Hallo,

Ik wil gEDA gaan gebruiken om een Print te ontwerpen. Alleen heeft dit programma een behoorlijke leer curve. Wat ik graag wil weten voor ik er veel tijd in ga steken. Zijn er mensen die met succes met dit programma werken en wat is jullie mening hierover.

Alvast bedankt voor je reactie
Megavolt

Wat is de reden dat je met gEDA wil werken? Als je graag met een opensource applicatie wil werken is KiCad stuk makkelijker in gebruik,

Ik gebruik PCB uit het gEDA-pakket al meer dan 10 jaar. Autorouter is niet veel zaaks, maar verder volstaat het voor hobby-gebruik.
Over de rest van het gEDA-pakket kan ik weinig zinnigs zeggen; nooit gebruikt.

Ik heb niet echt voorkeur voor een pakket of opensource. Ik wil een goedwerkend electronica ontwerp programma onder linux hebben.
De freeware eagle versie find ik te beperkt.
Er is niet zoveel te vinden over Kicad op internet en het wordt door 1 persoon geschreven dat klinkt niet heel belovend maar wellicht heb ik het mis.

Op 16 april 2009 19:38:30 schreef pros:
Ik gebruik PCB uit het gEDA-pakket al meer dan 10 jaar.

Ik heb dat programma ook eens in een vlugje geprobeerd, en ik geraakte er niet aan uit. Zal wel aan mij liggen. Het ligt heel vreemd in de hand. Met andere pakketten ben ik altijd veel vlugger weg geweest.

als ik moet kiezen dutssen gEDA , kicad en pen + papier dan ga ik voor het laatste ...

enough said.

die dingen zijn rommel. het hangt met haken en ogen aan elkaar. ( en tzit fol vauten ook... )

Op 16 april 2009 20:34:06 schreef Peter Claus:
[PCB]
Ik heb dat programma ook eens in een vlugje geprobeerd, en ik geraakte er niet aan uit. Zal wel aan mij liggen.

Als je een geheel andere aanpak gewend bent, zal een overstap niet erg vlot verlopen. Dat geldt voor alle software.

@F_E: [knip] Ach laat maar, je bent weer eens azijn aan het pissen... :-)

Voor de hobbyist vind ik KICAD het beste en eenvoudigdste programma,alle libraries van orcad en eagle zitten erbij.
Heb er al tientallen pcb's mee gemaakt.

hier gebruik ook kicad sommige dingen zit wat onlogish maar op zich een gemakkelijk pakket

beter dan multisim/ultiboard 8.x

@FE: niet iedereen heeft de toegang tot de juiste middelen, er zullen zeker wel betere programma's zijn maar die zullen ook een aantal K$ kosten

Op 16 april 2009 21:28:02 schreef free_electron:
als ik moet kiezen dutssen gEDA , kicad en pen + papier dan ga ik voor het laatste ...

enough said.

die dingen zijn rommel. het hangt met haken en ogen aan elkaar. ( en tzit fol vauten ook... )

Vertel me dan eens welke software is dan het walhalla voor de hardware ontwikkelaar. Ik heb met verschillende pakketen gewerkt maar vond het altijd een schande dat ze zoveel geld dufte te vragen voor zulke slechte pakketen. Onder het motto je moet probleem voor probleem oplossen wil ik eerst van Windows af. En als ik dan toch een slecht pakket moet gebruiken laat het dan 1 zijn die niet zoveel geld kost.

@FE: niet iedereen heeft de toegang tot de juiste middelen, er zullen zeker wel betere programma's zijn maar die zullen ook een aantal K$ kosten

Met goed zoeken kom je een heel eind hoor.

Groeten, Bram

Mijn frustratie met die dingen zoals geda en kicad is dat er teveel gefocust wordt op de toeters en bellen. 3d visualisatie , mooie plaatjes renderen en andere troep.

