Een vraag over een zelfgebouwde buizenversterker met een ECC 85/EL84 die wel goed klinkt maar als ik er een blokgolf van 1 khz.op zet en deze via de scoop bekijk
is deze niet rustig hij maakt een golvende beweging.
Grotere elco's en vergroten of verkleinen van voedingsweerstanden heeft geen enkele invloed.
Heeft een van u nog een goede tip

Zit de golvende beweging over het hele signaal van 1kHz?
Je pikt dan ergens brom op. Wel afgeschermd draad gebruikt aan de ingang?

De ingang is afgeschermt en het signaal is verder bromvrij
Op de scoop is de hele blokgolf in beweging.
Ik hoop dat dit voldoende duidelijk is en probeer het schema nog toe te voegen maar het is al weer een tijd geleden dus ik hoop dat het lukt.

Is het een single-ended eindtrap? Tegengekoppeld of niet?
Op welke spanning staan rooster en kathode?

http://www.uploadarchief.net/files/download/buizen_versterker7.gif

Via de link boven moet het schema te vinden zijn.
In het oorspronkelijke schema wordt er een elco van
2 x 50 uf en een elco van 25 uf gebruikt
Nu had ik een elco 200 + 50 + 25 uf dit leek me wel een goede combinatie
Maar vandaag heb ik een 220 uf inplaats van de 50 uf geplaatst en het probleem is opgelost dus het scoopbeeld
is nu wel rustig.
Veel dank voor alle meedenkers.
Voor mogelijk commentaar sta ik altijd open.

mvg.Aad

Maar vandaag heb ik een 220 uf inplaats van de 50 uf

Ik hoop wel dat je de 2e elco bedoelt. De 1e zal de EZ80 niet fijn vinden...

Eerst heb ik wel een ez 81 gebruikt en later heb ik 2x

1n4007 dioden gebruikt dan is de spanning wat hoger deze
is nu ca. 270 volt

TV-GD een vraagje,na het bekijken van het schema is me opgevallen dat je geen kathode elko hebt aan de el84(meestal 100µ)en de weerstand 68k van de kathode ecc83 naar kathode el84,welk doel heeft deze?

Verder nog 2n2 condensator tussen anode el84 en de massa,verzwakt normaal toch de hoge tonen?

Thanks.

kan ik denk ik op antwoorden: de kathode-elco weglaten is eigenlijk een vorm van negatieve feedback. Immers, als je roosterspanning minder negatief wordt gaat de stroom door de kathodeweerstand stijgen en wordt het rooster dus toch iets negatiever. Je versterking zal dus verminderen. Ik vraag me trouwens af of die tegenkoppeling (met die 2x68k) veel zin zou hebben als je er een elco over plaatst.
Waarom de versterking beperken? Ik denk vooral om oscillaties te voorkomen en voor een beter frequentiegedrag, maar dat weet ik niet zo goed meer.

Die 2n2 lijkt me inderdaad om de hoge tonen wat af te zwakken (denk ik), kan zijn dat de versterker daar beter door gaat klinken.

Als ik de bal missla, corrigeer me gerust want ik ben pas onlags terug met buizen begonnen.

Op 16 mei 2009 12:23:01 schreef Stefaan Van Slycken:
Waarom de versterking beperken? Ik denk vooral om oscillaties te voorkomen en voor een beter frequentiegedrag, maar dat weet ik niet zo goed meer.

Dat wordt zo juist allemaal slechter en met de tegenkoppeling trek je het weer recht, omslachtig.
Met kathode elco heeft die tegenkopeling idd geen effect.

Geen kwestie van de bal mis te slaan,ik heb in het verleden wel wat lampenversterkers gebouwd en gerepareerd.
Meestal volgens het boekje en eigenschappen van een bepaalde buis.

Tegenwoordig innoveerd men veel op dit gebied,worden nieuwe toepassingen gebruikt in buizenversterkers,en dat interesseert me wel.

Experimenteren kan geen kwaad,als je vind dat het voor jou oren goed klinkt is dat best ok.

Bij het zien van het schema,dacht ik al dat ik het ergens gezien had.

Effe in mijn archief gedoken,gevonden in jaarboekje electronika 1956!

http://i677.photobucket.com/albums/vv137/transtube/schema.jpg

He zijn dat van die philips agenda's uit de jaren 50? Daar heb ik er ook nog een paar van. Staan leuke schema's in! :)

Het zijn jaarboekjes van "radio bulletin",ik heb er een paar van.

Altijd handig om wat op te zoeken.