Hallo,

Ik ben nou bezig met een bierkrat met boxe het geheel moet gaan werken op een 12V loodaccu (7Ah).

Nu wil ik 2 boxe + 1 subwoofer aansluiten (de exacte subwoofer weet ik nog niet, maar de boxe zijn 2x 60 Wattrms)

nu is mijn vraag ik wil een simpel versterkertje kopen namelijk: versterker MCA-200

1) alleen is deze wel bruikbaar met 2x 60Watt boxe en 1 subwoofer?

2) hoe werkt dit zowiezo
ik snap nog niet echt hoe groot je versterker moet zijn.

hopelijk hebben jullie het antwoord.
alvast bedankt.

Wat is je doel? Moet het hard gaan? Zo ja: dan is een 7Ah accu te klein. Zo'n versterkertje van 2x 15w zoals de marquant trekt denk ik al gauw 3a. Met een beetje geluk kan je daar dan 2 uur mee draaien.
Subwoofer is niet nodig en zelfs ongewenst als je goede luidsprekers gebruikt. Scheelt weer een extra versterker en dus extra verbruik.
Het marquant versterkertje is groot zat, mits je goede speakers (dus geen goedkope automerken, goedkope huiskamerspeakertjes etc) erbij neemt.
Wat is het merk en type van je speakers die je nu hebt?
Gebruik verder de search eens, er is heel erg veel over dit soort toepassingen geschreven.

hard mag het wel gaan ja.

Zo'n versterkertje van 2x 15w
die versterker is toch 2x100Watt?

Wat is het merk en type van je speakers die je nu hebt?
ik wilde speakers kopen van het merk fusion.

mijn eigenlijke vraag is:
hoe werkt dat nou, zo'n versterker?

die 2 speakers trekken 60Wattrms per stuk.
versterker levert 100Watt dus dat zou dan toch prima moeten zijn?

de search is inderdaad waar Maar het zijn meestal net iets anders dan het geen waar ik aan zit te denken.

en waarom zou ik er geen subwoofer erbij nemen?
leveren die speakers dan ook genoeg lage tonen (ben gek op de bass van de muziek namelijk)

Juist andersom. De luidsprekers kunnen 60W aan, daarboven gaan ze kapot. Levert je vesterker 100W, dan worden je luidsprekers overbelast. Al is het nog niet heel ernstig. Bij GOED gebruik is dat geen probleem.

De hoeveelheid geluid uit zo'n ding valt of staat met het rendement van de luidsprekers. Neem een goed setje; het is het waard. (luidsprekers die meer watt zijn, geven vaak juist minder geluid per watt die je erin stopt) Het rendement wordt gemeten in dB bij 1W op 1m afstand. (dacht ik) En dat getal moet zo hoog mogelijk zijn. 10dB verschil is een factor 10 in vermogen. En 10dB kan wel het verschil zijn tussen goede en slechte luidsprekers.

Die versterker kan best 60W RMS zijn, als het een gebrugde versterker is. Maar of dat zo is... Ik weet het niet. Grote kans dat het gewoon 15W is.

Juist andersom. De luidsprekers kunnen 60W aan, daarboven gaan ze kapot. Levert je vesterker 100W, dan worden je luidsprekers overbelast. Al is het nog niet heel ernstig. Bij GOED gebruik is dat geen probleem.
weet iemand een kleinere versterker of een versterker die ik zelf kan bouwen (is dit met opamps te doen??)
of kan je deze versterker wat verlagen?

Die versterker kan best 60W RMS zijn, als het een gebrugde versterker is. Maar of dat zo is... Ik weet het niet. Grote kans dat het gewoon 15W is.
Vermogen 2x100 watt staat er als specificatie of heb ik het dan over iets anders?

weet iemand ook iets over fusion speakers want ik hoorde van iemand dat ze aardig crap zijn..

