ik heb de volgende mosfet tester gebouwd maar ik stuit op wat problemen
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/mosfettester.gif
originele site

ik heb er de volgende mosfet's op getest:
2SK135 en 2SJ50

bij de 2SK's geen probleem die blijken allemaal te werken
(N-kanaals mosfets)

de 2SJ's lukken niet echt, de groene led die aanduid of de mosfet in geleiding is ja of nee brand altijd.
ik heb er wel 1 gevonden waarvan de gate was doorgefikt(groene ledje brande ook)
(P-kanaals mosfets)

heeft er iemand enig idee aan wat dit kan liggen en hoe ik dit kan oplossen?

Op 15 maart 2009 18:51:38 schreef watchout3:
.............
de 2SJ's lukken niet echt, de groene led die aanduid of de mosfet in geleiding is ja of nee brand altijd.
...

Je hebt de source toch wel aan de + gelegd?
Daardoor kan het zijn dat via de ingebouwde diode de led altijd oplicht.

normaal wel, morgen ga ik het nog eens opbouwen en er een amp meter in serie mee plaatsen.

Ik heb het trouwens getest met 1 kapotte (die in een schakeling gebruikt werd) en 2 splinter nieuwe

Ik heb het zonet nog eens opgebouwd maar helaas zonder succes, ik kan kiezen tussen 16.9mA OF 17.9mA, terwijls deze mooi regelbaar moet zijn.

Moet er soms een nog negatievere spanning op de gate worden aangeboden of zijn deze ook kapot? wat wel nogal klote is vermits die €9/stuk kosten.

de source drain weerstand meten lukt ook niet echt, men multimetertje slaagt zo'n beetje tilt dan

edit:
t' gaat hier over power mosfets zou het kunnen dat die lekstroom al zo'n 17mA is? En hoe word dit aangeduid in de datasheet van de BUZ905 (die is normaal gelijkaardig) staat iets van
IDSX : Drain-Source Cut-Off Current : -10mA
(test conditions VGS = -10V,VDS = -160V)
heeft dit misschien ermee te maken? Mijn mossen zijn ouder dus dat het 17mA is ipv 10mA daar kan ik nog inkomen

Ik heb zonet het nog maar eens geprobeert, maar nu heb ik de groene diode + weerstand vervangen door 1 10Ω 5W weerstand en wonderbaarlijk ik kon de stroom perfect regelen.
Daarna natuurlijk met de led enzo getest en dat werkte ook.

toch een mooi staaltje magie dat die torren met me hebben uitgehaald :p, want ik zou echt niet weten wat ik verkeerd had gedaan. (capaciteit op de gate?)