ik moet dit school jaar inleveren wat ik het volgend jaar ga maken dus ik heb wel nog even tijd.
ervaring heb ik niet zo veel.
Dan kan je beter een ander onderwerp kiezen, of heel veel vrije tijd inleveren voor dit onderwerp.
Met IC's werd het misschien nog wat na vele mislukte pogingen, maar zonder IC's... vergeet het maar.
Op 19 mei 2009 20:58:40 schreef Henry S.:
Met IC's werd het misschien nog wat na vele mislukte pogingen, maar zonder IC's... vergeet het maar.
zoals dit schema dit is toch niet al te moeilijk
http://members.lycos.nl/paulweststraete/files/fmontvanger.jpg
men schema van men versterker die ik nu aant maken ben is veel moeilijker
Het is HF, het lijkt niet moeilijk maar is het des te meer.
Dit is een van de moeilijkste schema's van een eenvoudige FM-ontvanger.
Ik verzoek je nogmaals de geposte links te gebruiken ipv snel te reageren.
't Is ook helemaal geen FM ontvanger. Superregs zijn altijd AM ontvangers.
Met wat op de 'flank' afstemmen hoor je wel wat van de modulatie van FM stations, maar het is géén FM ontvanger. En ik neem toch aan dat het om de twee verschillende soorten demodulaties gaat.
Overigens is zo'n superreg nòg moeilijker dan een FM bugje, en die sneuvelen altijd al bij bosjes. 
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Op http://members.lycos.nl/paulweststraete/files/fmontvanger.jpg staat dit schema. Een interessant schema. Mijn vraag is wat dit voor een soort ontvanger is. Ik zie namelijk een hoogfrequent versterker met BF 324 en een aparte oscillator met L3 en twee transistoren BF 324 in Long Tailed Pair configuratie. De trap met transistor BC 560c lijkt mij een mengtrap, als ik de gelijkstroominstelling zo bekijk. Is dit een directe conversie ontvanger misschien?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (7%)]
Ik zie geen long-tailed pair. Dit is gewoon weer die ontdempingsschakeling, die je zelf al zo vaak hebt gebruikt. Herken je hem niet? 
We hebben dus: GBS versterker, oscillator-op-randje-van-oscileren, "infinite-impedance"-detector, LF versterker.
Uiteraard is dit een AM ontvanger, geen FM.
Maar veel mensen denken dat FM betekent: "Foor Metergolve."
Om er toch wat van te maken: op de flank afstemmen en er het beste van hopen. 
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Ik herken die ontdempingsschakeling. Voor de infinite impedance detector zou je ook een J-FET kunnen nemen, want die heeft namelijk ook een bijna oneindige ingangsimpedantie.
We zitten wel in de superregs vandaag.
Die ontdemper is grappig. Je kunt er zowat alles mee aan het oscilleren krijgen, hoe laag de Q ook is.
dawmast
Ik heb de ontvangerschakeling volgens http://members.lycos.nl/paulweststraete/files/fmontvanger.jpg gebouwd, op de hoogfrequent voorversterkervoortrap en de LF-trap met die twee BC 550c na. In plaats van de PNP-transistoren in het schema heb ik NPN-HF-transistoren gebruikt.De antenne heb ik via een koppelwinding op L3 aangesloten. Via een klein trimmertje op de emitterknooppunt van de ontdempingsschakeling kan ik ook een dipoolantenne aansluiten. Uiteraard heeft de dipool wel een balun om de impedantie 75 Ohm te maken. Het is een regeneratieve ontvanger met de bekende Kainka-ontdempingsschakeling waarbij de regeneratie zelfs op 100 MHz nog soepel in te stellen is. Ik vind dat de ontvanger goed presteert, redelijk gevoelig is en een betere geluidskwaliteit heeft dan met een superreg. Geen last van allerlei ruis.
Omdat de ontvanger nu al goed presteert, vraag ik mij af of de hoogfrequent voorversterker wel zin heeft.
Hier volgt het schema:
dawmast
Dit schema werd ooit in de jaren '80 gepubliceerd in een Elektuurboek van de 300 schakelingen reeks. Weten jullie misschien de bijschrift bij het schema nog? Ik vind het namelijk een goede FM-ontvanger.
