Wij hebben de vonkbrug geprobeerd te synchroniseren, maar helaas was ons idee sowieso al niet werkend, het polycarbonaat smolt als nog... (Moet je voorstellen hoe warm het wordt, als je polycarbonaat kan laten smelten met een vonkje...)
Verder gaan we nog vast wel een normale rotary spark gap maken. Voor zover het resultaat:
Als je een rotary SG wilt maken zonder sparks, moet de schijf van bijv.
porselein zijn, en de statische elektrodes moeten goed kunnen slepen over de schijf én zelf aan de zijkanten goed geïsoleerd zijn met, alweer, porselein... Eigenlijk niet echt te doen dus.
Mocht je een hoger rendement TC willen maken, zul je toch echt voor een SSTC moeten gaan.
@zegmaarclau
Ik heb het idee dat je HV trafo niet krachtig genoeg is. Tesla coils werken het best met van die grote HV trafo's met ijzerkern en vooral veel koper. Ik ben al op diverse fora tegengekomen dat het type trafo wat je gebruikt niet geschikt is voor gebruik als voeding van een teslacoil.
Ook lijkt je primaire spoel wat aan de kleine kant. Ik heb een vergelijkbare coil gemaakt qua grootte als ik het zo inschat en ik moet hem aftappen op de 9e winding van de primaire spoel. Uiteraard gaat vormt die spoel samen met de primaire capaciteit een resonantie circuit, maar hij lijkt me aan de kleine kant. Hierdoor werkt je coil misschien op een harmonische frequentie en krijg je nooit grote vonken.
Hier zie je een filmpje van mijn coil, zodat je een idee krijgt.
http://www.flickr.com/photos/sitelab/3642897617/
[Bericht gewijzigd door Sonic op (47%)]
@zegmaarclau
Ik ben het met de andere eens, je NST heeft vrij weinig vermogen en je primaire spoel zou ik groter maken. Verder lijkt alles er wel goed uit te zien.
@SebIt en Zuluuun
Jammer dat jullie idee niet heeft gewerkt, het te snel leeglopen van de condensatoren zal het probleem niet zijn. Immers als je sparkgap triggert maakt hij een geioniseerd pad in de lucht, wat slechts enkele ohm's weerstand heeft, waardoor ook daar enorm surges komen.
Daarnaast is het niet zo verbazend dat jullie polycarbonaat smolt, de elektrodes van een SRSG zijn niet voor niets van wolfraam. Succes met jullie volgende poging.
hmm dus ik moet iig een sterkere trafo (8kV/50mA minstens) en grotere primaire spoel en die ook nog eens afstemmen op de secundaire resonantie (of andersom?)
Daarnaast wil ik een betere condensator maken, waarschijnlijk een MMC, maar daarvoor moet ik eerst mn trafo hebben.
gegevens waar Zuluuun om vroeg:
-secundaire is 612 mm lang
-binnenste diameter primaire spoel is 130 mm
-buitenste diameter prim. spoel is 364,6 mm
-diameter sec is 110 mm
-afstand prim tot sec is 5 mm
-toroide en sec spoel zitten op gelijke hoogte (onderkant torus/bovenkant spoel)
-afstand tussen elektroden spark gap is ca. 3 mm en kan op ingenieuze wijze aangepast worden
----------------------------------------------------
Secondary Coil Inputs:
5.5 = Radius 1
5.5 = Radius 2
5 = Height 1
66.2 = Height 2
900 = Turns
0.051 = Wire Diameter
Primary Coil Inputs:
6.5 = Radius 1
18.23 = Radius 2
4.5 = Height 1
4.5 = Height 2
6 = Turns
1.2 = Wire Diameter
0.03714 = Primary Cap (uF)
Top Load Inputs:
Toroid #1: minor=12, major=40, height=72.2, topload
Disc #1: inside=1, outside=16, height=72.2, topload
Secondary Outputs:
300.92 kHz = Secondary Resonant Frequency
61.2 cm = Length of Winding
14.71 cm = Turns Per Unit
0.17 mm = Space Between Turns (edge to edge)
311.02 m = Length of Wire
5.56:1 = H/D Aspect Ratio
Primary Outputs:
270.06 kHz = Primary Resonant Frequency
10.26 % high = Percent Detuned
466.15 cm = Length of Wire
0.755 cm = Average spacing between turns (edge to edge)
0.493 cm = Proximity between coils
1.3 cm = Recommended minimum proximity between coils
0.13 k = Coupling Coefficient
0.13 k = Recommended Coupling Coefficient
Transformer Inputs:
230 [volts] = Transformer Rated Input Voltage
3000 [volts] = Transformer Rated Output Voltage
35 [mA] = Transformer Rated Output Current
50 [Hz] = Mains Frequency
230 [volts] = Transformer Applied Voltage
Transformer Outputs:
105 [volt*amps] = Rated Transformer VA
3000 [rms volts] = Effective Output Voltage
105 [volt*amps] = Effective Input VA
0.0371 [uF] = Resonant Cap Size
0.0557 [uF] = Static gap LTR Cap Size
4243 [peak volts] = Voltage Across Cap
10607 [peak volts] = Recommended Cap Voltage Rating
39.8 [cm] = Spark Length (JF equation using Resonance Research Corp. factors)
Static Spark Gap Inputs:
2 = Number of Electrodes
0.5 [cm] = Electrode Diameter
0.1 [cm] = Total Gap Spacing
Static Spark Gap Outputs:
0.1 [cm] = Gap Spacing Between Each Electrode
4243 [peak volts] = Charging Voltage
3722 [peak volts] = Arc Voltage
87.7 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
5.477 [ms] = Time To Arc Voltage
183 [BPS] = Breaks Per Second
167005 [peak volts] = Terminal Voltage
40.7 [cm] = Static Gap Spark Length (using energy equation)
Dit is de output (ik heb wat dingen geschrapt die mij er niet toe doen) die ik krijg als ik een beetje jouw coil schets. Hieronder geef ik tips over hoe je er meer uit kunt krijgen.
