Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Is prima ,
dan houd ik dat in de gaten .
Oant Moarn !!! ( Nog even oefenjen op dat Frysk , hoor )
Radioortje
Op 29 mei 2009 00:42:48 schreef Radioortje:
PS. Lieve Vriendinnen , zullen we iets afspreken ergens op een plek ( de Patatkraam , wat ik begrepen heb ) op een bepaalde tijd , in Beetsterzwaag ?
Even crossposten, ik had in het Beetsterzwaagtopic wat tijden geopperd:
Op 29 mei 2009 15:59:52 schreef Henry S.:
Meetings bij de patatkraam.11:00
13:00
15:00 (misschien, markt loopt dan bijna teneinde).
Radioortje
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Veel plezier. Als jullie nog ergens een leuk hp ding zien slingeren voor weinig hou ik me aanbevolen 
HP dingen voor Fred
: Deskjet, Laserjet, JetDirect, Vectra, ....
@Henry: Ik had het Beeststerzwaag topic gemist. We houden jouw tijden aan. Rond 10:00 doen wij koffie bij aankomst, daarna 11:00, 13:00, 15:00 patatkraam.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Even wat offtopic,
Ik heb mezelf getracteert op de Telefunken.
Wie heeft ervaring met ssb ontvangst vh apparaat?
Ik krijg op 3 Khz en 1.5 Khz (korte en lange golf) standen vd filters geen bfo signaal lijkt wel.
Is er iets mis of mis ik iets?
Op 28 mei 2009 20:01:22 schreef fred101:
Ik weet het, jullie hebben niet kunnen slapen van de spanning maar hier is ie dan. tada....Deel een van de grote spoeltest
Dat is interessante kost Fred, ik denk niet dat veel amateurs je dit zo gauw nadoen.
Ik ben eigenlijk verbaasd over de lage kwaliteitsfactoren die je meet, vooral van die spinnenwebspoel. Ik dacht dat die webben juist zo goed moesten zijn.
Toch meet je volgens mij 'volgens het boekje'. Dat in- en uitkoppelen via 1,5pF is prima en beïnvloedt de meting niet, ook al meet je met 50 ohm spullen (pas bij Q factoren in de tienduizenden zou je de belasting van de meter en generator gaan merken).
Ik heb elders ook al eens gelezen dat gemeten Q's veel lager uitkomen dan de spoelsoftware voorspelt. Dat blijkt nu dus ook weer!
fred101
Golden Member
Radioortje
Ik zei al : daar zit een artikel aan te komen !
@ Fred : laat even weten waar je dat doet , dan weet ik ook meteen de club waar ik lid van wil worden , want dat weet ik nog steeds niet .
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (71%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@Fred: interressante metingen. Ik ben het met FET eens dat die Q-factoren laag zijn. (niet dat ik met zelfgemaakte spoelen erg goed scoor) maar volgens mij zou dat toch hier en daar hoger moeten zijn.
Ik vraag me nu een beetje af of de Q-factor van die standaard-condensator wel goed is. Dat ding is gemaakt op precisie, niet op Q-factor. Zou ik zeggen. Je kunt het misschien ook nog eens een metinkje doen met een keramische of betere condensator.
Maar misschien kom je wel niet zo hoog. Ik heb zelf best wel moeite om 100 te halen, over het algemen.
Overigens, 1.5pF naar 50 Ohm vind ik eigenlijk nog best wel hoog. Dat wil zeggen dat 1/300e van de stroom door een weerstand gaat van grootte-orde reactantie. Dus dat levert nog wel wat verlies op. Maar goed, het is vrij makkelijk te testen of het ook echt een probleem is, dan zet je er nog 1.5pF bij, en kijk je of de Q dan noemenswaardig lager uitkomt.
rbeckers
Overleden
Fred ga zo door!
1,5pF is niet veel. 
Tgv afwijkingen en parasitaire effecten wordt de Q snel lager. Verder is dat niet zo gemakkelijk goed te meten.
Maar als test soms een andere condensator gebruiken is een goed idee.
fred101
Golden Member
Is een lucht condensator dan niet het minst verliesgevend. De dielectrische verliezen zijn daar het laagst en er is geen beinvloeding van buiten af. De paracitaire inductie is volgens de datasheet bijna verwaarloosbaar. Het gaat niet om stroom bij de meting maar om vermogen. Een condensator dissipeerd geen vermogen toch ?
