Gisteren heeft een van onze NST's kennelijk de geest gegeven. Hij zoemde nog wel, maar zelfs een jacobsladdertje kreeg hij niet aan de praat. We hebben hem vergeleken met de andere NST, waaruit bleek dat de weerstand door de primaire ongeveer overeenkwam, terwijl de weerstand over de secundaire spoel van de kapotte zo'n 3 kOhm minder was dan die van de werkende. (Sowieso al raar dat de weerstand van een transformator in de kOhms zit?). Ook hebben we nog een testje gedaan door een laagvoltage voeding erop aan te sluiten, waarbij de werkende NST een output gaf, maar de kapotte niet.
We denken dat de secundaire kant niet meer goed functioneert. Daarom zijn we de klei, die er in en dus om de spoel heen zit, eruit aan het halen. Dan kunnen we eens kijken wat er gebeurt moet zijn.
In ieder geval is het voorlopig dus afgelopen met onze TC, totdat we nieuwe NST's hebben gevonden.
De bakken hebben we tweedehands gekocht, en komen nog uit de 220 volt tijd. De variac stond op 230-250 (voel de opmerkingen al aankomen), dus mogelijk dat 'ie daardoor kapot is gegaan. Wel vreemd, we hebben het nog nooit gehad. Hij begaf het middenin de vonken...
Bijna onmogelijk dat we nog een 220-11000V NST vinden, maar we blijven het hopen. Helaas hebben we geen tijd meer om het werkend te maken voor ons profielwerkstuk onderzoek...
Ook hadden we tijdens een eerdere run kortsluiting ergens nog voor de NST's, maar misschien dat het toch even voor een flinke piek heeft gezorgd. Waarschijnlijk is dat niet echt logisch, aangezien de coil na die kortsluiting zeker nog 3x succesvol heeft gewerkt.
Dat ze uit de 220V tijd komen mag niks uitmaken. Elk apparaat moet minimaal een tolerantie hebben van 5% op de netspanning, maar worden meestal getest op 10%. Dat betekend dat je trafo toch minimaal 232V moet trekken, maar dat hij zeer waarschijnelijk ook gewoon op 242V nog werkt (daarom kon een aantal jaar geleden ook zonder problemen de netspanning van 220 naar 230V worden verhoogd). Ik hoop dat jullie nog een trafo kunnen vinden. Het zou echt heel zuur zijn om na zulke resultaten toch net te falen om het te laten zien.
We lijken geluk te hebben: als ze genoeg leveren hebben we nieuwe trafo's gevonden!
[Bericht gewijzigd door Zuluuun op (82%)]
Trafo waarschijnlijk. Hoop inderdaad dat hij genoeg levert. Dus tip: als je een gratis NST wilt, ga neonbedrijven dan mailen. Ik heb er een paar gemaild, 2 reacties al gehad. Één had geen oude, een andere wel dus. Hopelijk morgen de specs!
Onze zoektocht heeft nog niks opgeleverd. Daarom gaan we waarschijnlijk de coil aanpassen voor 1 NST.
Ondertussen ben ik het een en ander aan het uitzoeken over SSTC's, maar ik moet echt een beginnetje hebben. Tot zover begrijp ik er namelijk helemaal niks van (ook al die schema's maken me nogal duizelig). Hoe ontwerp je zo'n ding (je kan diverse ontwerpen vinden, maar dan moet die coil exact nabouwen)? Hoeveel mag ik verwachten eraan kwijt te raken (oftewel: hoe duur)? Hoe meer je me kan vertellen, hoe gelukkiger ik wordt
. Is een DRSSTC trouwens makkelijker te bouwen dan een SSTC (minder complex) ondanks dat het wat meer voor gevorderden is?
Ik had 9 neonbedrijven gemaild of ze een oude neon transformator hadden, 4 reacties gehad, waarvan 2 handig. Één mailde zelfs dat we 'm konden ophalen. Contact mee geprobeerd op te nemen, kreeg vervolgens een mailtje met een snauw dat hij het te druk had en dat we maar naar een ander moesten gaan... Geen antwoord meer gehad van die andere reactie (gebeld).
