Daar zit wat in; verwarring is mogelijk.
De hele clou is natuurlijk dat de ingang van de versterker hoogohmig is. Die eigenschap kun je gebruiken door hoofdzakelijk spanning aan te bieden.

Lees dus: 50x zoveel signaalspanning.

Bij de antenne pas je ook aan op beste S/N, als het goed is.
En vooral op VHF en hoger (waar de meeste ruis uit de ontvanger zelf komt) is dat meestal NIET hetzelfde als aanpassen op maximale signaalsterkte in volts, maar een ander punt; de signaalspanning is dan iets lager, maar de ruisspanning nog meer lager, so to speak.

Om maar eens van onderwerp (wat niet eens van mij was :)) te wisselen: ik hoorde je dinsdagavond op 3564kHz. Dat ging best lekker, het was al echt een gesprek.

Leuk dat je geluisterd hebt. Vind CW ook erg leuk moet ik zeggen. Heb je een idee van de snelheid ? Ik heb namelijk geen enkel idee. Ik denk zelf iets van 5 tot 7 wpm

Oei, dat heb ik niet geklokt hoor. Je zou best eens een goede schatting kunnen hebben daar.

Leuk die CW . Misschien moet ik me er ook maar eens een keer toe aanzetten om een poging te doen om een beetje morse te leren , al was het maar om er een gesprek van te kunnen nemen zonder PC .

Helaas niet in staat om vandaag naar de Jutberg te gaan , maar nu net thuis afgesproken dat ik volgende week zaterdag naar Beetsterzwaag ga .
Zijn er nog anderen hier die er naar toe gaan ? Kunnen we misschien kennismaken :).

Radioortje

Ik heb de tweede VNA binnen gehad en de display unit daarvan over gezet (de nieuwe was qua kast niet zo mooi als de oude) Dat is toch heel wat gevoelliger dan die scoopuitgang van die analoge meter unit.
Hij heeft een wit-blauwachtige trace, erg mooi. Had ik nog nooit gezien. Dacht vroeger dat ze altijd groen waren maar er zijn dus meer kleurtjes. Net als dat miniscoopje wat ik heb. Die heeft een echt felblauwe trace, dat is echt gaaf. http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=81&t=866
Zijn er ook amber schermen gebruikt in scopen/SA's enz ?

Gelijk weer met het bandfiltertje zitten frutten. Nu gewoon drie parallelkringen gemaakt. Dat lukte redelijk. Mooi stijl en smal maar nu hoor ik niets meer. Alleen een zachte eigenruis. Denk dat ik iets te veel bij die mixer in de buurt heb lopen braden of dat het filter er naast staat (ik heb nog geen marker generator en bij zo'n smal stijl filter zit ik er natuurlijk zo naast.) Dit weekend wel een paar bijbehorende counters/dmm (met nixies :-) ) op halen in het mooie Limburg

Op 22 mei 2009 01:19:45 schreef Radioortje:...nu net thuis afgesproken dat ik volgende week zaterdag naar Beetsterzwaag ga. Zijn er nog anderen hier die er naar toe gaan ?

Jazeker heer Oortje, een aantal van uw vriendinnen zullen acte de présence geven. ;)

Even zonder gekheid, wie kun je van het Genootschap verwachten: Hugo, rd12tf, Henry.S en ik zei de gek. We kunnen wel wat afspreken bij de patatkraam

Moeite ons te herkennen? Zo ziet dat er uit in de natuurlijke habitat . KLIK

Potdorie, lees je door omstandigheden 3 maanden niet mee, ben je direct een week lezen achter.
Maar ik ben er weer.
Hobbykamer staat nog in dozen op zolder, maar ik heb mijn hersens nog en weer een pc.

Of ik naar Beesterzwaag ga weet ik nog niet, is wel een vast uitje, maar ik heb nog veel werk in huis.

Wees gewaarschuwd, ik lees weer mee.

Op 22 mei 2009 13:50:29 schreef Schimanski:
[...]Jazeker heer Oortje, een aantal van uw vriendinnen zullen acte de présence geven. ;)

Even zonder gekheid, wie kun je van het Genootschap verwachten: Hugo, rd12tf, Henry.S en ik zei de gek. We kunnen wel wat afspreken bij de patatkraam

Moeite ons te herkennen? Zo ziet dat er uit in de natuurlijke habitat . KLIK

Leuk zo'n actie foto in onze eigen biotoop . En Fred staat er ook bij op?
Die patatkraam zal het weten dat wij er geweest zijn ; hoe laat ?

