rbeckers
Overleden
Dit soort defecten komt inderdaad vaker voor.
Trafo meten kan bijv. mbv een funktiegenerator en een (!) scoop.
Zet een kleine sinus van ong. 1V 20kHz op een wikkeling en kijk hoe het signaal op de anderewikkelingen eruit ziet.
Trafo wikkelen is moeilijk, vooral de HV wikkeling.
Wat stat op die trafo?
Het merk is: TATUNG
Nummer: 3080-DSD0100 OF 3080-DS00100 OF 3080-0S00100 (sommige cijfers zijn niet al te duidelijk)
Tweede nummer: 0125
Zekering F602 was oorspronkelijk stuk. Deze heb ik vervangen; en bij het aan zetten, sprong zekering F601.
Zekering F602 was oorspronkelijk stuk. Deze heb ik vervangen; en bij het aan zetten, sprong zekering F601.
Daarna heb ik F601 vervangen; en in de plaats van F602 heb ik de 60W lamp gestoken.
(en ook de diodebrug vervangen)
Als ik dan de scoop opzet, zie ik volgende gebeuren:
- F601 blijft heel
- de lamp zie ik niet branden
- de drie lampjes, die de scoop oplichten, branden wel
- de beeldbuis zelf doet niets
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]
T601:
-onmogelijk uzelf (heel dunne draad) deze trafo te wikkelen.
-nieuwe trafo: misschien bij Sefram....
http://www.sefram.com/www/
Maar, opgepast, Sefram schijnt niet fabrikant zijn van deze scoop...Kijk op de schemas, het is een GOS-600G ...dat is door GW Instek gefrabriceert...
In het geval Sefram u niet kan helpen, mag u nog bij Instek deze trafo proberen te kopen.
Maar zeg niet dat uw scoop een Sefram 5025 is, maar wel een GOS-600G...!!!!
http://www.instek.com/html/en/index-e.asp
- Ik heb zonet een mailtje gestuurd zowel naar Sefram als GW Instek, om te vragen of ze een vervangtransfo kunnen opsturen.
- Op de grote transfo zit ook een sticker met "GOS-600G".
- Denk je, dat het nog de moeite is om transistor Q605 te vervangen? Of verloren moeite?
Bedankt voor al de hulp, allemaal.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]
Trafo defect kan voorkomen, maar dat is maar heel zelden.
Daarbij, die laat zich makkelijk uitmeten, de spanningen zijn zelfs gegeven in het schema.
Ik zie enkel 15V op het schema staan.
Misschien heb jij de andere transfo voor? Het gaat hier over T601, die op schema 2 staat.
Hoe zou ik deze dan kunnen uitmeten? Terug lamp i.p.v. de zekering F602?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (38%)]
Whoeps,
Ik dacht dat jullie met T602 bezig waren ..
Een defecte HS trafo komt inderdaad wel voor, meestal zijn het dan kortgesloten windingen.
Daarnet nog eens de transfo gemeten. En nu constateer ik een kortsluiting tussen spoel 7-8 en de secundaire spoel. Ik meet een weerstand van 3.35k.
Deze meting is normaal, 3,35K is geen kortsluiting.
Weerstand tussen spoel 7-8 en de secondaire spoel is wel: R633 (3,3K) in serie met R634 (1R) = 3,3K (+/- 5%)
Dus 3,35K, dat klopt.
rbeckers
Overleden
Een kortgesloten winding kun je zo niet meten.
Dus je kunt niet de conclusie trekken dat die trafo goed is.
Hoe kan ik dit wel meten? Of is dit niet mogelijk zonder andere oscilloscoop?
Ik zal morgen proberen langs de elektronicawinkel te gaan; en de transistor te vervangen.
Net terug van elektronicawinkel (Aitec).
Ze hadden geen 2SD880 of equivalent in stock.
Iemand, die equivalenten van de 2SD880 kent?
EDIT: Net beide zekeringen ingestoken. Ze springen niet meer. De power-led brandt, evenals de drie lampjes, die het scherm oplichten. De beeldbuis zelf echter licht niet op. Enkel tijdens het aan- en afzetten, is er een kleine groene oplichting in rechterbovenhoek.
Kan ik hier uit concluderen dat het vervangen van de diodebrug hiervoor gezorgd heeft?
En dat de beeldbuis nog steeds niet werkt doordat ofwel de transistor ofwel de transformator stuk is?
[Bericht gewijzigd door carrejans op (63%)]
Meet gewoon eens of je de spaningen die op het schema staan hebt.
b.v de 184v aan BD601 en de 17,5v aan BD602.
als je die heb meet dan eens welke spanning je hebt aan:
-R607 (160v)
-R616 (5v)
-R620 (12v)
-R622 (-12v)
de 2SD880 is niets speciaals (NPN 60V 3A 0.75W 200MHz) en kan vervangen worden door BD241A,BD537,BD937,2SD712, ...enz
om te testen of de omvormer (Q506 T601) werkt kan je met een Cap van bv 0.1uF .. 1uf in serie met uw meeter (AC)meten op pin 5 van T601 of je hier spaning hebt. (=/- 15v~)
dan kan je testen of je de spanning op TP hebt (-2060v)
dit kan je doen met enkele weerstanden van 10M in serie te zetten met uw meettoestel.
eerst proef doen met 10M in serie en meten op de 184v aan BD601.
dan kan je de weerstan(den) berekenen die je in serie moet zetten. (een DVM heeft gewoonlijk 10M ingagsweerstand)
LET OP dit is hoogspanning!!!!!
je moet zorgen dat de weerstanden voldoende uit elkaar staan en nergens dicht tegenaan staan.
je moet alles aansluiten en dan de spanning opzetten.
als je de spanning hebt afgelezen toesten uitschakelen en de boel verwijderen.