We zijn een beetje out-of-money, die hele Tesla heeft ons heel veel gekost, zeker met het rotary sparkgap proefje zonder vonken.
Hopen maar dat we een oplossing vinden, en nu maar hard sparen!
Wat zonde zeg dat jullie geen trafo hebben kunnen vinden. Hebben jullie nog 1 werkende trafo of hebben jullie nu helemaal niks meer?
Tesla's zijn helaas niet goedkoop, maar de voldoening van het werkend krijgen en het fantastische resultaat vind ik het meer dan waard.
Ik heb al een tijdje bezig met een SSTC, maar ik kan je zeggen dat het niet goedkoop is. Ik heb mijn eigen H-brug ontworpen en een pll driver van Steve Conner met een eigen ontworpen deadtime controller. Aangezien ik een redelijk deel zelf in elkaar heb geknutseld gaat er nog steeds vanalles mis (hij word wel steeds beter) en als er bij een SSTC iets mis gaat kost het je bijna altijd een componentje. Daardoor is hij behoorlijk duur om iets zelf te ontwikkelen (ik ben tot nu toe zn 200€ aan halfgeleiders kwijt, daar komen de kosten voor de coil zelf ed. dan nog bij). Richie Burnett heeft een hele goede site met veel informatie waar een SSTC driver/powerstage aan moet voldoen.
Als je een schema 1 op 1 overneemt weet ik niet hoeveel dit je gaat kosten, maar je hoeft de coil niet 1 op 1 over te nemen. Je moet dan alleen een kleine aanpassing doen om te zorgen dat je Fres van de schakeling dicht in de buurt licht van de door jou gebruikte coil.
Een DRSSTC is absoluut een heel stuk moeilijker dan een SSTC. Je werk namelijk niet met enkele ampere door je halfgeleiders, maar met 10 tallen tot 100'den (sommige zelfs boven de 1000) amperes. 1 fout in welke deel van je schakeling dan ook zorgt voor een kapotte IGBT.
Daarnaast zijn er heel veel neveneffecten (als impedantie en capaciteit van banen) waar je opeens ook rekening mee moet houden.
Als je meer wilt weten laat het even weten, alleen kom met wat gerichtere vragen (bijv over hoe 1 bepaald schema werkt ipv alle schema's
) en ik zal ze proberen te beantwoorden.
Bedankt alvast. Ik zal eens kijken of ik Richie Burnett begrijp
.
En ja, we hebben nog 1 werkende trafo. Dus we kunnen hem wat aanpassen zodat hij weer werkt. Kunnen we alsnog ons onderzoekje naar draadloze stroom doen.
[Bericht gewijzigd door Zuluuun op (35%)]
Een van de beste demonstraties van draadloze stroom die ik toe nu toe ben tegengekomen kan je hier zien:
http://www.youtube.com/watch?v=jwBGSm-Hl5A
Deze superengineer heeft al een hele serie tesla coils gebouwd, waarvan hij ook filmpjes laat zien met uitleg erbij. Hier geeft hij een mooie demo van een coil zonder vonken en een geaarde spoel met topload die daar een meter of 3 vandaan staat die precies in resonantie is met de voedende coil.
(lol @ 4:50...)
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
gewoon zorgen dat de spanning lager is als wat de toroid kan houden.
Als je bijv. een hele grote en super gladde toroid hebt dan kan het best zijn dat je geen vonken krijgt.
maak je nu een scherpe punt aan je toroid bijv. spijker eraan plakken kun je wel ineens vonken van een halve meter krijgen.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Precies wat sparks zegt. Onze maxiemm die vandaag en paar seconden
op ned 3 was te zien vandaag bij 'Echt Niet!', geeft geen streamers als we er alleen de toroid op zetten. De toroid is tamelijk groot voor de coil en redelijk glad. Het mooie is dat je dan met allerlei soorten break outs, ofwel 'onevenheden' je heel mooi de streamer effecten kan sturen.
