oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Ruim 2 jaar geleden heb ik ooit een miskoop via eBay gehad. Het was een 2-kanaals scope, die bij levering defect bleek te zijn. Vanwege een forum-onderwerp besloot ik vandaag om te kijken of de scope nog te repareren is.
Waar gaat het om ?
Het is een universeel apparaat waarin je verschillende meetmodules kunt schuiven (in de achterkant). Dit ding kan als scope werken, maar ook als bijv. een logic analyzer (mits je die betreffende meetmodule hebt).
Van dit apparaatje heb ik ooit eens een bestandje kunnen vinden in PDF-formaat.
Werking
In de hoofdmodule (zie foto : links) steek je een bepaalde meetmodule (midden). Daarmee kun je vervolgens meten.
Defectbeschrijving
Voeding aan : module piept en op LCD "No module". Tot zo ver niets mis. Maar dan....
Nu met meetmodule erin en voeding aan : Apparaat start niet op en daarnaast wordt de meetmodule erg warm.
Daaruit maak ik op dat de meetmodule een defect heeft. (Kortsluiting ?)
Vervolgens de meetmodule opengeschroeft. Zie foto :
Volgens mij is het onderdeel rechts defect, omdat gedeelte aantoonbaar warm werd.
Dus, foto's gemaakt van het betreffende printje.
Bovenkant (aanklikbaar voor meer details)
Onderkant (aanklikbaar voor meer details)
Reparatie ?
Op de bovenkant van de meetmodule zag ik een paar vreemde dingen :
A) tantaaltje links (107A) zat los
B) rechter spoeltje met de opdruk 100 is het asje gebroken. Het draad op het spoeltje is nog wel gewoon verbonden met de print.
Ik vermoed dat de meetmodule dus een flinke klap heeft gehad. Ik heb het tantaaltje al een keer vervangen door een gewone 100 uF elco. Goed, niet perfect voor een reparatie / meting, maar het is beter dan helemaal geen vervanger. Desondanks werkt de scope nog steeds niet. Het probleem bleef. Kortom, waar dien ik nog meer te kijken / meten ?
Maar, waar moet ik nu verder zoeken ?
Op 29 mei 2009 15:10:22 schreef oxurane:
A) tantaaltje links (107A) zat los
Zo te zien nog steeds, de module is gevallen en dan kan je nog meer breuken ed verwachten. Wat precies wordt heet?
En misschien is 1 helft uit te schakelen via de voeding.
oxurane
Stom dat ik er zelf niet op kwam : alle verbindingen doormeten (maar het zijn wel verdomd kleine baantjes). Maar ik kan natuurlijk ook eerst alle solderingen nogmaals met de soldeerbout warmstoken.
Maar betreft die tantaal : ik heb hem even op het printje gelegd, ter verduidelijking. Bij uitvergroting zie je dat ik er zelfs een zwart stipje op heb gezet.
Iemand heeft hier ooit eens ergens op CO neergezet welke codering de tantaltjes hebben. Ik kan het niet terugvinden. Weet iemand voor welke Voltage die A (107A) staat ?
Wat betreft de warmte, ik ben daar nog niet over uit. Het loskoppelen en lossschroeven neemt wat tijd in beslag.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
34063 gebasserde hakkers. kan niet veel mee mis gaan.
je zegt dat er een spoeltje gebroken is .. vervang dat eens
oxurane
Ik heb hier niet zo'n spoeltje liggen.
Verder heb ik net het berichtje van KIF gevonden, waarin hij uitlegt waar die A voor staat : 10V. (Heb ik gelukkig nog wat van liggen.)
[EDIT]
Meteen de elco's vervangen en nieuwe foto (aanklikbaar).
Op deze foto kun je misschien beter het betreffende spoeltje zien (helemaal links, naast de inkeping in het PCB, met de opdruk 100). Zou dit een 10 uH spoeltje zijn ?
[/EDIT]
[Bericht gewijzigd door oxurane op (17%)]
oxurane
Op 29 mei 2009 18:34:07 schreef Henry S.:
spoeltje is 10uH, tantaaltjes 100uF/10V
Tot mijn grote vreugde kwam ik nog van die dingetjes tegen (kan niet op de naam komen) van 10 uH. Ze zien er uit als weerstandjes. Ehm,. kan ik de SMD-versies eraf solderen en dan door deze vervangen ?

[1e EDIT]
Dat warm worden kan ik niet meer verifieeren, aangezien ik nu een 9V / 300 mA -adapter heb gebruikt. Hij werd tenminste warm, wanneer ik er een zwaardere voeding op had aangesloten (iets van 1A).
Maar goed, de fout blijft na vervanging van de tantaaltjes : met meetmodule erin gaat het apparaat gewoonweg niet aan (ongeacht of ik de powerswitch op ON zet)
Ik heb de spoeltjes nog niet vervangen. Ik wacht nog even op een bevestigend antwoord van iemand hier op mijn laatste vraag (kan ik de spoeltjes vervangen met de dingetjes op de foto)....