Ter verbetering heb ik alsnog de hoogfrequent voorversterkertrap uitgevoerd in GBS toegevoegd aan de ontvanger. De hoogfrequentvoorvoorversterker zorgt er voor dat de antenne gescheiden wordt van de afstemkring bestaande uit L3 en de trimmer van 14p. Omdat de antenne zo gescheiden is van de afstemkring kan de antenne de kring niet meer ongunstig beïnvloeden. Verder verhoogt de hoogfrequent voorversterker de gevoeligheid van de ontvanger.
Eigenlijk hoort dit onderwep in het HF-forum thuis.
dawmast
Men noemt dit een FM-ontvanger, omdat de ontvanger bedoeld is om de FM-omroepsignalen van de FM-omroepband te ontvangen. Maar het is een AM-ontvanger, alleen door de ontvanger een beetje naast de draaggolf van een FM-zender af te stemmen, kun je hem toch wel horen. Omdat de zender op de flank van de doorlaatkromme van de afstemkring staat afgestemd, ontstaat er in de afstemkring door de frequentieveranderingen t.g.v. de frequentiemodulatie LF-spanningsveranderingen. Zodoende wordt d.m.v. flankdetectie de FM-signaal gedetecteerd en omgezet in een LF-signaal.
dawmast
Ik heb bij de hoogfrequent voorversterker in de collectorcircuit de collectorweerstand van 220 Ohm en spoel L2 verwijderd en vervangen door een extra afstemkring. Eigenlijk is het nu een standaard hoogfrequent voorversterkertrap geworden, zoals die in FM-transistorontvangers toegepast wordt. Ik merk dat de ontvangst een stuk gevoeliger is geworden en dat de hoogfrequent voorversterker niet meer zo gauw oscilleert. Wel moet ik de afstemkring d.m.v. een trimmer wel apart afstemmen op de te beluisteren zender. Eigenlijk net zo iets als een regeneratieve middengolfontvanger met twee afstemkringen en een hoogfrequent voorversterker.
dawmast
Het nadeel van de extra afstemkring is dat hij bij het instellen daarvan de ontvangerkring meetrekt, waardoor je de zender kwijt bent en een ander station ontvangt. Dat meetrekken wordt veroorzaakt door de emitter-basis en emitter-collector capaciteiten van de transistoren van de ontdempingsschakeling. Want die capaciteiten staan in feite tussen de twee kringen aangesloten. Daardoor beïnvloeden ze elkaar. Dat probleem is enigszins te verhelpen door de emitters van de twee transistoren van het ontdempingscircuit d.m.v. een klein condensatortje van een paar pF's op een aftakking van de extra afstemkring aan te sluiten.
Ha, als je zo doorgaat breng je nog een mixer aan om de versterking over te hevelen naar een lagere frequentie. Dan heb je straks weer een "gewone" ontvanger ontworpen
.
bedankt voor alle informatie.
ik heb dit schema gevonden.(http://www.electroniq.net/files/RF/tda7088t-radio-circuit.jpg)
maar nu zit ik met een andere vraag ik zou graag een display aansluiten maar ik heb geen idee hoe.
kan iemand mij aub helpen?
De helft van het jaar is nu om, maar gelukkig heb je nu een schema.
Misschien is het beter nu eerst te gaan beginnen met bouwen. Dan kijken we intussen wel naar een mogelijkheid een counter aan te sluiten.
ik heb het bijna helemaal gebouwd maar ik heb toch nog een paar vaagjes.
1)wat is AM-IF (dit staat bij mijn schema links onderaan maar ik heb geen idee wat het is.)
2)de oscillator resonant circuit is de ze te ver krijgen in de winkel?
Misschien was het ook wijzer geweest dat je jezelf eerst eens had verdiept in de termen die worden gebruikt en waar eventuele onderdelen verkrijgbaar zijn.
Dit wordt een mislukking, je bouwt een ontwerp-idee na uit de datasheet. Merendeel van de component waarden rond het oscillatorcircuit e.d. zijn niet gegeven. Die zal je dus moeten gaan berekenen. Verdiep je in spoelen, condensatoren en resonantie.