@ Jim : Hoezo kon je zo lang niet meelezen ? Een beetje GSM zit toch ook op het net , en met de mailmelder aan hoef je niks te missen ;)

Ik ben ook ng even bezig geweest met die PM5326 .
Zoals eerder gemeld doet de frequentie counter het goed .
Na wat meten bleek ook het wobbelen ( zowel bereik 500kc als 10Mc en 38Mc plus 75 tot en met 110Mc ) , de AM en de FM modulator prima te werken .
Alleen wat het niet doet is de HF signaal uitgang , behalve in het hoogste bereik : die doet het dan wel weer .
Dit snap ik niet helemaal want al die frequenties worden wel gehaald met het wobbelen .
Oja , en wat ik niet weet of het werkt is/zijn de markers .

Radioortje

@Oortje;
Heel verhaal, in het kort, pc's stuk, brand gehad, gezin ergens anders wegens onbewoonbaarheid van eigen hut enzo.
Gezin is nu weer thuis in eigen hut, brandschade is grotendeels opgelost, en pc's doen het weer min of meer.

oei , sorry ,

maakte een grapje , dacht aan een gewone verhuizing ofzo .
Excuus daarvoor !
Wees alsjeblieft niet boos .

Radioortje.

Ik ben absoluut niet boos, konden jullie niet weten.
Ben wel blij dat het grotendeels achter de rug is.

Nu mijn hobbykamer nog weer installeren en we gaan weer fijn verder.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]

Hi Jim, ik vond het al zo raar je niet meer te horen. Sterkte met de wederopbouw. Ook apparatuur kwijtgeraakt ?

Ik heb in iedere geval nu de nodige tijd om wat te lezen en kan denk ik even niet bouwen aangezien de autorit met als eindoel een byzonder gezellig dagje in Limburg iets te veel van goede voor mijn rug was. Ik kan nu met moeite alleen op mijn kniestoel zitten of op bed/bank liggen. In de shack gaat zeker niet lukken :-(

Fred,

het was inderdaad gezellig. Ik hoop dat je rug weer beter wordt.

Op 24 mei 2009 11:02:46 schreef fred101:
Hi Jim, ik vond het al zo raar je niet meer te horen. Sterkte met de wederopbouw. Ook apparatuur kwijtgeraakt ?

Nee, alleen staat alles in dozen op zolder.
Maar we gaan komende tijd besteden aan het wederopbouwen vd shack.
Heb wel besloten dat er een telefunken ELK 639 gaat komen.
Baco Army Goods
Ook denk ik mezelf te gaan verwennen met een IC-910H.
Rigpix
Maar dat is nog niet zeker.

Ik heb in iedere geval nu de nodige tijd om wat te lezen en kan denk ik even niet bouwen aangezien de autorit met als eindoel een byzonder gezellig dagje in Limburg iets te veel van goede voor mijn rug was. Ik kan nu met moeite alleen op mijn kniestoel zitten of op bed/bank liggen. In de shack gaat zeker niet lukken :-(

Sterkte met je rug.
Heb ooit zelf 1.5 jaar thuis gezeten met een onwillige rug.
Je kunt je betere jaren voorstellen neem ik aan.

Jim: Dat is mooi spul die telefunke. Ik meen dat Fritjoff er ook een heeft.

Evert, ik sta ook op de foto, ik kom daar nog net boven de tafel uit.

Rene, Ik ga eens op die bode diagrammen zoeken. (en uitzoeken wat een stepgenerator precies is)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (25%)]

Fred,

ik bedoelde gisteren eigenlijk twee zaken:
complexe vlak en Bodediagrammen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bode_plot
http://nl.wikipedia.org/wiki/Complex_getal

@Jim rea
Mooi spul, combinatie van oud en nieuw. ;)

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (14%)]

ik heb al wat gevonden maar dat was veeeeeel te complex. Ik ben nu maar eens bij de basis begonnen. Ik ben nu aan het lezen over eenheidscircels en wat sinus enz ook alweer is.

