Ik heb een paar 2 PA versterkers die ik aan het herbouwen/upgraden ben. Momenteel zitten er een soortvan XLR dingen op, nog wat anders, en een paar "gewone aansluitingen" Deze normale terminals zijn niet veel meer dan simele "bananen plug" connectoren met die ook een draadje kunnen vastklemmen. Het type dat op de meeste labvoedingen te vinden is zeg maar.

Ik zou de laatste graag vervangen voor een paar degelijke speaker aansluitingen. Ik bedoel dan iets waar zonder probleem een 4mm2 kabel in vast geklemd kan worden, en waar dit ook kan zonder dat er kans is dat een verdwaald adertje de behuizing raakt. Ideaal zou het zijn als deze connector toch nog de mogenlijkheid had om een bananen plug op zijn plaats te houden.

Hou heb ik dit soort connectoren al heel vaak op de betere versterkers zien zitten, maar ik kan dit soort dingen dus helemaal nergens vinden. Daarmee bedoel ik dat conrad, display en farnell niets bruikbaars lijken te hebben, en google me ook al niet verder heeft kunnen helpen.

Iemand enig idee waar ik zoiets kan vinden? Liefst online of regio Het Gooi.

Nee.

Gebruikenlijk is Speakon van Neutrik, overal on- en offline verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij NewLine.

Zoals ik al zei, ik heb al XLR en volgens mij zijn die andere speakon. Ik ben de 2 PA amps aan het ombouwen en upgraden voor thuis gebruik. (wil in de towekomst gaan bi-ampen met oude infinity's)

Ik wil dus gewoon een normale speaker aansluiting, zoals we die allemaal op onze versterkers hebben, maar dan wel 1 waar 4mm2 kables in kunnen, en waar geen gevaar is op kortsluting met de behuizing.

Speakon plug er in en dan een verloopje van Speakon naar willekeurige andere plug?

Misschien een beetje off topic, maar nu ik dit zo lees moet ik er weer aan denken:

Als je de adertjes van een draad rechtsom in elkaar draait, en je klemt de draad onder een schroef, dan zal die schroef de adertjes weer uit elkaar draaien.

Als je de adertjes linksom in elkaar draait, zal de schroef ze juist verder in elkaar proberen te draaien.

Die wetenschap kan net het verschil maken tussen sluiting door een 'haartje' en geen problemen.

Op 13 mei 2009 12:17:11 schreef Scrap:
Bedoel je nou zoiets?

Ja en nee. Ik wil wel dit soort aansluitingen waarbij de draad dus vastgeklemd kan worden, en waarbij een bananenplug gebruikt kan worden.

Deze zijn echter meer voor speakers. Sterker nog, ik heb exact deze dingen, maar zonder het plastic er omheen in mijn speakers geplaatst.

Prima spul maar onbruikbaar voor een versterker. Deze dingen maken contact met de plaat waar ze ingeschroefd zitten, en bieden totaal geen bescherming die voorkomt dat de draden van de speaker behuizing raken.

Waarom wil je geen speakon gebruiken bij je versterker?
Die banaanplug stekkers zoals jij omschrijft kun je dan altijd nog gebruiken op de speakers?

en aangezien PA speakers bijna altijd of xlr of Speakon hebben? (jack wil overigens in sommige gevallen ook nog voorkomen.)

andere oplossing is om een rubberen plaatje er achter te maken waardoor hij geen contact maakt met de behuizing?

[Bericht gewijzigd door Gerwin op (18%)]

nogmaals, ik heb al XLR en speakon, maar dat wil ik dus een normale speaker aansluiting. ik ga de versterker NIET als pa versterker gebruiken, en dat zal in de toekomst nooit gebeuren ook.

Ik ben gewoon op zoek naar normale speaker aansluitingen zoals deze op vrijwel elke goede versterker zitten. Helaas kan ik deze dus nergens vinden.

Er zijn natuurlijk best oplssingen te bedenken om het anders te doen, maar dat wil ik dus NIET. Ik ben gewoon op zoek naar een normale speaker aansluiting. Ik kan mij niet voorstellen dat deze niet los te koop zijn, maar ik kan ze dus nergens vinden helaas.

Heb je mijn versterkers gezien?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/71749/25
Beetje onderaan.

Dat zijn dus deze:
Zwart
Rood
Spacer

Zoiets zoek ik dus idd, maar dan wat hoogwaardiger en voral groter zodat er zonder enig probleem een 4mm2 kabel in kan wanneer ik geen bananenplug gebruik

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (66%)]

Hoogwaardiger? Ik daag je uit om deze zomaar kapot te krijgen! Mijn zoektocht naar stevige, geisoleerde terminals eindigt hier.
En waarom heb je thuis in vredesnaam 4mm2 nodig? Toch niet weer zo'n hifi freak die alleen maar rechtsom gevlochten zilverdraad uit de mijnen van Kongsberg wil...

Ik vind dat een speakon connector toch wel de elegantste oplossing blijft. Kun je ook een 4mm2 in proppen en betrouwbaarheid ten top. Over wat voor versterker praten we hier eigenlijk? De professionele modellen die ik ken (die overigens überhaupt draadklemmen hebben) hebben de klemmen die Jordi liet zien. Meestal zelfs met een kapje eroverheen, dus ik vind het vreemd dat hier goedkope terminals op zitten...

