Bram en Res,
Uit jullie reacties begrijp ik dat jullie vervente belichteres zijn, maar dit topic gaat zoals Fred al opmerkte over de fotopapiermethode.
Misschien had ik duidelijker moeten zijn, maar de voordelen die ik noem zijn de voordelen die ik persoonlijk zie, een ander (bijv Bram) kan daar weer heel anders over denken. Overigens heb ik wel degelijk onderbouwing voor mijn stellingen mbt de voordelen van de fotopapiermethode. Ik zal ze even uiteenzetten.
Ten eerste.Wel even eerlijk blijven in de argumentatie Bram:
Op 18 mei 2009 16:34:15 schreef bprosman:
[...]
Etsmiddel heb je toch nodig, dan valt dat beetje ontwikkelaar (wat je door de gootsteen mag spoelen) ook wel mee.
Als je hier de denktrant, 'etsmiddel is heel schadelijk dus kan dat minder schadelijke ontwikkelaar er ook nog wel bij ' volgt, dan lijkt me dat weinig rechtvaardiging voor het gebruik van ontwikkelaar. Het is immers allebei onvriendelijk spul zowel voor het mileu als voor mensen.
Op 18 mei 2009 16:34:15 schreef bprosman:
Goedkoper printmateriaal (met fotolak is stukken duurder dan zonder)
Dubbelzijdige print (ik had helaas alleen nog met fotolak dus die moest ik eerst afwassen)
Contradictie in terminus ?
.
Je zet hier twee losse zinnen uit mijn argumentatie weer en ook nog eens in één stukje gequote alsof ze direct na elkaar kwamen.. ,niet zo netjes van je.
Ik stel ik dat printplaat zonder koperlak goedkoper is. En verderop stel ik dat op het moment van produceren niet had liggen (zondag en je wil wat doen met je tijd). Helemaal geen contradictie dus.
Wat betreft je andere argumenten ter verdediging van de belichtingsmethode. Tja zoals ik hierboven al stelde het zijn mijn ervaringen. Tot nu toe maakte ik mijn printplaten ook met de belichtingsmethode. Mogelijkerwijs was ik gewoon een hele slechte belichter, maar mijn ervaringen met de fotopapier methoden zijn positiever dan met de belichtingsmethode. Nog even een reactie op je andere twee opmerkingen in het kader van het hierboven genoemde:
Op 18 mei 2009 16:34:15 schreef bprosman:
[...]
Die mag je me eens uitleggen, of ik nu met een film werk of met een strijkversie van de zelfde layout. Lijkt me qua etsen niet uit te maken.
Impliciet staat de verklaring hier al voor in mijn tekst. Met een goede printer krijg je een mooie dikke tonerlaag. Dikker dan de fotolak naar mijn idee. Toner biedt daarom een betere bescherming.
In de praktijk had ik bij de belichtingsmethode nog wel eens last van aangevreten spoortjes doordat het te lang in de etsvloeistof bleef liggen. Korter etsen is dan natuurlijk de oplossing. Vandaar ook mijn opmerking over dubbelzijdige print met aan één kan masssavlakken (weinig weg te etsen materiaal) en aan de andere kant dunne sporen (veel weg te etsen materiaal). Daarbij gaat korter etsen niet op.
Ik had inderdaad zo'n printplaat die ik moest etsen en naar een minuut of wat was de kant met de masssavlakken al klaar terwijl de andere zijde nog grote kopervlakkken bleven staan. De toner heeft in dit geval zo'n goede bescherming geboden dat de massavlak kant nog helemaal strak en intact was nadat de kant met de dunne sporen ook uitgeëtst was.
Natuurlijk hadden kunnen mijn mindere ervaringen met belichten ook de maken hebben met andere zaken dit brengt me op jouw volgende opmerking:
Op 18 mei 2009 16:34:15 schreef bprosman:
[...]
Ligt helemaal aan de kwaliteit van je film , je belichtingsbak en hoe je m aandrukt. 10 mil is heel goed te doen met belichten.
Je geeft hier hier eigenlijk zelf de argumenten al waarom belichten in mijn ogen ingewikkeld is. Je hebt te maken met veel variabelen als: belichtingstijd,ontwikkeltijd, sterkte van de ontwikkelaar en kwaliteit van je belichtingsbak en masker. Natuurlijk un je deze proefondervindelijk vaststellen met teststrips enz. Maar de ouderdom van je printmateriaal en de slijtage van je lichtbak enz doen er ook nog toe.Dus om zeker te weten dat je je printniet verpest moet je dus altijd weer even een testplaatje maken. Zeker als je niet vaak een print maakt. Met de fotopapier methode heb je wat minder variablelen, die vooral ook minder aan de tijd onderhevig zijn.Waardoor de uitkomst zekerder is. Bovendien kun je de kwaliteit van het op de printplaat opgebrachte masker tussendoor nog eens visueel controleren.Met fotolak is dit wat lastiger.
Mijn persoonlijke conclusie blijft dus; De fotopapiermethode is voor de hobbyist een makkelijkere, milieuvriendelijkere en bedrijfzekerdere methode dan de belichtingsmethode. Verder heb je geen lichtbak nodig. en minder dure printplaat.
Wat betreft dat tosti apparaat..das nog geen gek idee!
Op 18 mei 2009 17:01:47 schreef RES:
- daarna vertinnen met vertin vloeistof
Res, hoe werkt dat vertinnen dat vindt ik erg interessant? Is dit een beetje te doen voor een hobbyist?
Op 18 mei 2009 19:05:29 schreef Fredjuhh:
De boorgaten en de lijnen van de pcb buitenkant krijg ik er niet op, want de lijnen zijn te dun. De componenten komen er wel op, evenals de tekst(lettergrote en lijn dikte wel wat aangepast)
.....
MMmm Fred daar zat ik ook over te denken. Van mijn onderdelen zijn echter ook de boorgaten en pootjes getekent op de silklayer. Ik ben bang dat deze het solderen nadeling beïnvloeden. Heb je daar ervaring mee?
[Bericht gewijzigd door
Henry S.
op 19 mei 2009 18:02:27
(7%)