10.26 % high = Percent Detuned - probeer dichter bij de 0 % detuned te komen, maar blijf een beetje high detuned. Je kunt je primaire spoel inkorten om dit effect te krijgen.
Ook heb ik je SG afstand ingekort naar 1 mm.
Ik ben er vanuit gegaan dat die 37.14 nF die je opgaf in je eerste post ook de werkelijke grootte van je condensator is. Later bedacht ik me dat die van jou waarschijnlijk zelfs maar 36 nF is. Volgens mij is het sowieso al niet handig om de Resonant Cap Size te gebruiken, omdat deze fataal kan zijn voor je transformator en condensator. Je kan dus beter net iets onder de Static gap LTR Cap Size gaan zitten.
En tot slot inderdaad de optie een nieuwe voeding aan te schaffen. Dan moet je echter wel een nieuwe condensator maken en een nieuwe primaire.
Misschien heb je er geen last van, maar onze eerste spark gap, gemaakt van gewone boutjes, hield het niet lang uit: de boutjes verkoolden namelijk. Als je hier ook last van hebt zou je kunnen besluiten wolfraam electrodes te nemen.
inderdaad, de puntjes zijn heel zwart en lopen niet helemaal rond meer. zo zou ik wel scheikunde in mijn pws op kunnen nemen 
ik zie dat wolfraam elektrodes voornamelijk voor lasapparaten zijn, die zijn gewoon bruikbaar? ik houd het voorlopig nog even op dopmoeren.
bedankt
Ja die wolfraam elektrodes kan je gewoon gebruiken.
Mijn eerste versie van mijn SGTC gebruikte ook 2 gewone bouten tegenover elkaar, maar die zijn ondertussen helemaal zwart.
Je kan ook voor een sparkgap met secties gaan. Bijv de bekende koperen buis in een pvc buis. Die zijn niet duur en bij iedere bouwmarkt te verkrijgen en makkelijk te maken.
Ja, daarover ook nog even een vraagje. Bij ons zijn de koperen buisjes gaan oxideren, gaan ze dan ook minder goed geleiden (of althans: minder goed sparks laten overslaan) of maakt dat niet uit?
Ik denk dat het oxidelaagje direct wegbrandt als er een vonk overslaat, maar op een gegeven moment zal het koper wel helemaal weg zijn. Ozon is een sterke oxidator.
RVS misschien een idee?
De oxidatielaag zal wel iets maar zeer weinig impact hebben op je TC. Koperoxide is dacht ik een halfgeleider dus het zal wel enige weerstand hebben maar niet dusdanig groot dat het de vonk in de weg zal staan. Misschien dat het de eerste overslag wat tegenhoud maar daarna zal het (wat Ledlover al zei) als het een te grote weerstand heeft wegbranden.
RVS lijkt me niet verstandig, ten eerste heeft het een vrij grote weerstand en RVS is roest-vast-staal en niet roest-vrij-staal zoals veel mensen denken. En onder de zware omstandigheden van een sparkgap heb je kans dat ook RVS gewoon gaat oxideren, hetzij wel langzamer dan koper, maar het is dan ook stukken duurder.
Hoe goed denken jullie dat aluminium-tape het uithoudt in een SRSG die (als het nu wel lukt) niet vonkt? En als ie een beetje vonkt?
Ik ben het met Sine eens, ik zou toch echt voor wolfraam gaan, alutape zal denk ik zeer snel weg zijn. Het is dun en de plaklaag is dan wel een geleider maar geen super goede en je hebt kans dat alles loslaat vanwege de hitte van de vonk.
Huhhh, een rotary spark gap maken van aluminium tape :s klinkt als een zeer slecht idee. De aluminium is zo dun dat het waarschijnlijk in enkele seconden compleet weg brandt. Als een ding noodzakelijk is bij een vonk gestuurde TC is wel dat de elektrodes van wolfraam zijn. Koper, messing en aluminium zijn te zachte metalen en zullen zeer snel oxideren waardoor de vonkbrug minder efficiënt zal werken. RVS zou wellicht nog kunnen werken aangezien het minder goed oxideert, maar wolfraam blijft het beste. Het is ook niet voor niets dat ze met TIG lassen wolfraam elektrodes gebruiken om de enorme temperatuur te weerstaan en flinke stomen aan kunnen. Hou er wel rekening mee dat zowel DC als AC elektrodes voor TIG lasapparaten bestaan, en je dus de AC elektrodes moet nemen.
