Maar de antenne hangt toch aan een koppelwinding. Dan trekt hij de kring toch niet mee?
Wat is dan de ideale weerstand voor die ontvanger van mij? Hoe weet je dat?

Hoe bereken je dan de 'weerstand' van de antenne? Is dat dan Z=R+jX?
R = 5 Ohm bij mijn antenne.

Verder heb ik geen draadantenne, maar zo'n loop. Ik heb telefoonsnoer (+-4.5M) rond een frame gedraaid en vervolgens de aders doorverbonden. In totaal is het dus 18m snoer wat rondgedraaid is.

Verder dus de vraag of krokosnoertjes als aansluitdraden heel erg is?

/e Ik vind net een oude uitleg over antenne's in het algemeen terug. Erg handig. Iemand zou eigenlijk, en dat meen ik serieus, een soort samenvatting moeten maken van alle delen van dit topic. De uitleg per onderwerp gesorteerd. Het is zo'n schat aan informatie.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (20%)]

Dat telefoonsnoer is niet afgeschermd neem ik aan. Die koppel "wikkeling" zit "gekoppeld" aan je afstemkring. De een beïnvloed de ander. Een "winding" is maar een slag, dan kan te weinig zijn voor 80 meter, je antenne hangt dan min of meer direct aan massa.
Krokodillen maakt niet uit, het is toch allemaal niet aangepast. Je antenne kun je dippen: Dan zet je de dipper op je ontvangstfrequentie en de antenne met een koppellusje aan de dipperspoel. Dan draai je de varco van je loop tot je een dip hebt. Is je loop aperiodisch dan werkt dat natuurlijk niet. De antenne meten gaat ook, moet je even een networkanalyser bouwen :-) Makkelijker is dus gewoon iets tussen ontvanger en antenne. http://www.xs4all.nl/~pa0fri/ATU/LC-ATU/lctuner.htm Als je ontvanger goed is moet je eigenlijk altijd wat horen.
De ingang van je ontvanger is te berekenen. FET schud dat zo uit zijn mouw, (Z) heeft dat in 2 minuten berekend en mij lukt het na een avond zweten misschien ook ;-)

Ook Edit, dat heb ik al eens voorgesteld. Als ik de data zou hebben als text bestand ofzo dan wilde ik dat wel doen. Om uit honderde pagina's nu vanuit het net te gaan knippen en plakken is wat veel werk.

Nee, dat is niet-afgeschermd telefoonsnoer.

Over dat dippen, dat gaat me net iets te snel. Wat bedoel je met 'met een koppellusje'?
Aperiodisch is toch niet afgestemd? Wat is daar het voordeel van?

Ik ga mijn dipper repareren en bedenken hoe je een topic als tekst bestand krijgt.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (17%)]

Ik denk dat een cursus antenne theorie in een paar antwoorden niet gaat lukken. Download maar eens het boek van rothammel en je kunt alles vinden. http://pi4oss.ham-radio.ch/downloadpage.htm

Een koppelusje is net zoiets als aan je ontvanger zit. Je loop heeft een varco over de uitgang,dus je hebt een LC parallel kring. Je kunt dus ook gewoon de dipper bij de antenne houden. Aperiodisch heeft als voordeel dat je niet hoeft af te stemmen maar dat is alleen zinvol bij heel gevoelige apparatuur. Je kunt ook met coax van je loop naar je ontvanger en dan aan de antenne kant een lus maken van kern naar mantel. Dan koppel je het signaal uit en beinvloed je met de loop je ontvanger minder en omgekeerd.

Oké, ik ga proberen te dippen.

Dat boek, dat is Duits, slik. Mijn Duits is niet al te best. Nouja, ik zal, als ik tijd heb (eerst die complexe getallen afmaken, en de Q-factor) een stukje proberen te lezen.

/e Ik krijg mijn dipper niet meer goed. Het wijzertje gaat niet hoger dan nul. Er zit geen verschil tussen mét en zonder buisje erin. Dat ging ik dus checken en toen ontdekte ik een oscillerende oscillatie. ;) Oftewel het signaal van de dipper knipperde op de scoop. Heel vreemd. Inmiddels is het helemaal weg. Ik vermoed een rotte soldering. Dat maar eens nakijken dus.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (47%)]

Ik heb nu eindelijk een frequentieteller(en een marconi meetzender :)) Met het fm bugje van zweetvoetje werkt hij perfect. Maar op mijn bf981 oscillatortje geeft hij niks aan. Conclusie: mn zendertje werkt niet. Moet ik hem opgeven en iets anders gaan proberen?