Misschien is dit iets. De prijs is in ieder geval hoogwaardig, dus de kwaliteit zal dat ook wel zijn...

Of gewoon een paar flinke banaanstekkers, die schroef je zo op de kabel,

Gewoon de spoepele draad onder een klem raggen is vragen om problemen.

Op 13 mei 2009 16:35:30 schreef Sine:

Idd, gaat op den duur oxideren en adertjes breken waardoor de verbinding steeds slechter wordt.
Met als gevolg slecht geluid en zelfs geknisper over je luidsprekers.

Op 13 mei 2009 12:13:49 schreef Frederick E. Terman: Als je de adertjes linksom in elkaar draait, zal de schroef ze juist verder in elkaar proberen te draaien.

Wat is linksom en wat is rechtsom??
CW of CCW?
Hangt bovendien af van hoe je de draad houdt. Afgeknipte eind naar je toe of van je af..... ;)

Op 13 mei 2009 16:11:32 schreef Jordi:
Hoogwaardiger? Ik daag je uit om deze zomaar kapot te krijgen! Mijn zoektocht naar stevige, geisoleerde terminals eindigt hier.
En waarom heb je thuis in vredesnaam 4mm2 nodig? Toch niet weer zo'n hifi freak die alleen maar rechtsom gevlochten zilverdraad uit de mijnen van Kongsberg wil...

Ik zeg niet dat die connectoren slecht zijn. Ze lijken de beste die ik tot nu toe gevonden heb, maar als ik zo zie hoe groot lijken heb ik toch mijn twijfels of er met normaal gemak een 4mm2 kabel in past. 4mm2 ja, geen zilver nee, wel zuurstof vrij en deel lucht geissoleerd. jij noemt het onzin, ik hoor het verschil. Zelfs op mijn Infinity Qb's Ik heb vrij lange kabels (9 Meter) en die dingen willen nog wel eens een dipje van 2 ohm hebben.

Op 13 mei 2009 16:22:50 schreef fritsuitoosterstreek:
Ik vind dat een speakon connector toch wel de elegantste oplossing blijft. Kun je ook een 4mm2 in proppen en betrouwbaarheid ten top. Over wat voor versterker praten we hier eigenlijk? De professionele modellen die ik ken (die overigens überhaupt draadklemmen hebben) hebben de klemmen die Jordi liet zien. Meestal zelfs met een kapje eroverheen, dus ik vind het vreemd dat hier goedkope terminals op zitten...

Misschien is dit iets. De prijs is in ieder geval hoogwaardig, dus de kwaliteit zal dat ook wel zijn...

speakon zal best goed zijn, maar is om meerdere redenen gewoon niet wat ik wil.

De connectoren van die link zien er wel leuk uit, maar nogsteeds niet helemal wat ik zoek. Vind ze trouwen veeeel te duur. Het hoefde helemaal niet het beste van het beste te zijn, maar wel gewoon goed, en praktisch voor 4mm2 kabels.

Op 13 mei 2009 16:45:52 schreef transtube:
http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=343956

Misschien is dit iets wat je zoekt,en weinig montagewerk!

Beetje hetzelfde als al eerder gepost. Bovendien niet geisoleerd. Deze zijn meer voor op speakers, en niet voor versterkers.

Op 13 mei 2009 16:35:30 schreef Sine:

Ik zal zeker banaanstekkers gaan gebruiken, maar ik wil toch gewoon ook een snoer kunnen vast schroeven.

Ze lijken de beste die ik tot nu toe gevonden heb

Pardon, die voor je gevonden zijn!

Maar goed verder geen discussie, geloof me dit zijn de connectoren die je zoekt. En 4mm2 soepel... tzal net gaan. (heb dr hier één voor me).

9 meter lange kabels: 1,5mm2 OFC is je vriend.
Zelf in de PA wereld is 99% van de keren 2,5mm2 voldoende.

speakon zal best goed zijn, maar is om meerdere redenen gewoon niet wat ik wil.

Laat horen ... je maakt me nieuwsgierig.

Ik zal zeker banaanstekkers gaan gebruiken, maar ik wil toch gewoon ook een snoer kunnen vast schroeven.

Hirschmann heeft (pluim)banaanstekkers met een dwars schroef, daar kun je zo een draad onder schroeven.\

Daarnaast bestaan er ook banaantjes met een klemsysteem waar je zo een draad in kunt steken.

[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]

Hoewel veel eindversterkers redelijk tot goed beveiligd zullen zijn tegen kortsluiting blijf ik de meeste pre-speacon luidsprekeraansluitingen als risicovol ervaren, zeker bij grotere vermogens. Sommige zijn nog matig van kwaliteit en kwetsbaar ook, of ze er nu "fraai" uitzien of niet.

Als je de vrijheid hebt die risico's te vermijden dan zou ik dat doen :)

Op 14 mei 2009 02:06:11 schreef SuperKris: jij noemt het onzin, ik hoor het verschil. [...]

OMG, daar begint het weer....