Kort geleden heeft onze versterker een defect. Dit wil zeggen dat hij nog wel gewoon aan gaat en beeld geeft. Alleen alle speakers geven geen geluid meer. Behalve dan de woofer want die gaat over een ander circuit.
Nu las ik in een ander topic ook iets over deze versterker.
Maar dit ging over een aantal mosfets. Bij mij gaat het om een transistor waar op staat:
K [Enter] A1046 [Enter] Y 447.
Zelf denk ik dat dit de oorzaak is, en dat de transistor door te veel warmte stuk is gegaan. De vraag is alleen of een nieuwe transistor, niet direct ook stuk zou gaan, oftewel dat ergens anders de oorzaak ligt.
Maargoed dit zijn de foto's.
Nu is eigenlijk mijn eerste vraag:
Zou dit de oorzaak zijn van mijn probleem?
En mijn tweede vraag:
Waar kan ik het beste eenzelfde transistor kopen.
Alvast bedankt.
Robin
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hoe weet je eigenlijk dat het de 2SA versie is.. en wat betekenen de cijfers na de Y onderaan?
[Bericht gewijzigd door R.Appel op (66%)]
ja dat zou kunnen, misschien geen invloed op de werking.
Maar ze buurman heeft weer een 3-3-7 en de linkerste 2-2-9 dus die laatste zou niet kunnen..
Zelf denk ik dat het een KTA1046Y is.
Het enigste verschil voor zover is ik zie is de stromen voor basis en emitter. maar ik wil wel graag dezelfde er weer in doen.
Komt het vaker bij jullie voor dat een transistor op deze manier splijt? En komt dit altijd door een te hoge stroom?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je hebt gelijk, het moet een KTA1046Y zijn. De rest van de opschriften maken geen verschil in de werking.
Ik ben het zelf ook aan het zoeken, maar weet iemand misschien uit ze hoofd een winkel waar ik deze zou kunnen vinden, want er zijn zoveel winkels..
Dan bestel ik er gewoon meerdere en dan kan ik van alles ermee proberen..
Welke transistor is kapot? gaat het om Q725? (staat op de print).
Zelf heb ik al een behoorlijk aantal van deze receivers hersteld, maar deze transistor heb ik nog nooit defect gehad.
Hij zorgt voor een voedingsspanning die naar alle versterkerblikjes gaat.
Deze spanning gaat naar de driver-transistors die de beroemde mosfets uit het andere topic aansturen.
Je zult dus moeten gaan meten of er iets mis is op die voedingslijn. Een schema kan je vinden bij Eserviceinfo.com
hij bestaat uit 2 delen,deel 1 en deel 2.
Het gedeelte met de defecte transistor staat op pagina 6 van het schema, het schema van de eindtrapjes op 7.
het is Q722, rechts van Q725, Q725 is van de buitenkant nog heel.
Bedankt voor de schema's.
Versterkerblikjes heb ik nog niet opengehad.
Maar bij mij is volgens mij het probleem anders.
Ik weet het natuurlijk niet, maar bij het andere topic las ik over een automatische standby na een paar seconde. Bij mis is die niet zo. Dus wat dat betreft lijkt het een ander probleem.
Of ken jij die probleem ook als zodanig?
bvd
Q722 is een transistor die in dezelfde voedingslijn zit. Heb je Q725 ook doorgemeten?
Je kan ook sluiting hebben op een andere voedingslijn naar de eindtrappen. Meet eens tussen de pennen 2 en 3 van IC706.
Deze voeding gaat naar 2 IC's in de eindtrapjes, en deze heb ik al wel een aantal keer defect gehad.
Dat automatisch op standby gaan komt in de meeste gevallen omdat de zekering voor de grote trafo er dan uit ligt.
Ik heb nog geen rx-es1 gezien waarbij de zekering nog heel was met een defecte eindtrap. Die lagen altijd volledig in sluiting 
IC706:
tussen 2 en 3 (out en gnd) terwijl ie nog op het bord zit(moet ie eraf?) heb ik 360 Ohm.
Bij Q725, tussen basis en emitter is 680 Ohm en dit het laagst van 3 mogelijkheden.
kan toch bijna geen kortsluiting zijn? zo hoogohmig
Meet eens tussen pen 2 van IC706 en de emitter van Q725. wat heb je daar?
Pas trouwens op bij het lezen van het schema. IC706 is bijvoorbeeld een 5V regelaar, maar de GND van dat IC ligt aan de negatieve voeding van de eindtrappen
Goed, dan lijkt het er op dat de hulpvoedingen naar de eindtrappen niet het probleem veroorzaakt hebben.
Dan kun je nog meten tussen pen 2 van IC706 en de emitter van Q722. Deze moet ook hoogohmig zijn. Kijk ook even R759 na.
Jammer genoeg heb ik net een aantal dagen geleden een voedingsprint van deze receiver bij het vuil gedaan.
Daar zaten een aantal KTA1046 torren op, zal je net zien 
Ik meet daar 14 Ohm.
Vet jammer. Ik heb nu elektronica-online.nl een mailtje gestuurd. Maar ik weet niet zo goed naar welke (web)shop ik anders toe moet..
mvg
die 14 ohm is dus niet goed. Haal D712 en D717 eens aan 1 kant los en meet nog eens. Het kan best zijn dat 1 van die diodes kapot is.
Japanse torren (2SA, 2SB KTA enz) zijn altijd rot verkrijgbaar hier in de lokale handel.
Via [url=www.radiobbb.nl]radiobbb[/url] zijn ze wel leverbaar, maar daar kosten ze ook wel wat.
Nee, dit zou hoogohmig moeten zijn. Meet ook eens tussen pen 1 en 2 van IC706. De weerstand R759 moet 1 Ohm zijn.
tussen pin 1 en 2 van IC706 neemt de hele tijd toe van 6k tot 9k en meer..
tussen pin 2 van IC706 en emitter van Q722 is ook heel hoog ohmig!!! bleef oplopen tot dik 15k
R759 geeft met de 2 diodes eraf 14 Ohm.
edit: sorry, ik had de punt niet gezien op me meter, het is 1.4 ohm inderdaad.
[Bericht gewijzigd door R.Appel op (16%)]
ik ben een zener diode kwijtgeraakt. namelijk de smd versie van de UDZS16B.
weet iemand of ik deze ook kan vervangen door een ZD16 of een andere 16 volt diode?
Bjokal,
Heb jij nog onderdelen van zo'n RX-ES1...??
En repareer je deze nog wel eens....lijkt erop dat ik er 1 eindtrap vanm stuk heb...Wat zijn hier aan onderdelen de kosten van.?