Ook nog een andere vraag: ik was vergeten op te schrijven welke varco's ik moest hebben toen ik naar de beurs ging. Dus wie weet waar 180 80 en 50 pf varco's kan halen?

Bf981, DG-FET toch? Praat me er niet van. Ik heb er geloof ik 4 gesloopt. Het is me nooit gelukt zo'n ding aan de praat te krijgen. Ik heb uiteindelijk twee losse FETs genomen;)

Varco's verkoopt vandijken erg veel: http://www.vandijkenelektronica.nl/

Dat geeft mij weer hoop. Inderdaad twee gates. Dit is namelijk al de tweede ;). Hoe heb je dat met die twee fets gedaan dan?

edit:
dus ik kan er hier gewoon drie van nemen.

Nou ben ik door die domme dipper, nog niet aan die antenne toegekomen. Hij werkt nog steeds niet.

Is het normaal dat er geen stroom van de anode naar de kathode loopt, of is dat het probleem? Ik meet namelijk geen spanning over de desbetreffende weerstanden. Ik zie nog steeds geen (knipperende) sinus op mijn scoop. Alles is nagesoldeerd, maar dat heeft ook niet geholpen. Kan het buisvoetje niet slecht contact maken? Dat kan ik niet meten. Ik heb het buisje al verwisseld met een reservebuisje, wat ik hier had liggen, maar dat mocht ook niet baten. De buisjes gloeien wel.

Dit alles is begonnen nadat ik het probleem wilde oplossen, dat het wijzertje pas omhoog gaat in de laatste millimeter van de potmeter. Toen heb ik de aansluitingen van de potmeter en de meter omgedraaid en van alles geprobeerd, maar dat werkte niet. Op een gegeven moment was het wel zo dat ik het mooi kon regelen, maar toen dipte hij niet meer. Nu heb ik volgens mij alles terug zoals het zat. Het zat (en zit dus) heel onlogisch (voor mij dan). De meter zit in feite verkeerd om. Je kan met de potmeter de spanning regelen van 0 tot 0.6V, maar de meter zit andersom. Dat was ook de reden dat het pas op die laatste millimeter werkte. Dan was de spanning van de potmeter 0V en ging de meter omhoog. (Blijkbaar komt er van die oscillator een negatieve spanning). Nu werkt die oscillator niet meer, dus blijft hij steken op 0V. Ik snap alleen niet waarom hij niet meer oscilleert.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (43%)]

Ik heb gisteren wat zitten spelen met J310's om te kijken of ik een 100MHz oscillator kon maken die alleen op paraciteiten draait. Na twee gesloopte (de eerste verkeerd aangesloten de tweede kapte er bij 80mA mee dankzij lange elkaar rakende draden) had ik het wel gezien. Met een tor lukte het wel in zoverre dat ik de boel niet onder de 200MHz resonant kreeg. Wel leerzaam om wat mee te spelen maar toch niet mijn tak van sport om te bouwen met lange draden vlak boven het massavlak. Doe mij maar rf-netjes.

Ben vandaag weer wat uitgeschakeld dus tijd genoeg om te rekenen en lezen. Ben maar weer eens aan mijn meetversterker verder gegaan. Ik heb nu het dilemma van de Zin. Deze moet 50 ohm worden. Hij is nu waarschijnlijk 5-37 ohm afhankelijk van de frequentie zonder rekening te houden met de ingangs paraciteiten. Daarmee wordt het nog lastiger.

Ik kan een breedbandtrafo maken, dan moet de primaire inductie iets van 1uH zijn (5x de load secundair als ik het goed begrijp) Maar op 1GHz mag de weerstand van lek inductie niet meer dan 1/5e zijn. De load is dan 5 ohm dus de Xllek max 1 ohm. Ik weet alleen niet wat ze daarmee bedoelen. Ik denk het skinverlies. Maar dan nog wordt het lastig gezien de spreiding in impedantie.

Een andere optie is een pi-netwerkje van drie weerstanden maar dat geeft ook weer demping.

Wat is nu een goede keuze ? Edit: een 12 ohm weerstand in serie met eventueel een kleine inductie (4,5nH) zou ook kunnen denk ik.

Fred,

vervang de condensator over emmiter weerstand door een condensator en een weerstand in serie.

Wat is het voordeel daarvan qua ingangs impedantie ? Ik heb al een terugkoppelweerstand tussen collector en basis gebruikt. Daarmee kreeg ik hem in simetrix breedbandiger dan met een degeneratie weerstand. Zo zit het nu ook in mijn ruisbrug. De uitgangsimpedantie ben ik wel uit.