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=80&t=1017&p=4206#p4206
De condensators vergeleken
De Q schijnt wel frequentie afhankelijk te zijn. Hoe lager de frequentie hoe lager de Q want het koperverlies neemt niet toe, de skinverliezen wel maar de verhouding frequentie-bandbreedte wordt getalsmatig steeds beter en de absolute weerstand/skinverlies neemt niet zo drastisch toe als dat de frequentie dat doet. Eigenlijk zou er een soort gecorrigeerde Q moeten komen. Een absolute factor die je dan ongeacht frequentie kunt gebruiken. Dat zal wel niet lukken want je zit al met de paracitaire capaciteit die daar roet in het eten gooit net als het skineffect.
Die marconimeter geeft dus ook de Q aan maar dan bij 10KHz. Zou je dat nu omrekenen naar 5MHz dan neemt de Q ook toe maar veel minder in werkelijkheid dan in theorie. Het verschil zit hem dus in de eerder genoemde verliezen (ten minste dat is mijn "conclusie" maar ik ben nog geen Bob
)
Nog even een test gedaan met spoel 5. Nu met een twee mica's die samen 300,5 pF zijn. Twee om te kijken wat het effect is van een condensator qua paracieten en om een beetje bij de orginele meetfrequentie te komen. De berekende L wordt dan nog maar 2,47 ???, De Q met de mica's is nog maar 93 bij 5438,8KHz. De condensator is dus blijkbaar een niet te verwaarloze onderdeel en beinvloed de Q toch meer dan ik dacht en een lucht C is zo gek nog niet. Dat vraagt om nader onderzoek.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]
Radioortje
Misschien een vreemde stelling , hoor . Maar zou de hoogste Q van een spoel niet op zijn eigen resonantie kunnen liggen ?
Dan heb je helemaal geen extra C , en doet ie het op zijn eigen ( parasitaire-) capaciteit .
Ik weet het niet , en doe maar een wilde gok ...
Radioortje
fred101
Golden Member
De Q is op een paar manieren te berekenen (ik heb hier al meer dan 5 formules) en heeft vooral te maken met verliezen. Het kan gebruikt worden om selectiviteit te beschrijven, spanningsopslingering bij resonantie, impedantie van een parallel resonant circuit, de omhullende van een damped wave treintje maar eigenlijk gaat het om de engerie opgeslagen in het magnetisch veld en hoeveel daarvan verloren gaat per circelomwenteling. Bij AC wordt in een cycle de spoel opgeladen en 180 graden verder moet hij die (electromagnetisch magnetisch veld) energie weer afgeven bij het wisselen van de polariteit. Daarbij gaat energie verloren. Een condensator werkt het zelfde maar daar wordt het dielectric gepolariseerd.Een spoel bestaat uit een pure spoel met in serie een C en een R. Die laatste twee verlagen de Q , Vooral in de R wordt energioe gedissipeerd, dus kan hij niet max zijn bij zelfresonantie want zonder C en R is de Q max dus met C kan hij het niet zijn.
De basis is Xs/Rs . De X is frequentie afhankelijk. Hoe hoger de frequentie des te hoger de Xs. De Rs neemt veel minder hard toe. Dus hoe hoger de frequentie hoe beter de Q. Men gaat daarbij uit van de stelling dat de serie C verliesloos is. Het is dan ook geen absolute waarde zoals ik dacht. Het is geen grootheid. Je kunt dus eigenlijk alleen de Q vergelijken wanneer de XL gelijk is.
Daarom wordt de boel ook omgerekend naar een parallel circuit met een Rp. Hoe groter die Rp hoe hoger de Q want dan wordt het Rp/Xl Een grote parallel XC (dus weinig pF) is een goede compensatie voor de interne C en verhoogd de resonantiefrequentie.
Aangezien de Rs lastig te berekenen of meten is gaat men uit van het resultaat van de Q en neemt de center frequentie van een resonantiekring gedeeld door de 3dB bandbreedte. Alleen wordt dat 3dB punt ook bepaald door allerlij overige factoren zoals externe beinvloeding van de spoel.Toen ik aan het meten was zat ik op een gegeven moment ook op 70cm te praten. Daarbij veschoof de resonantiefrequentie van de kring een paar KHz.
power gerelateerd kan ook nog, dat is bij damped waves met rare formules.