Ik zal morgen nog wel even editten hier als ik weet waar je de uitzending gemist kan bekijken. Uiteindelijk is het een paar seconden tv na uren van werk voor een hoop mensen, echt bizar!
Ik zou het graag willen zien Fry! Wel vreemd inderdaad dat het maar een paar seconden televisie oplevert.
We zijn nog steeds op zoek naar sterke neonbakken... Op marktplaats één van 10.000V 100mA gevonden, maar die wil er 250 voor en dat vind ik echt te veel. Nieuw zijn ze 280, maar aangezien we wel 200mA willen (de oude neonbak is kapot gegaan zoals eerder verteld), kunnen we niet zomaar 2 bakken nieuw kopen (we blijven arme scholieren
)
Ben nog steeds neonbedrijven aan het mailen of ze oude bakken verkopen, maar weinig reacties.
Trouwens Fry, wanneer krijgen wij EMM++ eens werkend te zien? 
Hier is de link naar uitzending gemist: klik
Het stukje zit ergens aan het einde, maar de coil is inderdaad maar heel even in beeld. Hebben jullie die kooi zelfgebouwd fry of was dit gewoon een kooi die voorhanden was?
@SebIt
Misschien kunnen jullie eens bij dit bedrijf vragen of ze nog wat hebben. Dat is het enige neonbedrijf die ik ken en op het moment hebben ze het niet druk dus misschien dat zij wel reageren en hopelijk voor jullie hebben ze nog wat oude nst's staan.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Op 6 november 2009 11:39:45 schreef SebIt:
Trouwens Fry, wanneer krijgen wij EMM++ eens werkend te zien?
Nou vanavond op nederland 3 bij klokhuis. 18:23.
De aflevering "superspoel" is deels opgenomen op Nemo terwijl wij EMM++ opbouwen en proefdraaien.
Erg leuke aflevering !!
Ik heb een stuk van de uitzending gezien, Ik was even aan het zappen en zag in een keer een koffer de bedienkoffer met de 3 ampere meters wat zeer bekend voor kwam, verder was het wel een leuk stukje op TV
Hoi iedereen, ik ben sinds kort begonnen met het eindelijk inelkaar zetten van mijn tesla coil. Het elektrische gedeelte van mijn tesla coil heb ik al zeker een jaar af, maar ik wil alles samenvoegen met behulp van plexiglas. Dit kost veel tijd en zonder freesbank is het al helemaal niet te doen, vandaar dat ik een hele tijd heb moeten sparen voor een freesbank. Maar ik heb zojuist mijn condensatorbank af en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Meer foto's kunnen jullie vinden op http://picasaweb.google.nl/alex.driessen/TeslaCoil#
Ik mag aannemen dat de stiekjes er nog af gaan?:P
Verder vind ik het er erg mooi uitzien. Hoe zitten alleen de condensatoren aan elkaar doorverbonden?
Ziet er netjes uit zeg. Volgens mij zitten de caps nog niet aan elkaar toch?
Wat wil je er mee aandrijven, want als de stromen te groot worden moet je ze gaan koelen aangezien ze helemaal ingepakt zitten (of zie ik dit verkeerd?).
Ja ja
, de elastieken gaan er zeker nog af en idd, de caps zijn nog niet onderling gesoldeerd. In totaal heb ik 24 caps die dan met twee strings van 12 caps aan elkaar gesoldeerd worden. Wat je dus nu ziet is slecht een condensatorbank, waarbij de caps dus nog in serie gesoldeerd moeten worden. Dit heb ik nog niet gedaan omdat ik nog niet exact weet of ik vooraan of achteraan wil beginnen met solderen aangezien ik nog niet bepaald heb hoe ik de gehele bedrading in mijn TC ga doen, dus dat zal dan ook op het einde pas gebeuren. Verder zijn de caps niet geheel ingepakt, de voor- en achterkant zijn open gelaten zoals je in deze foto kunt zien: http://picasaweb.google.nl/alex.driessen/TeslaCoil#5410309904571941266 Maar ik denk niet dat de caps echt warm zullen worden van een 500VA TC, tot nu toe heb ik daar nog geen problemen mee gehad.