Griddipper probleem opgelost. Onthouden deze: Een draadbreuk in een krimpkous.

Verder ben ik erachter gekomen dat de meter en potmeter nog niet goed staan. Het is nu een 'gridwipper' geworden. De wijzer springt nu omhoog, ipv omlaag als hij resoneert.

in de wonder doos van vijf euro van de beurs zaten een soort horlogekristallen. Hoe kan ik deze testen? Met dit schema lukte het niet: http://www3.sympatico.ca/richard.blackman/CRYSTAL_TESTER.html

Welke fets kan ik het beste nemen als ik de bf981 vervang door twee losse fets?

woohoo, me eerste (echte) QSO'tje gemaakt :7
Ergens in Polen was een arme radio het slachtoffer van mijn brute 6W vermogen PEP

Toch leuk om te weten dat de antenne (van fred) schijnbaar heel behoorlijk werkt. Nou nog een S-meter op me radio bouwen. Is wat handiger bij signaal rapporten...

Hoe zit dat trouwens eigenlijk met QSL kaarten?

@fred: Om de torren met elkaar te koppelen wil je waarschijnlijk vrij hoge impedanties hebben.
Om de ingangsimpedantie laag te krijgen kun je gemeenschappelijke basisschakeling gebruiken met tegenkoppeling erop. Dan haal je misschien niet veel versterking, maar de impedantie is wel over een breed bereik aangepast. (ik denk dat dit op hoge frequenties ook nog wel redelijk werkt)
Ik deed dat met de volgende schakeling:
http://www.uploadarchief.net/files/download/ges.png

@piet: zolang de wijzer maar beweegt heeft kun je het ding gebruiken...

@pienter: Dat soort kristallen zijn vaak op veel lagere frequenties, 32kHz en dergelijke. Daar heb je waarschijnlijk een schakeling voor nodig die het beter op lagere frequenties doet. Maar misschien zijn de impedanties ook nog wel redelijk anders.
Over welke fets je het beste kan nemen heb ik geen flauw idee. dat zul je waarschijnlijk zelf moeten uitvinden.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (21%)]

Feli met je verbinding....

Hoe zit dat trouwens eigenlijk met QSL kaarten?

Meerdere manieren zijn mogelijk.

• Als je lid ben van een vereniging kun je via het QSL-bureau sturen en ontvangen. Je levert je kaarten gewoon in bij je locale QSL manager.
  • Je kunt direct sturen naar adres van amateur. Evt. adres opzoeken via QRZ.com
  • Gebruik E-QSL. Maak account aan, ontwerp een kaart en vul je verbindingen in het log in. E-QSL is snel, maar veel amateur willen het niet gebruiken omdat het niet een "echte" kaart is.

Was ons QSO dan niet echt ;-)

Het duurt ook wel even, ik kreeg na twee jaar mijn eerste kaart maar ik ben geen echte amateur denk ik want ik geef er niet veel om. Ik heb er nu een stuk of 20 gehad en met twee QSO's per maand.....
Ik heb er zelf ook nog steeds geen gemaakt. Ik heb wel een ESQL account. Daar komen nu nog af en toe qsl kaarten voor mijn oude call binnen.

Ik zit nu met het volgende. Me antennetuner krijgt me antenne niet getuned op 80m en 160m. Dit is nogal jammer. Nu kan ik dus alleen 40m gebruiken, want de hogere banden zijn erg rustig. (in ieder geval 's avonds wel).
Tot mijn verbazing is die schamele 10W die ik heb eigenlijk geen echt probleem (op 40m tenminste). Niet dat ik al veel verbindingen gemaakt heb...

Fred, jij had volgens mij ooit geexperimenteerd met spoelen rond een ferrietkern, waar je de kern naar binnen en naar buiten kon trekken. werkte dit lekker? Ik zit te denken over een dergelijke constructie.

Momenteel heb ik als spoel een stuk of 30 windignen met 90 aftakkingen doorsnede 15cm.
Ik merk dat het aantal aftakkingen te klein is om de SWR goed te krijgen. Ik kom niet onder de 1:1.4 (niet dat dit heel slecht is) Maar met de volgende aftakking is het meteen 1:3. Het komt dus heel nauw aan. Daarom heb ik liever een continue regeling, en geen aftakkingen meer.

Nou kan ik ook voor veel geld een mooie rolspoel kopen; maar als het ook simpel kan...

