Ik heb een Sefram 5035 oscilloscoop, die niet meer werkt. Ik zou deze graag willen herstellen; maar weet eerlijk gezegd niet direct waar zoeken/beginnen.

Ik heb de scoop opengedraaid. Daar heb ik een kapotte zekering gevonden. Deze heb ik met de correcte waarde vervangen. De scoop terug proberen op te zetten. Terug een klein knalletje. Nu was de zekering, die naast de stroomkabel zit (en langs buiten bereikbaar is) gesprongen.

Ik heb ondertussen de schema's doorgemaild gekregen van de fabrikant.

Hebben jullie tips waar ik het best kan beginnen zoeken? Wat ik moet bekijken? Wat er het snelste stuk gaat in zo'n scoop? Zijn er onderdelen, die ik best sowieso vervang? (elco's, diodebrug?)
Ligt het probleem waarschijnlijk aan de voeding?

Hier zijn de schema's:
http://members.lycos.nl/carrejans/temp/Sefram1.pdf
http://members.lycos.nl/carrejans/temp/Sefram2.pdf

Alvast bedankt.

Begin eens vooraan, de trafo gaat via J601 naar het voedings board, als je die stekker los maakt blijft de zekering dan wel heel ?

De kapotte zekering die u eerst gevonden hebt waarschijnlijk F602 is (0,315A) (zie schema 2)...
Klopt het?
Bent u er zeker van dan u deze zekering door dezelfde waarde vervangt hebt?
Men vergist zich dikwijls tussen 0,315 en 3,15A...
Dat zou verklaren waarom een andere zekering daarna gesprongen is....Waarschijnlijk F601 die in de primaire van de trafo zet....
Transistor van de hoge spanning, Q605 (2SD880), kan in kortsluiting zijn.
Eerst dat meten.
Als het in kortsluiting is, koop een nieuwe 2SD880 en vervangt het.
Vervangt de zekering F602 door een 15R 20W weerstand.
Vervang F601 door een nieuwe zekering van dezelfde waarde en schakel u scope in...
Als de 15R 20w heel warm wordt, schakelt onmiddelijk de scoop uit om de nieuwe 2SD880 niet te beschadigen.

-Werkt uw scoop terug?
Dan is het opgelost....Zet terug een 0,315A F602 zekering ter plaats van de 15R 20W weerstand...

-Werkt het niet?
Dan is de hoge spanning trafo T601 waarschijnlijk defekt.

Op 25 april 2009 12:57:28 schreef Sine:
Begin eens vooraan, de trafo gaat via J601 naar het voedings board, als je die stekker los maakt blijft de zekering dan wel heel ?

De zekering blijft heel.

Dan zou ik als volgende stap de brugcellen verdenken, meet die eens uit.

Op 25 april 2009 13:32:38 schreef Emilien:
De kapotte zekering die u eerst gevonden hebt waarschijnlijk F602 is (0,315A) (zie schema 2)...
Klopt het?
Bent u er zeker van dan u deze zekering door dezelfde waarde vervangt hebt?
Men vergist zich dikwijls tussen 0,315 en 3,15A...
Dat zou verklaren waarom een andere zekering daarna gesprongen is....Waarschijnlijk F601 die in de primaire van de trafo zet....
Transistor van de hoge spanning, Q605 (2SD880), kan in kortsluiting zijn.
Eerst dat meten.
Als het in kortsluiting is, koop een nieuwe 2SD880 en vervangt het.
Vervangt de zekering F602 door een 15R 20W weerstand.
Vervang F601 door een nieuwe zekering van dezelfde waarde en schakel u scope in...
Als de 15R 20w heel warm wordt, schakelt onmiddelijk de scoop uit om de nieuwe 2SD880 niet te beschadigen.

-Werkt uw scoop terug?
Dan is het opgelost....Zet terug een 0,315A F602 zekering ter plaats van de 15R 20W weerstand...

-Werkt het niet?
Dan is de hoge spanning trafo T601 waarschijnlijk defekt.

- De eerste kapotte zekering was inderdaad F602.
- Ik heb de zekering vervangen door 315mA. En niet 3.14A.
- Ik denk niet dat Q605 kortgesloten is. (doet me eraan herinneren dat ik eens een deftige multimeter moet aanschaffen. Ik heb soms de neiging dat het kortsluiting is; maar verspringt direct naar oneindig. (zo'n handige beeper heb ik er niet opstaan))
Misschien toch deze transistor vervangen?
Dan neem ik direct zo'n vermogenweerstand mee.

Alvast bedankt voor de hulp.

Op 25 april 2009 14:49:03 schreef Sine:
Dan zou ik als volgende stap de brugcellen verdenken, meet die eens uit.

Ik denk dat het probleem gevonden is.

Bij DB602 meet ik 0.5 Ohm tussen + en - pool.
Bij DB601 weet m'n meter niet goed wat doen. Hij begint rond 15 Ohm, en gaat snel naar 60 Ohm, om dan traag naar 100 Ohm te lopen.