Op 6 mei 2009 14:19:54 schreef no_nickname:
Vermogen 2x100 watt staat er als specificatie of heb ik het dan over iets anders?

Kort door de bocht: Marquant liegt. Hun uitleg: ze meten het anders. Echt RMS vermogen is 2x 15W een leukere schatting, ALS hij dat al haalt.

juist en in dat geval zouden er dus geen 2x 60Watt speakers op kunnen, of juist wel?

Jawel. Die speakers vragen niet iets, die kunnen iets aan.

Maar feit blijft dat je (of je speakers nou 5 watt zijn of 100 watt) je versterker niet moet laten clippen (oversturen). Daarmee krijg je je speakers namelijk WEL kapot.

juist en hoe laat je dan een versterker oversturen?
dan weet ik meteen wat ik niet moet doen

Gewoon niet te hard zetten en luisteren of het niet vervormd (maar dat schijnen sommige mensen niet te horen http://www.uploadarchief.net/files/download/confused.gif)

[Bericht gewijzigd door Jochem op (12%)]

Als je dronken bent kun je vervorming niet horen. En bij sommige soorten muziek hoor je het natuurlijk ook niet.

Maar een luidspreker die ECHT 60W aan kan, kun je niet door clippen kapot krijgen met een versterker die ECHT maar 15W kan leveren. Never. Natuurkundig onmogelijk: 15 is minder dan 60.

Het probleem is vaak, dat '60W' speakers helemaal geen 60W continu aan kunnen, maar maar een paar watt continu (ECHT continu). Muziek met een piekvermogen van 60W haalt gemiddeld met moeite een Watt, dus dat kunnen ze er dan rustig opzetten.
Maar als je er DAN (door clippen) continu 15W in gaat gooien, dan kan de luidspreker wel stuk gaan.

15 is minder dan 60, maar DC is geen AC natuurlijk. Of moet een speaker die 60W RMS spect ook 60W aan DC signaal kunnen wegstoken?

Clippen is ook geen DC.

En WEER komt de hele santekraam aan misvattingen over versterker- en luidsprekervermogen voorbij. Gaap.

Op 6 mei 2009 15:48:59 schreef Frederick E. Terman:
Clippen is ook geen DC.

Nee, daar heb je natuurlijk gelijk in, mijn woordkeuze is wat lullig. Met AC bedoelde ik eigenlijk te zeggen dat het signaal dynamisch is, en niet constant op z'n top (zoals bij DC, of een volledig clippend signaal). Maar dat sluit eigenlijk bij jou verhaal aan; als die speaker echt 60W (continu) aan kan, dan gaat hij niet stuk.

Ja, klopt. Ik dacht even dat het verhaal de kant op zou gaan van "clippen is steeds eventjes DC" enzo. En dàn zou de vrees van Fuzzbass wel degelijk waarheid worden :).

Zou voor zo'n soort versterker gewoon een trage zekering in de luidsprekerleiding niks zijn?

Fuzzbass z'n vrees was al werkelijkheid na de startpost... De zoekfunctie zal te ver verstopt zitten http://www.uploadarchief.net/files/download/confused.gif

Een trage zekering is best een optie, een PTC misschien ook al?

Op 6 mei 2009 19:37:11 schreef Jochem:
Fuzzbass z'n vrees was al werkelijkheid na de startpost... De zoekfunctie zal te ver verstopt zitten http://www.uploadarchief.net/files/download/confused.gif

Een trage zekering is best een optie, een PTC misschien ook al?

of niet...

ik had meer vragen, vooral over hoe het nou zat of de versterker 100Watt leverde aan de boxe of niet.
nou deze is hierbij dus wel beantwoord.
hartelijk dank!

levert een MP3 speler trouwens een groot genoeg signaal richting de versterker of moet ik nog een kleine versterker hiervoor zetten?