Ik moet je ook nog feliciteren! Ik was ooit aan een post begonnen maar kennelijk wat anders gaan doen. Enfin, bij deze!

Ja, 10W op 40m werkt best, vooral nu er wat meer (2x zoveel) ruimte is gekomen.
50W in een spriet van 2m lang ging ook goed tenslotte.

Behalve kernen in- en uitschuiven (waarover meer van Fred :)), kun je ook spoelen in- en uitschuiven. Dat hoeven niet eens fantastische roterende variometers te zijn; gewoon twee spoeltjes in serie waarvan je de een naar de andere toe beweegt werkt ook heel aardig. Helemaal mooi is het als je de ene spoel ook in de andere kunt laten verdwijnen.

Zie voor een rekentooltje de betreffende pagina op de site van IN3OTD (scroll ook naar beneden).

Dat werkte goed ja, een pvc pijpje waar een ferrietstaaf in schoof om bij te tunen omdat ik nog geen rolspoel had. Nu is dat bij jou antenne niet geschikt voor QRO maar met 10W zal dat wel lukken. Verwacht met die "breinaald" en 10W op 160/80 meter geen wonderen. De stralingsweerstand is daar waarschijnlijk lager dan de weerstand van je connectors dus qua ERP zul je blij mogen zijn met 0,1W >:-) (niet uitgerekend hoor, dat doet FET dadelijk wel ;-) ) Ik heb mijn vertical wel eens getuned voor 80 meter en dat werkte niet echt (met zo'n 100W) . Kun je niet iets van 20 meter draad spannen ?

Je kunt de aftakking ook met een krokodilknijper maken en verschuiven.
(SWR is 1.4 miet 1:1.4)

Oja. De "ij" en de "n" doen het niet op je toetsenbord zodra ze achter een "m" horen >:-)

Nou, van de grond af is die spriet toch nog zo'n 12m hoog. Maar daarvan zit zo'n 7m direct langs het huis, wat de stralingseigenschappen niet zal verbeteren...
20m draad spannen gaat ook niet heel handig. Er zitten hier zoveel bomen in de buurt dat het toch eigenlijk altijd een 'draadje tussen de bomen' zal zijn. Dus of dat dan zo heel veel beter is... De enige kant die ik op kan is voor het huis over de weg naar de lantarenpaal. Maar da's nog geen 10m.
Ik probeerde gister met een gast op 40m te werken, die kon mij goed horen, maar hij viel bij mij zo nu en dan compleet weg. Dan wil de antenne dus best aardig. En dat ondanks dat het tunen van de antenne heel nauw komt, oftewel de misaanpassing is groot. (veel tuner+kabelverliezen)

@FET: Ja, dat zal ook wel werken, maar dan zit je met zulke enorme stukken draad. (als je tenminste op 80m wilt werken). Dat lijkt mij dan weer slecht op hogere frequenties.
Ik zal eerst eens experimenteren met een ferrietkerntje. Ik wou op het spoelkerntje ook een aantal wikkelingen 'verkeerdom' leggen. Zodat als het kerntje door evenveel windingen goedom als verkeerdom zit, de zelfinductie minimaal zou moeten zijn.
Vraag is wel tot hoe hoog dat ferrietkerntje nog lekker wil. Ja, kapotstoken zal ik hem niet. Maar er moet niet teveel verlies in zitten.

Ja, dat heb je met dat verdomde linux. Werkt je keyboard ineens niet meer goed >:)

OK, ik dacht dat hij maar 5 meter was. 12 meter moet aardig werken. Voor HF maakt dat huis wat minder uit maar het zal ongetwijfeld wat absorberen, vooral als het huis nat is. Als je op 40m vertikaal zit kun je een aardig eind komen maar dichtbij kan lastiger zijn. Een draad tussen de bomen kan best werken als je maar het ding geïsoleerd ophangt. Vooral goed voor dichtbij als hij lager dan 1/5 golf hangt.

In kroatie kwam ik nog goed door. Nou op naar de VS :P

Is dat niet de verkeerde kant op ;-)

Gefeliciteerd ermee, (Z).

Ik heb mijn dipper weer in een functionerende staat gekregen en doe een poging mijn antenne te dippen. Op band A en B (samen 1.5-13Mhz) zie ik hem niet, hoe de varco parallel aan de antenne ook staat, ik krijg geen dip. Hoe kan ik een ruwe schatting doen van de dip-frequentie? De condensator is +-50-600pF.
De antenne zelf is:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_1670.jpg
Klik voor zeer grote foto.