Kent iemand de cd enhancer II nog???
Deze schakeling stond lange tijd op de website van ultranalog.com maar deze bestaat niet of werkt in ieder geval niet meer.
Ik ben hier lang geleden ooit eens aan begonnen.
Heb het werkende geheel in de kast staan en wil er weer eens mee doorgaan maar ben de schema´s allemaal kwijt en zou deze er graag weer bij hebben.
Hopelijk kent iemand deze buizen uitgandstrap voor DACs met differentiële uitgang nog......

Je zou eens kunnen kijken of ze in de "wayback machine" (www.archive.org) nog wat hebben.

Overzicht van de history die ze hebben opgeslagen van ultranalog.com.

En de schema's in het artikel cd enhancer II zijn zelfs nog te downloaden:
5844 version (gain = 28)
5687 version (gain = 16)
3A5 version (gain = 14)

De snelheid van de zoekmachine en de resulterende pagina's laat wat te wensen over, maar het is zeker de moeite waard deze site te bookmarken. :)

De 5844-versie ruikt naar verbrande weerstanden en gloeidraden. Tenzij het schema niet klopt, ik heb niet opgezocht of het om een indirect verhitte buis gaat, maar dan nog is het absoluut worst-practice om de direct verhitte gelijkrichter uit de gemeenschappelijke gloeistroomwikkeling te voeden.

Hey super zeg! Bedankt voor de link!
Ik heb de afgelopen week verschillende keren gezocht op het net maar kwam alleen op dode links.
Meteen even opslaan dan kan heb ik alles compleet en bij de hand.
Ik heb de 5844 versie zwevend gebouwd en deze heeft een aantal jaren geleden al een tijdje gespeeld als proef bovenop de cd speler.
Ik heb toen niks gemerkt van verbrande weerstanden etc en het geheel klonk lekker op wat lichte brom na maar dat kwam denk ik meer door de open opbouw en lange draden.
Maar het schema blijkt niet geheel goed te zijn volgens jou Maartenbakker? Ik heb er nog niet goed naar gekeken. Zometeen eens doorkijken weer....

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1010681.jpg

De ontwerper is het spoor bijster geraakt, de AZ1 krijgt nog maar 2V... als je twee AZ1's zou gebruiken.

Maar dan zou ik de Az1 niet op de gemeenschappelijke gloeistroom mogen aansluiten maar op een apparte wikkeling hiervoor? Of begrijp ik dat nu verkeerd?

Nee maar iets naar boven staat een post waar dat wel staat.

Maar je reageert op mijn post...

Op 1 maart 2009 13:03:58 schreef soldeerpunt:Ik heb toen niks gemerkt van verbrande weerstanden etc en het geheel klonk lekker op wat lichte brom na maar dat kwam denk ik meer door de open opbouw en lange draden.
Maar het schema blijkt niet geheel goed te zijn volgens jou Maartenbakker? Ik heb er nog niet goed naar gekeken. Zometeen eens doorkijken weer....
[afbeelding]

Ik heb het opgezocht, het schema is fout maar als je het nabouwt werkt het wel zonder meteen rooksignalen. De 5844 heeft indirect verhitte kathodes die in het schema abusievelijk als aftakking op een direct verhitte kathode getekend zijn. Slordig schema.

Op 1 maart 2009 14:54:28 schreef soldeerpunt:
Maar dan zou ik de Az1 niet op de gemeenschappelijke gloeistroom mogen aansluiten maar op een apparte wikkeling hiervoor? Of begrijp ik dat nu verkeerd?

Dat het geen goede gewoonte is om de direct verhitte gelijkrichter uit dezelfde voeding als de rest van de gloeidraden te voeden (kan een hele tijd goed gaan), is meer omdat je dan de isolatiespanning gloeidraad-kathode van de overige buizen makkelijk overschrijdt en mogelijke bromproblemen of doorslag krijgt (en als dat gebeurt inderdaad alsnog gefrituurde buizen en weerstanden).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (22%)]

ooh sorry had ik niet door! Over jouw reactie Henry S was ik nog aan het nadenken haha. Ik zie namelijk nog niet helemaal waarom de az1 maar 2 volt zou krijgen.