Goeie vraag, dat. Hij is natuurlijk bedoeld voor achter een autoradio, en misschien levert die meer spanning dan de telefoonuitgang van de MP3.
Maar hij heeft ook tulpingangen. Die kun je ook nog proberen.
Mocht het niet hard genoeg gaan, dan kun je altijd nog wat knutselen. Dat is niet zo moeilijk (stukje gaatjebord met een IC'tje en een paar onderdeeltjes).

Op 6 mei 2009 19:54:52 schreef no_nickname:
[...]
levert een MP3 speler trouwens een groot genoeg signaal richting de versterker of moet ik nog een kleine versterker hiervoor zetten?

Ik denk het niet,ik heb vandaag dit nog nagemeten omdat ik ook een versterkertje heb gebouwd. Een "standaard" lijnsignaal is zo'n 2Vpp en wat uit mijn iPod kwam was met een hard opgenomen nummer (klonk ook harder op de versterker) zo'n 1Vpp op de scope. Een zachter nummer was maar ongeveer 500mv Vpp.

Dus je zal waarschijnlijk even een voorversterker moeten knutselen (en ik ook)

Vaak kunnen die versterkers flink opkrikken hoor, ik heb de gain van autoversterkers aan een autoradio zelden verder gezet dan de helft. Anders is het ook nog een optie om die versterker wat te modificeren, dan zit je niet met een los printje.

Ik heb via samenkopen.net een klasse t versterker gekocht en dat is gewoon een los printje dus daar kan ik door middel van twee weerstandjes per kanaal de gain nog flink aanpassen.

Alleen zie ik op het fotootje van de versterker van de TS geen gain potmeter zitten (ook geen ingang overigens) die zal wel aan de andere kant zitten. Maar als die aanwezig is kun je die inderdaad opschroeven totdat alles nog (net) niet clipt en dan ben je ook klaar

Op 6 mei 2009 20:21:26 schreef Jochem:
Vaak kunnen die versterkers flink opkrikken hoor, ik heb de gain van autoversterkers aan een autoradio zelden verder gezet dan de helft. Anders is het ook nog een optie om die versterker wat te modificeren, dan zit je niet met een los printje.

is op zich ook wel weer leuk om dat zelf te doen met een opampje, of is dat niet echt haalbaar?
(hoeveel moet de ingang van de versterker ongeveer verkrijgen?)

Op 6 mei 2009 20:30:02 schreef DJ-Floyo:
Ik heb via samenkopen.net een klasse t versterker gekocht en dat is gewoon een los printje dus daar kan ik door middel van twee weerstandjes per kanaal de gain nog flink aanpassen.

Alleen zie ik op het fotootje van de versterker van de TS geen gain potmeter zitten (ook geen ingang overigens) die zal wel aan de andere kant zitten. Maar als die aanwezig is kun je die inderdaad opschroeven totdat alles nog (net) niet clipt en dan ben je ook klaar

dus dan zou ik alleen de potmeter moeten veranderen bedoel je?

hoeveel V moet de ingang van de versterker ongeveer krijgen?

dan weet ik hoe groot de versterking moet zijn voordat hij ook echt daadwerkelijk werkt

Op 6 mei 2009 20:16:40 schreef DJ-Floyo:
[...]

Ik denk het niet,ik heb vandaag dit nog nagemeten omdat ik ook een versterkertje heb gebouwd. Een "standaard" lijnsignaal is zo'n 2Vpp en wat uit mijn iPod kwam was met een hard opgenomen nummer (klonk ook harder op de versterker) zo'n 1Vpp op de scope. Een zachter nummer was maar ongeveer 500mv Vpp.

Dus je zal waarschijnlijk even een voorversterker moeten knutselen (en ik ook)

Dit is de verplichte gehoorbescherming. Ik heb deze bij mij eraf gehaald door rockbox op de iPod te instaleren, daarmee kan ik gewoon een lijn uitgang aanzetten. Wel opletten dat je dit niet hebt aanstaan als je wel via koptelefoon aan het luisteren bent, dat is dan wel heel erg hard.