Q=Fres/(F+3dB - F-3dB) bandbreedte is de makkelijkst te meten maar niet het meest precies. Dit was mijn methode net als de damped waves.
Het mooiste is een (bontoon) Q meter, laat bontoon nu onderdeel zijn van HP 
Radioortje
Eeehhh , Fred : Wat is bontoon ?
Ik heb er even op gegoogled , maar iets zinnigs in de zin van het spoelenonderzoek heb ik niet kunnen ontdekken ...
Maar als je de Q dus zo kunt meten , met die HP , wat doe je dan nog te berekenen ...?:)
En zo heb ik ook nog een vraagje ...
Ik heb dus op de markt van Beetsterzwaag een leuke scoop gescoord .
En Henry , hij lijkt inderdaad goed te werken . Maar ...
Ik kan er dus niets over vinden , geen manual , geen gegevens , gewoon helemaal nix . Het gaat dus over de Dynatek 8060 . Jij zei dat je de 8020 hebt .
Is de 8020 meer dan verschilllend als 20 en 60MHz ingang ?
En heb jij er dan misschien een handleiding van ?
Ik begin het ding en beetje te doorgronden in de bediening , maar moet nog een heleboel leren , heb ik wel door .
Net zoals de delay functie ...
Het is me wel gezegd op de markt . maar hoe je zoiets nuttig toepast ...?
En dan nog iets met die derde ingang ...
Ik begrijp nog niet helemaal hoe de scoop werkt , zoals die sweep ? die er op zit . Heb jij die ook ? en wat kan je er mee ?
Radioortje , die een heleboel vragen heeft ...
rbeckers
Overleden
fred101
Golden Member
http://www.compaq.net/hpinfo/abouthp/histnfacts/museum/earlyinstrument…
Tja, er waren wat lettertjes verplaatst.
Ik heb lopen zoeken maar er duiken steeds maar een paar scopen van dynatek op. Er is een 8300 die nu nieuw te koop is en wat oudere modellen. Het lijkt een tijdje te zijn weggeweest en ik las hier ergens dat het een labelmerk is/was. Zeg maar zoals Voltcraft een eigen merk van Conrad is. Ben benieuwd naar een plaatje.
Mijn Tek 535 heeft ook een zaagtand uitgang. Daar kan je een VCO mee sweepen. Een scoop heeft een zaagtand voor zijn X-as en soms zit er een aansluiting naar buiten op zodat je hem samen met zo'n meetzender als wobbelaar kunt inzetten.
Radioortje
Aha , dat googled een stuk makkelijker . Het is dus een merk en niet een soort meter , die Boonton .
Boonton bestaat nog steeds trouwens Fred .
En wat betreft die Dynatek : het gaat me net zo . niets te vinden , behalve veel fietsen en electronica voor crossauto's en -motoren .
Hun eigen webpage is ook al bijzonder sumier ...
Dus als iemand iets heeft liggen van deze of een bijna gelijke scoop , HÉÉL GRAAG .
De foto van het front :
http://www.uploadarchief.net/files/download/dynatek8060%2001.jpg
Foto alleen van het bedieningspaneel :
http://www.uploadarchief.net/files/download/dynatek8060%2002.jpg
Ik kan er wel een leuk plaatje uit halen , maar hij kan nog veel meer heb ik het idee .
Radioortje
Delay is een heel handige functie soms.
Stel, je kijkt naar een sinus van 1 kHz en daar zit een klein HF ritseltje op.
Eén sinus beslaat 1ms, en je kunt dan ook hooguit 1x per milliseconde triggeren. Maar het ritseltje is maar 20μs breed. Wat nu?
Wel, als dat HF verschijnsel meteen na de trigger zou komen, zou je gewoon de tijdbasis op 2μs per hokje (DIV) kunnen zetten. Het ritseltje vult dan het hele beeld.
Jammer genoeg begint het ritseltje pas na 0,9ms. Als je dan je tijdbasis versnelt, valt het meteen buiten beeld!
