Martijn Berntsen
pe4mb
Hier in friesland hebben we een actie 'ik stap oer' (ik stap over), en dan gaat het om een LED lamp.
Ik natuurlijk benieuwd wat erin zit, en om te voorkomen dat jullie allemaal deze toch enigszinds prijzige lichtjes (9.99 euro) moeten slopen om je nieuwschierigheid te bedwingen, post ik de foto's hier.
alle foto's zijn klikbaar voor een 1024x768 formaat.
vlnr: Tiparo LED lamp, 25 watt calex pitje, 60 watt praxis pitje
PATS dus toch glas, gelukkig had ik er een sok omheen
Kijk, That's what it's all about!
en daarachter vinden wij de electronica, weggewerkt in het koelprofieltje
onder de elco vinden we een ic met weggefreesd typenummer (zonde van het geld als je het mij vraagt..)
en tot slot de draadjes van fitting naar printje
extra detail zonder de witte siliconen
extra shot printje (voor wie een wallpaper zoekt?) 
de info, is een dikke rel over bezig, 'de led genereert blindvermogen' (genereren, uhu, kuch)
Tot zover.
addendum:
bij het in het stopcontact steken hoor je een 'vonkoverslag' van de elco die oplaad, dus volgens mij mag de lamp dan wel lang mee gaan, je schakelaar doet dat niet..
verder mag hij dus niet in een dimmer (volgens verpakking) en ook niet op een elektronische schakelaar (logisch, elco, onbegrensde laadstroom, pats.. naja)
klein is fijn
Moderator
Garantieperiode van 7 dagen! Laat me niet lachen.. Zelfs op zekeringen zit nog meer garantie.
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (30%)]
Interessant. En wat een prachtige foto's, dat zou inderdaad niet misstaan aan de muur 
Het zou leuk zijn als we het schema konden herleiden en hier neerplanten inclusief ic-nummer 
Ben benieuwd naar de levensduur van die dingen. Het ziet er niet geweldig uit allemaal. Die elko lijkt verdacht veel op zo'n made-in-china-brol-elko.
Zijn er ook metingen gedaan of het ding z'n opgegeven lichtsterkte haalt?
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
ronw
Golden Member
Ik heb zelf net de PT4107 op eBay gekocht. Zie datasheet:
http://www.electro-bay.com/LED_Driver/datesheet/PT4107_DS_EN_1.1.pdf
Dat is typisch zo'n IC dat de chinezen in dit soort goedkoop geproduceerde producten gebruiken.
De behuizing is identiek, of het dezelfde is?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
3 warm witte powerleds voor 9.99. Dat is 3,33 per stuk, niet echt een hele slechte deal, zeker gezien je er nog een koelprofieltje bijkrijgt. (En een lampbehuizing bij krijgt en wat goedkope chinese elektronica). Moet toch wel wat moois mee te maken zijn?
iig eindelijk eens geen hardwitte led's. Want altijd, altijd als het over ledlampen gaat staat erbij dat ze van dat nare harde witte licht geven. Terwijl er ik weet niet hoeveel kleuren led's zijn.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Jammer dat ze niet in natural white te krijgen zijn... Dat warm witte van de LEDs vind ik niet altijd even mooi, al moet ik zeggen dat sommige (die van Seoul bijvoorbeeld) wel mooi zijn.
Die PT4107, is die nog ergens makkelijk verkrijgbaar? Op Ebay zie ik ze niet meer...
[Bericht gewijzigd door Benadski op (19%)]
ronw
Golden Member
Op 4 april 2009 15:10:00 schreef Benadski:
Die PT4107, is die nog ergens makkelijk verkrijgbaar? Op Ebay zie ik ze niet meer...
Seller: ff77hh
Zoek naar: "(3) high brightness LED drivers IC MAX output 1A"
Het typenummer wordt inderdaad niet genoemd, maar hij staat er wel weer op.
Ik las inderdaad een onzin verhaal in de krant over de led lampen, door het spanningsverschil tussen de ledjes en het net zou de lamp méér stroom nemen dan op de verpakking stond. wat mij betreft onzin dus.
Dat is geen onzinverhaal, deze lampen hebben een slechte cosinus phi, hoge blindstroom. De lichtopbrengst is ook ruk.
Conclusie was dat ze 'te goedkoop' waren.
Je hebt het artikel niet goed gelezen.
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Hoezo zou het hem meer kosten? De centrale moet het blindvermogen wel genereren maar zijn meter registreert het niet.
Je zegt het zelf al, de centrale moet meer produceren voor hetzelfde inkomen. Dat moet uiteindelijk toch weer door de afnemer betaald worden.
ivar92
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch
Op 4 april 2009 19:41:30 schreef ivar92:
was dat een gratis lamp die van de leverandcier kreeg??
Topic lezen?
Lamp kost €9.99.