U=I*R...

Op 1 maart 2009 15:36:17 schreef maartenbakker:
Slordig schema.

Zeer slordig, van de buisaansluitingen klopt weinig.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (92%)]

Al met al is het artikel met de 5844 een beetje een flop geweest dus.
Ik moet dus in ieder geval de gloeispanning van de 5844jes met een aparte wikkeling van gloeistroom voorzien.
En de gloeistroom voor de AZ1 kan dan rechtstreeks op de bestaande wikkeling.
Ik heb wat schema´s opgezocht van versterkers met buizen gelijkrichters en zie nu inderdaad dat dit altijd apart aangesloten is, weer wat geleerd hier!
Zijn er nog meer dingen die jullie zo zien die niet goed zijn in dit schema?
Ik ben zelf nog niet zo thuis in buizen schakelingen maar dat hebben jullie vast al wel gemerkt ;-)

[Bericht gewijzigd door soldeerpunt op (15%)]

Op 1 maart 2009 21:11:11 schreef soldeerpunt:
En de gloeistroom voor de AZ1 kan dan rechtstreeks op de bestaande wikkeling.

Nee! De gloeispanning van een AZ1 is 4V, niet 6.3V.

Waarom zou je uberhaupt gloeiers gebruiken voor de gelijkrichter ?

Voor het aangename geluid als je zwaar gaat belasten, maar dat is hier helemaal niet aan de orde.

4 volt ok, goed dat ik dat weet. heb net ook meteen even wat gegevens opgezocht van de az1.
Ik denk dat het simpeler is om die gelijkrichtbuis eruit te halen en gewoon met diodes gaan werken dan heb ik ook die extra wikkeling niet nodig.
Heel bedankt voor alle tips, ik ga het zo eens proberen.
Ben benieuwd wat het resultaat is.
Als het goed werkt dan zet ik het geheel alsnog in mijn cd speler. Dat is inmiddels ook al een oudje geworden trouwens. Maar leuk voor erbij!

[Bericht gewijzigd door soldeerpunt op (33%)]

Heb vandaag de voeding aangepast, de gelijkrichtbuis zag er dan wel mooi uit (vind ik zelf) maar nu ik diodes heb gebruikt hoef ik geen andere trafo te kopen en kan ik de 6,3volt gewoon gebruiken om de 5844 van gloeistroom te voorzien.
Meteen wat aanpassingen aan de behuizing van de cd speler gemaakt zodat het straks mooi in de kap past en de buisjes er een klein stukje bovenuit steken.
Het klinkt in ieder geval erg mooi.
Ik zal nog een plaatje posten als alles klaar is.

Hmmm de auteur heeft zeker lucht gekregen van dit alles, alle schema´s zijn foetsie nu...
Toch moet ik zeggen dat ondanks de foutjes in het schema de boel hartstikke goed werkt nu mede dankzij jullie hulp.
Ik kreeg de voeding niet helemaal 100% op de goede spanning na het ombouwen met een gelijkrichter met diodes. Daar moet ik nog even mee experimenteren. Met PSU Designer kom ik er nog niet helemaal uit. Op dit moment draait alles even met behulp van een 6x5GT gelijkrichter. Deze is indirect verhit. Dit zou in ieder geval geen problemen moet opleveren toch? Al begreep ik dat het ook niet echt een nette oplossing is als deze uit de gemeenschappelijke gloeistroom gevoed wordt.
De uitgangs spanning ligt nu rond de 140 volt.
Nu heb ik de schakeling aangesloten op de dac in mijn cd speler, dit is er eentje met een gebalanceerde uitgang. Hier is de cd enhancer ook voor gemaakt.
Eigenlijk wil ik liever deze buizenschakeling inbouwen in een apparte DAC zodat ik alle digitale bronnen kan omschakelen en via het buizentrapje kan laten lopen.
Ik heb nog een Denon DA500 staan echter deze heeft geen gebalanceerde DAC chip. Ik heb ooit eens gelezen dat het wel mogelijk is om dit werkend te krijgen.
Kan dit? en weet iemand misschien waar ik informatie kan vinden hierover?