hallo

Ik ben aan het kijken voor la nou kwam ik deze tegen

Zeroplus USB2.0 logic analyzer LAP-16032 [A]

Met de volgende Specificaties.

- 16 kanalen
- 32 Kbit geheugen per kanaal
- 75 Mhz analoge bandbreedte
- 100Hz-100Mhz sample rate

nu vroeg ik me af wat de bandreete inhoud?
En is dit voldoen als voor een micro controller te gebruiken.En is 32 kbit voldoende?

Ik hoor graag jullie mening hier over.

bandbreedte gaat over de maximale frequentie die het apparaat kan bemonsteren (samplen). In theorie kan een signaal waarvan de hoogstfrequente component x is, perfect gesampled worden met een samplefrequentie van 2*x, echter in de praktijk wordt doorgaans 4*x of 5*x aangehouden.

In het geval van deze LA, kan dus een signaal gesampled worden met een maximale frequentie van 15 ~ 20 MHz. Of het volstaat hangt ervanaf wat je ermee wil doen. Voor het bekijken van SPI signalen bijvoorbeeld wel. Die 32 kbit bepaalt hoe lang de stream is die je kan samplen. Dit is dus ook afhankelijk van het signaal dat je wil bemonsteren.

mm bedankt.

En wat houd dan de sample rate in?

Weten jullie nog ander mooi usb la?

Sample rate is het aantal metingen per seconde.
De maximaal mogelijk te meten frequentie is de helft van de samplerate (in jouw geval dus 50MHz, maar zoals Adhy al aangeeft kan dat best wel eens minder zijn.
De maximale bandbreedte is in getal eigenlijk hetzelfde waardoor ik zo mijn twijfels heb bij die 75MHz.
Dat kan op zich wel maar dan zou je een bandbreedte van rond de 100MHz kunnen verwachten
Dat is dan weer gruwelijk heftig om door te rekenen.
beetje vaag allemaal

Ik heb sinds kort deze zelfde logic analyzer en hij bevalt mij prima.

De grootste vraag is echter wat je ermee wilt gaan doen. Ik ga hem voorlopig vooral gebruiken om Can-bus, SPI en DMX512 signalen mee te bekijken.

Als je op de eleshop.nl pagina van die LA kijkt kan je zien welke bus-decoders er wel en niet mogelijk zijn met deze bepaalde logic analyzer.

die 32 Kbit geheugen is zeker voldoende. Hij gebruikt namelijk behoorlijk efficiente datacompressie en zelfs op 100 Mhz kan ik dus nog ruim 3 volledige DMX512 signalen opnemen

bestaan er eigenlijk ook la met ethernet onder seuning of zijn deze niet meer te betalen.

De "analoge bandbreedte" is wat anders dan de "(totale) bandbreedte".
De analoge bandbreedte heeft betrekking op de analoge verwerking van het signaal tot aan de ADC. Dit houd dus in de verzwakkers en versterkers en eventuele analoge filters binnen het meetinstrument. Dit heeft dus niets met de samplerate te maken.

Hebben we het over de totale bandbreedte dan komt de samplerate wel om de hoek kijken.