Deze beide gewoon vervangen?
Kan er nu nog iets anders beschadigd zijn?

Bedankt!

601 klinkt ok,

bij 602 is in ieder geval iets mis, soldeer B602 eens uit de schakeling en meet hem dan nog eens

Op 25 april 2009 15:12:37 schreef Sine:
601 klinkt ok,

bij 602 is in ieder geval iets mis, soldeer B602 eens uit de schakeling en meet hem dan nog eens

Die 601 geeft zo rare waarden, omdat die in het circuit zit, zeker?

Ik heb de 602 er uit gesoldeerd. Nu meet ik geen kortsluiting meer op de losgesoldeerde brug. Gek.
Op de plaats waar de diodebrug zat, meet ik zo'n 500 Ohm. (dus daar zit ook niet de kortsluiting.

Kan je dit verklaren?

Ik heb hier nog een 2W10 (2A,1000V) diodebrug liggen. Zou ik deze eens proberen te solderen?
(oorspronkelijk zat er een 2W06 (2A,600V) diodebrug in)

Dat is inderdaad vreemd, misschien is er een enkele diode in de brug door, meet eens over de vier diodes of er eentje in sluiting staat.

er staat 30V over die brug, dus een 100V 2A type of hoger moet prima voldoen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (17%)]

Op 25 april 2009 15:37:14 schreef Sine:
Dat is inderdaad vreemd, misschien is er een enkele diode in de brug door, meet eens over de vier diodes of er eentje in sluiting staat.

er staat 30V over die brug, dus een 100V 2A type of hoger moet prima voldoen.

Ik heb een batterij van 7.8V op de ingang gezet. Op de uitgang meet ik 7.1V. Dan heb ik de polen aan de ingang omgewisseld; en meet ik weer 7.1V op de uitgang.
Lijkt toch dat deze goed werkt???
Hoe komt dan dat ik daarstraks 0.5V had???

Ik heb de nieuwe brug op de printplaat gesoldeerd. Nu heb ik spijtig genoeg geen zekering meer. Kan dus niet testen. Maandag langs elektronicazaak gaan.

Dit soort problemen kun je prima testen door primair een 60W gloeilamp in serie te zetten, in geval van fout geeft het ding simpelweg licht, en er kan geen stroom gaan lopen die groot genoeg is om iets te beschadigen.

Op 25 april 2009 15:55:07 schreef Sine:
Dit soort problemen kun je prima testen door primair een 60W gloeilamp in serie te zetten, in geval van fout geeft het ding simpelweg licht, en er kan geen stroom gaan lopen die groot genoeg is om iets te beschadigen.

Bedoel je voor de primaire wikkelingen een lamp zetten?
En dan de zekering kort te sluiten?

Jup, of in plaats van de zekering, oud truukje wat veel TV-boeren toepassen.

Er zijn maar 3 mogelijkheden:
- Q605 defekt
- C614 (22 microfarads 50V) in kortsluiting
- T601 defekt met primaire in kortsluiting met aarde.

EDIT : Kijk ook eventueel als condensator C607 niet in kortsluiting is, maar dat schijnt onwaarschijnlijk.
Zou hij in kortsluiting gaan, dan ontladingsstroom van c614 zou zekering F602 misschien kunnen onderbreken...

Op 25 april 2009 16:15:25 schreef Sine:
Jup, of in plaats van de zekering, oud truukje wat veel TV-boeren toepassen.

Maar als ik een lamp ipv de zekering plaats, zal deze toch altijd stroom trekken; en zal de scoop toch te weinig stroom krijgen, niet?

Op 25 april 2009 17:26:16 schreef Emilien:
Er zijn maar 3 mogelijkheden:
- Q605 defekt
- C614 (22 microfarads 50V) in kortsluiting
- T601 defekt met primaire in kortsluiting met aarde.

- C614: geen kortsluiting
- C607: geen kortsluiting
- Q605: de B,C,E maken geen kortsluiting onderling. Is dit een garantie dat deze transistor niet stuk is?
- T601: hoe kan ik dit juist testen?

Op 25 april 2009 18:04:17 schreef carrejans:
[...]

Maar als ik een lamp ipv de zekering plaats, zal deze toch altijd stroom trekken; en zal de scoop toch te weinig stroom krijgen, niet?

dat klopt, het is dan ook maar enkel als test, het apparaat zal wel werken, maar niet zoals het hoort.

gebruik de edit knop eens wat vaker, de twee posts hierboven konden best bij elkaar.

Ok, ik zal straks eens proberen met die lamp. Moet ik eerst alles wel terug aansluiten.

I.v.m. die transfo T601. Ik heb de weerstanden gemeten:
1-2: 13.4 Ohm
3-4: 0.9
5-6: 0.9
7-8: 0.9

Er zijn dus geen draden gebroken, veronderstel ik. Wel raar dat spoel 1-2 grotere weerstand heeft. (misschien ander soort draad?)