Dat is nu wat duidelijker, Een vector laat je tegen de klok in draaien en de coordinaten plot je op een soort tijd/waarde grafiek wat dan zo'n golfje wordt. De sinus-1 van de verhouding van overlichtende/schuine zijde van het driehoekje wat je in de circel tekent geeft de graden van die hoek en sin van die hoek in graden geeft de verhouding weer terug. Dat lijntje van het circel nulpunt naat dat x,y coordinaat is dan de vector lijkt me. Dadelijk ga ik het nog snappen :-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (58%)]

@ Jim : Bij die Telefunken heb ik ook al staan kwijlen , maar mijn wederhelft gaat helemaal flippen als ik daar serieus op in ga ( misschien maar goed ook , want dan is op een gegeven moment hier het eind zoek ;) )

@ Fred : ik wil me nergens mee bemoeien , en van hogere wiskunde heb ik totaal geen brood gegeten , maar heb jij al eens een sinus getekend vanuit een cirkel ? Dat heb ik ooit eens moeten doen op school , en dan wordt je ook meteen duidelijk dat je op jouw scoop een cirkel te zien krijgt wanneer je er een sinus-vormig signaal op zet ( in een bepaalde stand/meetopstelling ) . Die figuren hebben een naam , en daar kom ik nu even niet op :) . Waarschijnlijk kan iemand anders hier je dat dan veel beter uit de doeken doen .

Ik meende jouw hoofd al te herkennen op die foto , en ben je komende zaterdag ook van de partij ?

Sterkte met je rug ,

Radioortje

PS . : Het hele weekend weer eens geen E-mail notificatie gehad van CO ... Ligt dat aan mijn kant ?

[Die figuren hebben een naam , en daar kom ik nu even niet op :)...

Lissajous figuur. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lissajousfiguur

een sinus getekend vanuit een cirkel

De eenheidscirkel... Omdat de generator in de elektriciteitscentrale ronddraait komt er een sinusvormige spanning uit het stopcontact. Frequentie wordt bepaald door de snelheid waarmee de generator draait.

sinusfunctie

Ja ok ,
Dat was de naam .
Bedankt voor de geheugensteun .
Maar het maakt voor mij een heleboel duidelijk ...

Die laatste link duidt duidelijk uit waar ik het over had .

Radioortje

[Bericht gewijzigd door Radioortje op (19%)]

ik ben er niet bij.

Die link is dezelfde die ik heb gevonden. Goede uitleg.
Die figuren heb ik wel gebruikt. Je zet een signaal op de X en op de Y. Maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat een sinus zo weer tot circel wordt teruggebracht. Ik heb een heel oude frequentie meter die op die manier werkt. Je ziet zo ook de harmonische. Grappig doch onhandig ding. http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=87&t=1004

Weer een kloek model! En jij je maar afvragen waarom je zo last van je rug hebt. Van het slepen met die bootankers kan het toch niet zijn? ;-)
(sterkte trouwens)

Ik weet het, jullie hebben niet kunnen slapen van de spanning maar hier is ie dan. tada....Deel een van de grote spoeltest

Hij is vast niet absoluut kloppend en ik zal vast meetfouten hebben gemaakt maar die zijn dan wel constant doorgevoerd bij alle spoelen.

De meetopstelling staat er bij beschreven. De laatste 4 kolommen zijn de meetwaarden. De L is berekend aan de hand van de C en resonantiefrequentie. De Eerste kolom is mbv meter gemeten.

Deel 2 wordt zelfresonantie en meting mbv de marconi die ook spoelverlies meeneemt.

De marconi zit er erg dicht bij. Afwijkingen zijn 1 tot 7% Ik vermoed dat hij klopt en de afwijkingen komen door afleesfoutjes van de centrefrequentie bij de vna. Er staan nu ook wat foto's bij van vna plaatjes

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=80&t=1010

Ook twee Ctjes vergeleken (1-110MHz)
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=80&t=1017&p=4206#p4206

Nog even en ik verwacht echt een artikel van jou in een Elektron ( of in welk ander blad dan ook , behalve de Margriet of Viva ;) ) .
Super interessant onderzoek Fred !

Radioortje , die het jammer vind dat je er zaterdag niet bij bent ...

PS. Lieve Vriendinnen , zullen we iets afspreken ergens op een plek ( de Patatkraam , wat ik begrepen heb ) op een bepaalde tijd , in Beetsterzwaag ?

Wij (Hugo, rd12tf en Schimanski) reizen samen. ETA 10:00 uur. Dan willen wij natuurlijk koffie, dus misschien rond 10:15 á 10:30 even proberen elkaar te treffen bij de koffiebar binnen.

Als we elkaar dan nog niet getroffen hebben (de markt is niet zo groot dat je uren kunt rondlopen zonder elkaar te treffen) om 12:00 uur bij de patatkraam.