@zuluuun
Ik heb nu een trafo geregeld van 8kV en 50mA.
Als ik in javaTC de primaire spoel groter maak, wordt het percentage detuned nog groter. wat moet ik variëren om ze dichterbij elkaar te laten komen (frequenties)?
Je kan javatc ook laten auto-tunen, via het vakje boven de resultaten aan (allow javatc to tune my coil)
Dat auto-tunen is idd handig, omdat ie dan een primaire samenstelt die precies 0 % detuned is. Als je dan deze primaire bouwt, moet je er rekening mee houden dat je hem wat langer maakt (extra wikkeling(en) dus) zodat je nog kunt variëren in de lengte.
Ten tweede zeg je het zelf al: als ik de primaire langer maak in JavaTC wordt het detuned % groter, dus moet de primaire kennelijk kleiner.
Ik heb alweer een vraag...
Je wilt namelijk een stroomoverdracht op de piek van de wisselstroom. Er zijn toch maar 100 pieken per seconde (50 Hz)? Dat betekent toch ook dat je met een SRSG altijd 100 BPS zou moeten draaien. Veelvouden van 100 kan ook, maar dan draai je of out of sync, of heb je ook een overdracht op de 0 van de sinus. Draai je buiten veelvouden van 100 dan draai je toch altijd out of sync?
Wij hebben een SRSG met 6 roterende elektrodes en 1 paar stationaire. Omdat het motortje 1500 rpm draait (25 rps) komen we dus uit op 150 BPS wat dus op pieken van de stroom terechtkomt.
Klopt mijn verhaal een beetje?
Je wilt inderdaad schakelen op de pieken van het net omdat dan je condensatoren maximaal zijn opgeladen en er dus het meeste energie in het systeem zit(waardoor je ook de langste streamers krijgt)
Als je op 150 bps draait draai je niet optimaal. Teken maar eens een grafiek van 100Hz (x as 1 seconde) en teken daar dan vervolgens 150 punten in de allemaal dezelfde afstand van elkaar hebben. Dan krijg je dat je 100x op 2/3 van de sinus schakeld en 50 keer op de top (mits je synchroon loopt). Dit is dus geen ideale situatie.
Als je op veelvouden van honderd schakelt krijg je nooit een efficiente overdracht tenzij je op 200 bps draait omdat dan de elektrodes langskomen wanneer de sinus op 0 zit en er dus geen vonk kan overslaan, waardoor je alsnog alleen op de pieken schakelt. Dit heeft echter als nadeel dat dan slechts 2 elektrodes de klappen van de sparks opvangen (uitgaande van 4 elektrodes).
Ik heb ook even een vraag.
Ook in deel 10 heb ik al gereageerd, maar wil nu toch echt gaan bouwen.
Ik heb al een en ander door javaTC gehaald, en heb een primaire liggen. Het enige wat ik graag wil weten is waar je (redelijk) goedkoop aan koperdraad kan komen.
Ook een simpele huis-tuin-en-keuken wikkelinstallatie zou handig zijn.
Als arme student heb ik natuurlijk niet zo veel te besteden... 
Voor de heren die nog een zware variac zoeken: deze is gratis en lijkt me behoorlijk geschikt voor TC gebruik.
http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?mode=thread&id=55327
@termination
Ik heb het wikkeldraad voor mijn eerste TC gratis gekregen van een wikkelbedrijf. Je moet eens kijken of er in de buurt ergens bedrijven die wikkelen, dan kan je vast wel een stukje krijgen en ook al zou je er voor moeten betalen dan zal je niet zo heel erg duur uitkomen. Je kan ook bij bijv farnell bestellen alleen dan heb je als particulier een minimumorder van €50 en is het draad relatief duur (uit mn hoofd €17 voor een rolletje waar je gemakkelijk een spoel van +- 70 cm kan wikkelen).
Een goede wikkel installatie zou ik niet weten waar je die vandaan moet halen, heb nu 2 spoelen met de hand gewikkeld en dat gaat wel, maar het is een tijdrovende saaie klus.
Daarom zoek ik iets makkelijks.
ik heb tot nu toe een fanta-fles gebruikt en die in mijn coil former gepropt. die dan aan een accuboor op lage toeren en de former op een paar skates om te zorgen dat het makkelijk rolt.
Werkte wel, maar wil het eigenlijk wat stabieler en betrouwbaarder maken.
Dit kwam ik toevallig op 4hv tegen:
http://www.qsl.net/k5bcq/COIL/COIL.html
Misschien heb je er iets aan, anders staat er misschien iets wat je kunt gebruiken in de rest van het topic: http://4hv.org/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?75587