T601
1-2 is voor de HV spanning. Dus dunne draad.
Meet ook tussen 1-6 en 1-8.

Wat voor een multimeter wordt er gebruikt voor deze meting?

@carrejans: "Bij DB602 meet ik 0.5 Ohm tussen + en - pool."
Het is zeker een verkeerde meeting.

Kunt u de weerstand meten tussen + pool van DB602 en massa 0V (middelpunt van de 15V-0V-15V van de trafo)?

En ook tussen - pool van DB602 en massa 0V?

Doe deze metingen, eerst zonder zekering F602 en daarna met een goede zekering in plaats.

Is uw multimeter betrouwbaar?

Het is belangrijk dat u betrouwbare metingen doet, zonder dat, is het heel moeilijk een diagnose te doen.

Het feit dat de zekering F602 eerst gesprongen was schijnt te bewijzen dat er iets mis is met de +17,3V na deze zekering.

Nog wat metingen bij transfo T601:
1-2: 13.2 Ohm
1-3: 27.8 Ohm
1-4: 27.8 Ohm
1-5: oneindig (max bereik van meter is 2MOhm)
1-6: oneindig
1-7: oneindig
1-8: oneindig

Dan metingen met de nieuwe diodebrug DB602 t.o.v. massa:
(Metingen zowel met fuse als zonder gaven deze resultaten)
+pool: 475 Ohm
-pool: 400 Ohm

De multimeter, die ik gebruik, is echt zo een heel goedkoop model. Ik besef dat ik dringend eens een betere moet aanschaffen.

EDIT:

Ik heb zonet alles terug aangesloten; en in plaats van de fuse een 60W lamp gezet.
De verlichting van het scherm werkt nu. De beeldbuis zelf wel niet.
De lamp brandt wel niet. Hoe komt dit? (de 60W is te groot veronderstel ik?)
Nu is de vraag: zou de scoop nu volledig werken?
Maandag zekeringen kopen; en testen.

@carrejans: GOED GEWERKT....Met uw metingen is alles duidelijker...

- Eerst, wat betreft multimeter, niet nodig iets duur te kopen: ik heb hier thuis een TOP CRAFT digitaal multimeter die ik bij Aldi voor omgeveer 5 euros (minder dan de prijs van een 9V batterij...!) gekoopt heb en het werkt goed.
Natuurlijk, wanneer ik met vermogen electronica werk (400V en meer), gebruik ik mijn Fluke 23 series II voor grotere veiligheit.
- Tweede: we zijn nu zeker dat het probleem te zien heeft met hoge spanning gedeelte, dus met wat na F602 zet.
Er is geen kortsluiting tussen +17,3V en 0V, noch bij Q605, noch bij C614, noch tussen T601 en 0V.
Verbruik van de hoge spanning afdeling schijnt dus te hoog zijn, wat de zekering F602 waarschijnlijk had laten springen.
Een 100W 220V lamp heeft een koude weerstand van omgeveer 37R, dat zou wel kunnen adequaat zijn om een test te doen.
Natuurlijk, met 16V voeding is het niet genoeg om de lamp te zien branden.
Metingen van weerstanden bij trafo T601 laat ons niet weten als er iets verkeerd is met deze trafo want we de behoorlijke waarden niet kennen.
Wat u nu mag doen is te meten als de volgende componenten niet in kortsluiting zijn:
- C615 4700pf 3KV
- C616 4700pf 3KV
- C637 22pf 2KV
- D607 en D608 NB: het zijn hoge spanning dioden, met uw multimeter, zelfs in diode bereik, zal u oneindig meten in alle beiden polariteits, het is normaal voor zulke dioden.
Als alles in orde is, dan is het waarschijnlijk T601 die defect is.
Ongelukkig, is dat een gewoon probleem met scopen van verschillende merkten.
Om 100% zeker te zijn, nog eventueel Q605 vervangen en een test te doen met een nieuwe zekering voordat u een nieuwe (en dikwijls duur) T601 bestelt.

- Mijn multimeter is ook een TopCraft. Ooit in de Blokker gekocht.

- Ik had een 60W lamp gebruikt. Ongeveer 63 Ohm. Een 100W heb ik niet in huis.

- Ik heb al die condensatoren en diodes nagekeken. Geen enkel staat in kortsluiting.

- Dus waarschijnlijk is die transfo stuk? Is er een manier om dit te testen?
Is het moeilijk om deze eventueel zelf opnieuw te winden? (Ik heb ooit een smps gemaakt; en heb nog draad)
Ik vind niet direct welk type transfo het is. Er staat wel een nummer op, maar dat levert niets op in Google.

- Maandag ga ik zekeringen halen; dan zal ik ook een 2SD880 meenemen om eerst te proberen.