Er schijnt wel hoge spanning nu bestaan, ten minste tijdens het aan en afzetten:
"Enkel tijdens het aan- en afzetten, is er een kleine groene oplichting in rechterbovenhoek"
Zulke groene oplichting bewijst dat er hoge spanning bestaat.
Bent u zeker van dat al de potentiometers van horizontaal en verticaal posities in het midden positie gezet zijn?
Om te weten als hoge spanning in orde is of niet, kunt u deze spanning niet direct meten, 2000V te veel is voor uw multimeter.
Wat u kan doen, is te meten als er een AC spanning bestaat op de collector van 2SD880. Oscilleert het niet, dan meet u alleen een gelijkstroom spanning van omgeveer 17V Vdc tussen collector en 0V en geen AC spanning, zou het oscilleeren (dus hoge spanning waarschijnlijk ok), dan zal u ook een AC spanning van omgeveer 7Vac meten.
Meet ook de gelijkstroom spanning op pin 6 van U603 (TL081P).
Zó zullen we weten als er iets verkeerd is of niet met hoge spanning.
Wat betreft diodebrug, is het opgelost, dus laten we niet meer daarmee verzorgen. Ik denk dat er niets aan de hand was met deze diodebrug, misschien, per ongeval, had u een soldeerbrug gemaakt tussen + en - die een korsluiting veroorzaakte....Niet erg, dat kan gebeuren.
Er komt blijkbaar ondertussen toch al wat tekst op de scoop te staan. (wel dB; weet niet hoe ik dit afgezet krijg)
Ik krijg er wel nog geen signaal op.
------------------------------------
Ik heb wat metingen gedaan:
BD601: 182.2V (ok dus)
BD602: 18.6V (ok)
R607: 78.6V (is dus maar de helft van op schema!)
R616: 5V (ok)
R620: 12V (ok)
R622: -11.9V (ok)
Er is dus iets niet in orde op R607!
Dan heb ik een wima condensator van 1uF aan m'n multimeter gehangen. Daarmee verbinding gemaakt met pin 5 van de transfo (pin 1 is aangeduid; ik neem aan dat de nummering zoals bij een ic gaat)
Ik meet helemaal geen spanning (meter staat op AC)
Mijn set weerstanden gaat maar tot 1M. Ik heb tijd geleden een voorraadje 10M gekocht; maar kan ze niet meer terugvinden.
Op de collector van de transistor meet ik:
18.2V DC (oscilleert niet)
2V AC
Ook heb ik pin 6 van U603 gemeten: 4.77V. (wat ook op het schema vermeld staat.)
Hopelijk wordt het nu een beetje duidelijk wat het probleem is.
Bedankt alvast voor alle hulp.
Wat betreft hoogspanning:
Het schijnt in orde zijn:
Eerst,zou er geen hoogspanning bestaan, dan zou u geen wisselstroom spanning op de collector van de transistor Q605.
U meet 2Vac, (dat is zeker geen 100Hz ripple, het is te hoog. Om ervan zeker te zijn, kan u AC spanning op zekering F602 meten. Dat zal heel kleiner dan 2Vac moeten zijn), dat betekent dat Q605 is wel aan te oscilleeren, dus dat hoogspanning in orde is.
Tweede, OP versterker U603 zorgt voor hoogspanning regulatie. Zou er te laag of geen hoogspanning bestaan, dan gaat spanning pin 6 van U603 tot +10 of +11V...U meet 4,77V, wat schijnt bewijzen dat hoogspanning bestaat.
Wat betreft spanning op R607 (78,6V ter plaats van 160V)
Enige vragen:
- BD601 : 182,2V....is dat tussen 0V en + van diodebrug of tussen + en - van diodebrug gemeeten ?
- U schrijft dat deze spanning is "ok dus", dat klopt niet... uitgangspanning van 160V is gereguleerd door U601 en Q601. Zou deze spanning te laag zijn (het is het geval als u meet 78,6V ter plaats van 160V), dan gaat Q601 volledig geleidend en zou spanning op BD601 heel hoger dan 160V + 24V (zenerspanning) = 184V...waarschijnlijk meer of minder 240V...
- U meet BD601 : 182,2V en R607: 78,6V....dus zou zenerspanning DZ614 : 182,2 - 78,6V = 103,6V zijn...Dat klopt niet...!
Op schema DZ614 : 1N5359B 24V 5W.
Meet maar spanningverschil op zener diode DZ614. Is dat 24V of 103,6V?
er klop iets niet in uw meting.
volgens mij werkt de scoop nu maar moet je alles juist instellen.
Welke tekst komt er op de scoop?
Zoals Emilien opmerkt werkt uw hoogspannig. (4,7v op U603)
Ik denk dat je de spanning op R607 fout gemeten hebt.
voor het geval u nog twijfel hebt.
welk is de spanning :
over + - DB601 ?
tussen 0v en - DB601 ?
tussen 0v en + DB601 ?
tussen 0v en R607 ?
over zener DZ614 ?
pin 5 U601 ?
pin 7 U601 ?
col Q601 ?
[Bericht gewijzigd door are op (42%)]
Volledig schema van uw scoop is te downloaden op: