Sinds kort loop ik stage op een scheepswerf bij de walaansluiting.
Dat houd in dat ik over een tijdje ook schepen moet gaan voorzien van stroom.
Elektronica is mijn hobby maar 380V en 440V is ff wat anders dan 12Volt.
Nu de vraag weet er iemand misschien een site over dit onderwerp?
Dus over 380~ / 440~ Volt over het onderwerp fase….. R S T…draai richting.
En de nul en of massa en over de kleur code.
Ik moet zeggen ik heb nog niet echt goed gezocht ga ik nu zelf ook doen.
Ik heb net HEEL EVEN zitten kijken maar vond nog niet veel.
Graag een site met uitleg???
Rob.
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
3 fasige wisselsspanning bestaat uit drie sinussen (L1,L2,L3 of R,S,T) die onderling 120 graden verschoven zijn tov elkaar, ze ijlen met andere woorden na op elkaar
je kan dit voorstellen als drie vectoren die met hun beginpunt in een nulpunt staan, 120° verschoven tov elkaar en rond dit nulpunt draaien met bv 314,... rad/s = 50Hz
als je de cos neemt van de groote van de vector, krijg je in de tijd een sinusvormig signaal
de draaizin is positief als ze in tegenwijzerzin draaien L1,L2,L3
als je twee vectoren verplaatst (in praktijk twee draden omwisselt) kan je je wel voortsellen dat je draaizin omkeert omdat de vectoren anders liggen om in volgorde
in tegenwijzerzin krijg je L3,L2,L1 dus in wijzerzin , draaizin negatief heb je terug L1,L2,L3
Kijk dat is al een stukje wat me wel bekend voor komt!
Het is mij ook wel eens uitgelegd als een 3 bladderige schroef die in het water rond draait.
Dan krijg je ook die sinus, Klopt dat nog een beetje?
En hoe zit het met de kleuren? R S T en de 0 ?
Bruin blauw zwart en geel groen?
Of….???
Alvast hartstikke bedankt hoor Sp3ci3S!
Rob.
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Op 1 december 2003 17:42:22 schreef rob:
En hoe zit het met de kleuren? R S T en de 0 ?
Bruin blauw zwart en geel groen?
Of….???
naar mijn weten speelt het kleur van de fasen geen rol, het mag alleen geen blauw en geel/groen zijn
meestal in schakelkasten gebruikt men drie maal zwart, in kabels kan dit bruin of zwart zijn
blauw wordt gebruikt voor neutre, in een schakelkast mag normaal geen blauw gebruikt worden omdat dit kan verward worden met blauw voor een gescheiden gelijkrichte laagspanning
geel/groen is aarding niet te verwarren met neutre
je moet wel weten dat in een TNS (separe) de neutre en de aarding uiteindelijk aan elkaar liggen ,aan de trafo. het sterpunt trafo is de neutre (3*400 +N) en hangt ook aan de aarde
in een TNC (compare) heb je geen neutre en aarding van een PEN-geleider die deze twee combineerd onder bepaalde voorwaarden