Begin met de echte problemen die bij pcb ontwerp komen kijken aan te pakken. Real time rubberbandng , real time drc check , push en shove on the fly , differentiele traces routen , follow-me functies , parallel place en route ( voorbeeld : mengpaneel met 5 kanalen. je plaatst componente uit kanaal 1 en de andere componenten volgen. symmetrisch et automatische offest. ditto voor routing. als placement niet kan omdat er een montagegat in de weg zit : block placement of sta override toe). pinswap pushback naar schema (en als het even kan ook direct naar de verilog if vhdl of c code die in de fpga of processor zit die daar aan vast hangt. kweste van gans het ontwerp consistent te houden )

automatische snaking van lengte gebalanceerde lijnen. automatische controle op impedantie van een net. directe plug van ene stripline. ( je tekent in het schema : zoveel ohm ) en op pcb staat er automatish de juiste spoorbreedte met de drc rules gedfinieerd voor de afstand tot de groundplane. zorg dat er net groups zijn.

begin daarmee. als dat opgelost is mag je van mij al 3d plaatjes renderen zoveel je wilt, maar zorg eerst dat de ambetantigheden waar je telkens weer veel werk moet in stoppen manueel , geassisteerd kunnen worden door de software.

ik zou bijvoorbeeld heel graag een functie hebben waarbij ik op een spoor kan klikken en opgeven : zoveel ampere. de router past dan dat net automatisch aan naar de juiste spoorbreedte.

of 2 nets selecteren klikken en aangeven : 220 volt. huppekee de rule voor kruipafstand wordt gecreerd en de push en shove gebeurt.
en al sde printplaat voor land x is zijn die kruipafzstanden anders dan voor land y. geef een menuke waarin je de target aanklikt (een of meerdere) en de software doet al dat sorteerwerk en zorgt dat de rules breed genoeg zijnd at alles passeert.

nu moet ik telkens zelf in tabellekes gaan kijken en de rekenmachiene pakken en curves gaan aflezen en dan regeltjes opstellen en netclasses aanmaken.

er worden heel vele van die ambitieuze projecten gestart. slechts heel weinigen leiden tot iets echt bruikbaar.

ik kijk altijd naar die 'free' software met het volgedne gedacht: Stel dat kicad en geda en eagle allemaal 200 euro kosten. welke zou ik kopen..... tzal rap geklonken zijn. ( je pakt al de gratis software , en zet daar 1 of twee commerciele low-cost paketten naast (eagle, diptrace, en er zijn er zo nog een pak. je gaat er van uit dat al die tools evenveel kosten. Zo kan je objectief filteren op wat de software te bieden heeft.)

trouwens der broedt iets in de pcb en schema 'hobby' wereld. Ik ga niet zeggen wat, maar als wat ik gehoord heb juist is (dat weten we in july) zal de hobby wereld eindelijk toegang krijgen tot echte tools.

1 hint : een universiteit (university of melbourne) heeft het al voor zijn studenten in piloot project. 99 australian dollars... enough said.

@bprosman:ik heb een programma wat me ligt en wt gratis is.

Op 16 april 2009 23:04:51 schreef timmie:
hier gebruik ook kicad sommige dingen zit wat onlogish maar op zich een gemakkelijk pakket

beter dan multisim/ultiboard 8.x

Beter dan Multisim. (<-dikke punt), UB is van een hele andere klasse.

Op 16 april 2009 17:38:14 schreef MegaVolt:
Hallo,

Ik wil gEDA gaan gebruiken om een Print te ontwerpen. Alleen heeft dit programma een behoorlijke leer curve. Wat ik graag wil weten voor ik er veel tijd in ga steken. Zijn er mensen die met succes met dit programma werken en wat is jullie mening hierover.

Alvast bedankt voor je reactie
Megavolt

Ik heb een paar jaar terug een projectje gemaakt met Geda en PCB. Bij Geda schematekenen moet je enorm veel klikken om de properties in te stellen maar uiteindelijk werkt het wel.

PCB had destijds nogal wat beperkingen (zoals lijnen niet toekennen netlists). Die zijn in de recente versies opgelost en er zit tegenwoordig real-time DRC in. Ik heb ook Kicad geprobeerd; hoewel Kicad er gelikter uitziet denk ik dat PCB uiteindelijk makkelijker werkt. Kicad heeft meer focus op de eye-candy. Ik vond het editten van traces ronduit onhandig.

Wat ik persoonlijk erg handig aan PCB vind is dat de footprints in textfiles worden opgeslagen. Met een klein programmaatje in je favoriete programmeertaal kun je heel snel ingewikkelde componenten aanmaken die exact kloppen.

Op 16 april 2009 23:38:52 schreef free_electron:
Mijn frustratie met die dingen zoals geda en kicad is dat er teveel gefocust wordt op de toeters en bellen. 3d visualisatie , mooie plaatjes renderen en andere troep.

Begin met de echte problemen die bij pcb ontwerp komen kijken aan te pakken.

er worden heel vele van die ambitieuze projecten gestart. slechts heel weinigen leiden tot iets echt bruikbaar.

