Een aantal weken geleden begon mijn 2.5 jaar oude Amana AC2224 koel/vries combinatie bij het aanslaan een luid zoemend/ratelend geluid te maken. Ondanks dit geluid heeft de combinatie nog ruim een week goed gewerkt. Het geluid hield maximaal 1 minuut aan en was steeds frequenter te horen. Uiteindelijk was het geluid iedere 10 minuten te horen en sloeg de compressor niet meer aan. Omdat de compressor erg warm was heb ik de koelkast uitgeschakeld.
Na twee dagen heb ik de koelkast weer ingeschakeld en deze heeft vervolgens twee dagen naar behoren (zonder geluid)gefunctioneerd. Vervolgens werd het geluid steeds frequenter hoorbaar en is de koelkast er na een week weer mee gestopt. Een aantal keer kunnen horen dat de compressor na een paar seconden zoemend geluid toch aansloeg.
Nu staan er in dit forum veel berichten over defecte koelkasten maar met de informatie in deze berichten kom ik niet achter de oorzaak van het probleem. Het lijkt er op dat de motor niet goed wil starten maar of dit wordt veroorzaakt door een defecte motor/compressor of een defect startrelais is mij niet duidelijk. Ik hoop dat iemand een antwoord heeft op mijn vraag.
Volgens mij kon je het testen door met een hamer een tik tegen de compressor te geven. Als hij dan begint te draaien weet je dat het aan de compressor ligt.
Maar dit weet ik niet zeker, heb het ooit eens vaag gelezen hierzo.
Een klap met een hamer had ik al geprobeerd en heeft er helaas niet voor gezorgd dat de compressor ging draaien. Bedankt voor je reactie.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Dit kan het start-relais zijn, OF de clixon (thermische beveiliging). Soms zijn die clixons gewoon rot, waardoor ze af en toe de stroom onderbreken.
Kans 90% startrelais. 10% clixon.
Vaak worden die dingen in een keer samen vervangen. Levensduur van 2,5 jaar is wel heel kort.
Een defect startrelais geeft idd een ratelend geluid.
Je zou het onderdeel eens in zijn geheel uit kunnen bouwen, en dan naar de handyman ofzo. Maak wel foto's enof aantekeningen van hoe het origineel in elkaar zat.
Moet lukken.
Hangen er op die amana's geen schema's meer achteraan?
Ik ken enkel de oudere toestellen, die hebben hun koelrooster onderaan en een ventilator die de hele boel moet afkoelen. Als die geblokkeerd is koelt het toestel ook niet meer voldoende; ik weet echter niet of die warmte voldoende is om de thermische veiligheid van de compressor te doen aanspreken...
Dus toch eens langs achter kijken of je daar geen ventilator ziet die eens uitgeblazen moet worden...