Ik heb vannacht nog even zitten prutsen. Ik had even de torren nagemeten en toen bleek de Q11 MSP8599 nogal dood (sluiting). Even een vervanger opgezocht en dan zou een BC640 kunnen zijn. Die erin gezet (wel een andere pinout) en nog steeds in de beveilinging.

Toen toch nog maar een keer de zener vervangen. En dat leverde goed resultaat op.

Maar die zener was al vervangen. Alleen zat er toen nog een defecte tor in (Q11) blijkbaar is daardoor de zener gesneuveld of is er toch iets mis gegaan met het buigen van de zener.

Maar hij werkt in ieder geval weer. :D

@Transtube
Het lag echt aan de beveiliging, als ik die 'omzeilde' werkte de versterker prima. Ik heb wel goed gecontrollerd op slechte contacte want er waren er een paar bij die ik niet helemaal vertrouwde. De PTC's waren nog prima :)

Ok goed,dat weten we dan ook alweer.

Raar principe van versterking,niet.

Veel succes verder met de amp.

Ik vind het wel een grappig systeem. Het is een gewone versterker, met voeding, elko's, en torren. Alleen de volgorde in het schema is andersom, zodat de voeding, met elko's en al, met het audio op en neer gaat en de torren aan massa liggen (bij wijze van spreken).
Normaal zou je zoiets niet doen vanwege de capaciteit van de voeding naar aarde. Maar met een belasting van 2 ohm (of zelfs 4 ohm) kan dat natuurlijk niets uitmaken.

Eigenlijk doet de Elektuur labvoeding van 1982 iets dergelijks met zijn regeling van de uitgangsspanning. Ook daar gaat de uitgang met voedingstrafo en al op en neer, terwijl de regeltor aan massa ligt. :)

Is dit systeem niet primair omdat op deze wijze de collectors (behuizingen van de torren) aan massa liggen en hiermee dus rechtstreeks op de koelplaat kunnen ?

Ikzelf heb ook een aantal (defecte) MX700's gehad. Leuke gebakjes alleen jammer van die brommende trafo's. Zou iemand mij eens de werking van zo'n soort ontwerp kunnen uitleggen? Waarom de collectors aan de ground liggen terwijl een gewone push pull daar juist zijn voedingen op heeft staan?

[Bericht gewijzigd door DJohnny op (47%)]

Niet gewoon wat Roland zegt? Dat klinkt plausibel. Voor de rest zie ik het geen verschil maken. In de 'gewone' configuratie heb je ook geen uitkoppel-C nodig.

In dit geval speelt de elko een dubbelrol,afvlakken en ontkoppelen van de eindtrap naar de luidsprekers.

Zo kunnen de transitoren meer disiperen,zonder veel warmte af te geven,en toch een goed geluid weergeven.

Die altec wat ik had kon uren blazen en werd amper warm,hij doet nu dienst als versterker voor toppen bij een DJ.

Dat klopt niet. De rol van alle componenten blijft hetzelfde, alleen staan ze ten opzichte van de transformator/gelijkrichter anders.

Het rendement kan daardoor niet anders zijn. Dat wordt (bij een bepaald geleverd vermogen) alleen bepaald door de klasse van instelling.

Disclosed is an amplifier wherein, in order to prevent the mixing of hum and other noise from the ground potential of the amplifier, the driving power supply circuit of the amplifier is separated from the ground potential into a floating state. In addition, the overall capacity of the power supply is reduced.

Dit type versterkers werken met:

Amplifier circuit driven by ground isolated power supply.

Mijn uitleg heb ik ooit gevonden op een engelstalig forum van audio,ik zoek me te pletter maar ik vind het niet meer terug.

Ga naar deze link:
http://alteclansingunofficial.nlenet.net/proelectronics/proamplifiers/…

Klik dan op:
Altec lancing 9444B Power amplifier literarature sheet-page 1.
Daar staat de uitleg over de werking van de versterker,de QSC is van het zelde principe.

[Bericht gewijzigd door transtube op (20%)]

Het is allemaal niet zo moeilijk. Je hebt drie dingen:
de transistors, de belasting, en de voeding. Voor zowel de plus- als de minhelft van de sinus geldt:

Die drie moeten allemaal in serie staan. Het massapunt kun je aansluiten op één van de drie doorverbindingen.
Meestal liggen de voeding en de belasting aan massa, en zit de transistor tussen voeding en belasting.

Hier hebben ze nu eens de transistor en de belasting aan massa, en zit de voeding tussen belasting en transistor.

Maar het blijft een serieschakeling, en de werking is dus hetzelfde; het rendement ook.
Wel kun je eventueel isolatieplaatjes uitsparen.

Het blijft wel slordig zo je voeding te laten zweven. Maar, zoals gezegd, in deze lage weerstanden maakt dat praktisch niet uit.

/e: ik zie de uitleg niet, alleen specificaties, maar die zijn min of meer standaard (al is het voor het eerst dat ik een opgave zie voor warmteproductie in BTU :)).

Ok,ik ben niet zo goed in de theorie,maar begrijp het wel.

Op dit principe van versterking hebben de amerikanen een patent; United States Patent 4517528

Op één of ander forum had ik die theorie gelezen,ofwel hebben ze het daar uit hun duim gezuigt.. :o

In elk geval kan de versterker meer vermogen leveren zonder veel warmte af te geven.

Ik heb de altec 9444B een tijd gebruikt,hij speelde zeer goed en werdt nauwelijks warm.

Oh, het is verder een prima en ook leuk schema vind ik. En de montage van de torren op het koelblok kan zo heel mooi gedaan worden zonder isolatiespulletjes.

Hij kan wel met een vrij lage ruststroom werken, omdat ze die truc met de voortrap gebruiken (bij weinig vermogen hoeven de eindtorren nog niet mee te doen). Dat scheelt wel wat in vermogen, mogelijk bedoelen ze dat.