Daar heb je wel gelijk in. De design problemen zijn de features die eerst in het programma moeten geïmplementeerd worden. Als de open source ontwikkelaars zich over deze zaken zouden willen buigen.

[Bericht gewijzigd door Peter Claus op (14%)]

Op 17 april 2009 00:27:48 schreef Henry S.:
[...]
Beter dan Multisim. (<-dikke punt), UB is van een hele andere klasse.

ub is dan nog de minst erge inderdaad maar voordat ik daar een beetje de weg wist, ik zeg niet dat het waardeloos is maar KiCad zit gewoon voor mijn idee wat intiutiever(of hoe je dat schrijft) in elkaar.

<SNIP>

Ik ben het helemaal met je eens! Maar commerciële pakketten hebben hier evenveel last van. Ik ben ook nog opzoek naar de succes verhalen van autorouter, autoplacements en Gerber 3D view.
Want welke professional gebruikt deze functies überhaupt!

Maar ik wil nog steeds graag weten welke pakket allemaal kan wat je beschrijft. Want ik heb er nog nooit mee mogen werken. De meeste commerciële pakketen werken prima/redelijk tot een bepaalde mate van complexheid van het project en dan gaan ze heel hard tegen werken.

succes verhalen van autorouter

Vraag me af of je die gaat vinden , ik ken maar heel weinig (eigenlijk geen) mensen die zich professioneel met PCB ontwerp bezighouden en een autorouter gebruiken.

Groeten, Bram

full autorouting wordt nooit gedaan. assisted routing is schering en inslag.

autoplacement : dat is een gimmick.

en tools die vrij dicht komen bij wat ik als streefdoel stel ( mij helpen en niet tegenwringen ) : Altium Designer. ( en dat heeft functies voor heel vele van die 'pcb problemen ' die ik opnoem aan boord. )

Gerber 3D view ? waarom wil je dat ?

3D editing ja. Verrekte handig als je borden maakt met gestackte connectoren, projecten die gesplit worden tussen 2 of 3 borden die met elkaar mechanisch interfacen , die moeten passen in de kast en dergelijke. Ook daar is altium een krak in. Je laad je 3D model (step of igesfile) zo uit je mechanisch pakket. plaats je bord erin en plaatst componenten. je weet meteen of het lukt of niet ( mechanisch dan) en eenmaal de connectoren en schakelaars gezet kan je zo terug exporteren naar het mechanish pakket zodat de tekenaar daar zijn werk kan vervolledigen en de matrijd maken om het kastje te spuitgieten.

Op 16 april 2009 23:38:52 schreef free_electron:1 hint : een universiteit (university of melbourne) heeft het al voor zijn studenten in piloot project. 99 australian dollars... enough said.

Inderdaad... ik heb het al in mijn cart zitten. Twijfel alleen nog betreffende de versie en de licenties... de site is zeer vaag.

Op de site van de supplier lijkt het dat de "core feature set" geen PCB layout/rouding en output file generation (gerber, excellon) capability heeft, extended feature set heeft dit wel.

Nu is de vraag, is dit the "core" of de "extended" versie... Weet je meer?

[Bericht gewijzigd door Bert_mc op (32%)]

Op 17 april 2009 19:27:06 schreef Bert_mc:
[...]

Nu is de vraag, is dit the "core" of de "extended" versie... Weet je meer?

Wacht nog efkes. Als wat ik vernomen heb klopt zou de licentie wereldwijd beschikbaar komen (noncommercial /student licence). Enige restrictie is aantal layers ( 6 layer max ) , geen autorouter (wel interactive) , en geen export naar geavanceerde formaten (ipc en odb). ook aantal ip cores is teruggeschroefd. verder van de rest zou de boel volledig open zijn ( geen pinlimit, geen componentnlimit en geen sizelimit ). Maar nog eens : veel is specualtie op dit ogenblik. Het enige wat zeker is : ze hadden er wel oren naar een 'hobby/student' licentiemodel, en het pilootproject loopt ...

[Bericht gewijzigd door free_electron op (17%)]

Hm... die advanced formats interesseren me niet zo, en 6 lagen is genoeg (nooit meer dan 4 nodig gehad), maar wel al dikwijls aan duizenden pins gezeten en met A4-size boards, dus dit klinkt gewoon perfect.

Hamvraag is nu of ik nu zo een licentie van Down under laat overkomen voor die lui van gedacht veranderen, de library bookstore heeft er nog een paar.

Bert

ik denk dat je daar student moet zijn.... tis altijd het proberen waard natuurlijk... ( lees eerst je email )

Ha, prachtig. Thanks!!