Ik ben op zoek naar een meettoestel. Ik heb een beetje moeite om te bepalen wat ik nu eigenlijk goed kan gebruiken. Ik heb dus een paar momenten opgeschreven waarvan ik denk dat het handig was een geweest om een oscilloscoop te hebben.

Aan jullie de vraag wat raad je me aan. kan ik af met een tweedehandsapparaat of zijn mijn wensen nu toch te duur.

Ik heb zelf ook gekeken naar een geheugenoscilloscoop, of een pc scoop zodat ik gegeven terug kan zien.

Budget: 150 euro

1) Seriele verbing, pic naar pc in combinatie met hyper terminal. Wat ging hier mis, ik kreeg geen goede verbinding. Ik wist niet waar het mis ging bij de pic of bij de pc. Was het een instelling of hardware matig.

2) Communicatie tussen 2 verschillende pic's met een 433 MHz set. Zelfde verhaal. Het heeft even geduurd, voordat ik doorhad dat het signaal geinverteerd was of juist niet.

3) Het kalibreren van een pic 12F675, nu gebruik ik daar hyper terminal voor, waarbij ik een standaard letter en de waarde voor de oscal meestuur.

4) Meetwaarde controleren bij adc meting

5) stroboscoop afstellen.

6) De ECU van mijn auto aflezen voor het brandstofverbruik

Voor 150E zit je eigenlijk wel vast aan een PC-scope.

Een digitale scope ga je voor dat geld niet vinden. Een tweedehands analoge wel, maar die hebben natuurlijk hun beperkingen (maar ook voordelen :) ).

Ik heb goede dingen gehoord over PicoScope:

http://www.picotech.com/picoscope2000.html

de 2104 is ~160E

Volgens mij zoek je zowel een scope als een logic analyzer. Niet voor dat geld...

Ik ben niet gecharmeerd van PC-scopes, al is het alleen maar omdat je er doorgaans een losse PC met winshit voor op moet tuigen. Een 2de hands Tek of Philips moet niet al te veel kosten en kan meer dan genoeg voor wat jij nu vertelt.

Wat jij nodig hebt (behalve voor het uitlezen van je ECU) is een DSO.

Probeer een geheugenscoopje te vinden voor 150 euro, mij is het destijds gelukt. Een tektronix werkt wel lekker intuitief vindt ik. Een TDS210 zou mooi zijn voor je bijv, maar wat aan de dure kant.

Iets als bijv:
klik Probeer te bellen voor 200E bijv. Maar ik twijfel of ze daarmee akkoord gaan. Ikzelf heb een hekel aan dit type (bediening), heb er nooit mee om kunnen gaan.

Of dit wat nieuwer maar ook wel duurder. Mss voor 300?

Het is goed zoeken om voor 150E een memory scope te krijgen. Echter wel de moeite om er voor te zoeken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (51%)]

Ja, een memory ding is mooi (heb zelf een Tek die het nog analoog doet), maar niet echt noodzakelijk. Serieel kun je ook prima debuggen door repetitive een character te versturen. Dan zie je prima op je scope of de timing klopt en of je ergens wat geïnverteerd hebt zitten.

Toegegeven: als je het geld hebt en je kunt er leuk aankomen, is een memory ding niet verkeerd.

Hmm ik vraag me nu nog af.

Ik werk bijvoorbeeld een beetje met pic micro's, die dingen gaan niet verder dan 20 MHz, meestal 4 (voor mij).
Uitgaande signalen zit nog onder de 1 MHz.

Eventueel proefjes (natuurkunde heh) met geluid, ik denk dat het wel kan met een oscilloscoop. Hoorbaar geluid gaat niet verder dan een frequentie van 20 kHz

Ultrasoon voor afstandsmeting, 40 kHz ?

Wat zou dan de bandbreedte minimaal moeten zijn? 10 MHz lijkt me op deze manier ruim voldoende, maar zie ik iets over het hoofd?

risetime, is de tijd die een apparaat er over doet om een signaal te weergeven van laag naar hoog. Wat moet ik hebben of is het allemaal snel genoeg tegenwoordig?

Als je van een 20MHz blok de risetime wilt meten heb je toch redelijk wat nodig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Risetime

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (20%)]

Ik ben nog steeds bezig een meetapparaat te vinden, en die heb ik gevonden. 2 zelfs... maar beide ben ik net op het laatste moment overboden.

Maar nu iedereen heeft het wel gezien heeft eleshop de volgende aanbieding:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/74121/1

Ik denk nu. Als ik dit apparaat koop, en voor een paar tientjes een eenvoudige analoge oscilloscoop, kan ik bijna hetzelfde. Maar in ieder geval beter digitale signalen bestuderen.

Is dit een goede oplossing voor mijn meettoestel dilemma?

Neem dan een analoge scoop met delayed time base.

Henry, bedoel je dat delayed time base erg handig is om er naast te hebben. Of alleen een een scope met delayed time base?

EDIT: Nu gezien
Dit is trouwens mijn 2000e bericht.
http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/wp-content/uploads/2008/06/2000.jpg

WOEEEEEEEE :D