubbele en heeft wellicht levertijd...

Helaas heeft de locale bouwmarkt het ook niet liggen (wel andere chemicals tegen nette prijzen), en zoek ik dus een handig adresje voor een litertje of wat tegen een nette prijs.

Gisteren nog mijn flesje laten vullen. 100ml voor 1.5 €.
Duur? Ik vind van niet, ik hoef dat spul niet met liters onder mijn werktafel hebben staan.

Das nog best een schappelijke literprijs bij zo'n klein beetje - is het een bepaalde keten apotheek?

Op 27 februari 2009 11:35:33 schreef Ben_:
Das nog best een schappelijke literprijs bij zo'n klein beetje - is het een bepaalde keten apotheek?

Nope, ik weet wat je bedoelt, maar hier in België geloof ik niet dat wij verschillende ketens hebben die apotheken onderbrengen, tenminste niet dat ik weet ...

Heb hier overlaatst ook een flesje van 100ml gaan halen, en was bijna 3€ kwijt.

Ik was ook op zoek naar IPA. Ik vind de IPA bij Farnell redelijk duur. Op een gegeven moment stuitte ik op deze site. Dat is ongeveer een kart van de prijs bij Farnell! Het enige nadeel is dat je meteen groot inkoopt. Heeft iemand toevallig ervaring met deze leverancier? Ze hebben ook een ebay store en zover ik kon zien had deze alleen maar positieve feedback.

Even snel een vraag tussendoor.
Zou ik met IPA videobanden kunnen reinigen zonder dat ze smeltend bijeen klitten ?

Op 11 maart 2014 18:37:02 schreef hurricane:
Even snel een vraag tussendoor.

Open dan aub een nieuw topic.

Isopropanol is hier (Antwerpen) gewoon te krijgen bij de drogist !

@electrofreak:
Ik heb een tijd geleden IPA bij Hoefer besteld en dat arriveerde na 3 dagen.
De verpakking had wat steviger gekund, maar de doos met flessen is heel vanuit Saarbrücken bij mij afgeleverd.

Oké, dan denk ik dat ik daar ook maar eens een voorraad bestel. Er zullen vast wel wat mensen in mijn omgeving zijn die ook wel een fles IPA kunnen gebruiken bij het schoonmaken van het een of ander.