Nu komt de Delay goed van pas. Wat je namelijk wilt, is dat de scope na de trigger éérst 0,9ms wacht, en dàn pas begint met het beeld te schrijven. En wel met hoge snelheid (2μs/div), zodat je het HF dingetje goed kunt zien.
Hoe werk dat nu in de praktijk? Op het 'gewone' beeld draai je aan de delay regelaar, tot het stukje golfvorm dat je wilt bekijken, helder oplicht. Met de delay zelf (DELAY TIME) schuif je het verlichte stukje heen en weer, met de delay timebase (B TIME DIV) bepaal je hoe lang het is.
Staat het eenmaal goed, dan schakel je door en zie je alléén het stuk in beeld dat je zojuist gehighlight hebt.
Op 1 juni 2009 01:19:38 schreef Radioortje:
En Henry , hij lijkt inderdaad goed te werken . Maar ...
Ik kan er dus niets over vinden , geen manual , geen gegevens , gewoon helemaal nix . Het gaat dus over de Dynatek 8060 . Jij zei dat je de 8020 hebt .
Is de 8020 meer dan verschilllend als 20 en 60MHz ingang ?
En heb jij er dan misschien een handleiding van ?
De 8020 is een normale 2-kanaalsscoop zonder frutsels dus aan die manual heb je weinig.
Een manual heb ook ik niet vonden, ook niet onder z'n Hung Chang type nr HC-5506.
Maar ehhh, ik duik net in m'n archief (tijdens het schrijven van deze post) en vind een NL manual voor de hele 8000 serie, dus ook voor de 8060! Even te ver gekeken dan nodig.
De manual komt zsm online.
fred101
Golden Member
Handig, dat wist ik ook nog steeds niet.
Ik ben nu (min of meer door de XYL gedwongen
) aan de FT225RD verder gegaan. Ik heb nu eindelijk de mode switch goed. (5 positie switch met dek A tm i die ik er in heb moeten zetten en helemaal opnieuw heb moeten aansluiten) Alle aansluitingen bij TX van de mike amp unit, IF units, exiter en booster nagekeken op te verwachten werking/signaal en dat lijkt allemaal te kloppen. Er komt echter maar 2W uit. Voor ik er aan begon kwam er niets uit, na aansluiten 1W en na afregelen exiter en booster nu dus 2W (op diverse manieren gemeten dus geen fout in swr meter ofzo)
Probleem is dat in dat stomme manual nergens power/amplitude waarden staan. De mike amp unit sluit ik uit want de draaggolf van FM is daarvan onafhankelijk. De VFO lijkt me ook OK anders zou de mixer waarschijnlijk niet werken en ik heb de verwachte signalen. Dus denk ik dat of de exiter niet genoeg versterkt of de PA (twee torren na elkaar) niet genoeg versterkt.
De PA torren versterken beide ongeveer even veel in amplitude dus vermoed ik dat het ingang signaal veel te laag is of de bias fout en de gain te laag. Voedingspanning is goed maar bias na zener moet 9V zijn en is maar 4,5V dus dat is fout 1 maar ook alc doet daar iets natuurlijk dus dat kan best zo horen. Of het ingangsignaal is te laag en de exiter versterkt niet genoeg maar dat is een gesloten doosje waar je niet in kan meten met de spanning aan. Ik heb geen service board om hem omhoog te brengen.
Wat zou een te verwachten ingangsignaal zijn voor een mrf212 driver en een 2n5591 eindtor. Ze worden ook niet het minste warm.
Iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken ?
Gebruiksaanwijzing Dynatek 8000 series: http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/Dynatek%208000%20serie.pdf
Dynatek 8020, 8040 en 8060.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]
Radioortje
Henry , bedankt !
Dat is nu wat ik noem een goede handleiding . Gewoon in het Nederlands en begrijpelijk geschreven .
Ik heb hem dus gedownload , uitgeprint en gelezen .
Heleboel geleerd en het is gewoon prettig om zo'n soort handleiding te lezen .
Die 8060 blijkt dus wel een echt professionele scoop te zijn met al die mogelijkheden , maar het maakt hem niet makkelijker te bedienen door een nog wat onervaren gebruiker . Desalniettemin in mijn sas met het "nieuwe" scoopje .
Radioortje