[/1e EDIT]
[2e EDIT]
Verder heb ik nu even betere foto's gemaakt, door de printjes onder een loeplamp te zetten. Je ziet hieronder de lage resolutie foto's. Klik je ze aan, dan krijg je een betere foto, met meer details te zien. Uit voorzorg heb ik de grootte van de aanklikbare foto's erbij vermeld...
1e printje, bovenkant (251 KB)
1e printje, onderkant (229 KB)
Ook heb ik bij het 2e printje de metalen kapjes losgesoldeerd.
En dan komen er opeens een paar 4066'ers in beeld, samen met OPA2350 en OPA350. En 2 IC's die ik niet zo thuis kan brengen met de opdruk :
2262C
09T
ACD3
Of het moeten TLV2262's zijn.
Ik heb de datasheets van de 4066 erbij gepakt om Vcc en GND op te sporen. Vervolgens met de multimeter gekeken of daartussen een kortsluiting zat : Nee...
En uit verveling ben ik alle onderdelen nog eens met de soldeerbout gaan nalopen.
Tsja, nu weer ik het ook niet meer..
[/2e EDIT]
oxurane
Welnu, ik ben iets op het spoor, maar weet nog niet exact wat.
Het voordeel is dat de meetmodule uit 2 identieke delen bestaat. Logisch, want het is een 2 kanaals scope. Vandaar dat ik over diverse componenten ben gaan meten : weerstand, diode-test en capaciteitsmetingen.
Het gebroken spoeltje meet 9 uH, de andere 13 uH.
Maar over die zwarte tantaaltjes (V226) meet ik iets merkwaardigs.
Ik heb op de foto aangegeven waarover ik meet :
Nou denk ik dat de linker tantaaltjes dan kapot zijn. Maar van kapotte tantaaltjes verwacht je toch dat dit aan het uiterlijk zichtbaar is (doordat ze uit elkaar spatten) ?
[EDIT]
Gevonden !
Het linker tantaaltje, meteen naast de 100 uF spoel was defect. Maar uit voorzorg heb ik dat 8-polige blokje met de opdruk VOGT MD ook verwijderd, omdat ik zag dat daar iets onder schuilde. Ik zag daar een IC'tje zitten, waarvan de bovenkant iets oneffen leek. Het blijkt dat er een 8-polig IC'tje zit, met de bekende "blob" : doorgefikt.
Gelukkig kan ik de opdruk nog redelijk goed aflezen :
9945A
(logo) BI driehoekig teken
W06B
Hmm, kan dit de SI9945AEY Dual N-Channel MosFET zijn ?
Zo nee : Wat is het dan ?
Ik zie verder nog 2 zwarte blokjes, die verrekte veel op SMD-diodes lijken, met de opdruk M4U. Afmetingen : 3.0 x 1.6 x 1.25 mm (L x B x H)
Diode-test : 0V
Ohm : 0 Ohm
Capaciteitsmeting : geen resultaat.
Zullen ook wel defect zijn. Maar wat zijn het ?
Morgen probeer ik hier een nieuwe foto te plaatsen. Dan zie is ook meteen de nieuwe 22uF/15V SMD-tantaal op de print te zien, die ik nu geplaatst heb. (met oranje behuizing)
oxurane
Vandaag de foto gemaakt van een deel van het printje, waarop zeker defecte onderdelen zitten.
Klikbaar : 988 x 900 pixels (139 KB)
Weer een paar vragen :
- Wat zijn het voor dioden, die naast het doorgebrande IC'tje zitten. (opdruk M4U) Ik wil ze graag vervangen.
- kan iemand bevestigen dat het doorgebrande IC'tje de SI9945A is ?
- Bij DigiKey kon ik het betreffende IC'tje niet terugvinden. Is de DI9945CT-ND een goede vervanger ?
@Alexander : Ja ik dacht eerst ook dat de dingetjes met de opdruk "V226" dioden waren. Maar doordat ik ook na ompoling met de multimeter geen resultaten zag, moest het wel om tantaaltjes gaan.
Na het lossolderen, en nog eens na te meten, blijken het inderdaad tantaaltjes te zijn. 'T lastige van zwarte tantaaltjes is, de polariteit. Dat kan nog wel eens wisselen. Maar goed, dat heb ik terug kunnen vinden, door te kijken welke kant met de GND was verbonden.
Vogt maakt veel filters, zo te zien staat het ook in serie met de voeding.
Het 'IC' is een dual mosfet, 60V 3.5A, ***9945 wordt door meerdere fabrikanten gemaakt:
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Cat=1377094&k…
oxurane
Op 30 mei 2009 19:22:15 schreef Henry S.:
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Cat=1377094&k…
Dank je voor de tip ! Ik had gezocht in de dikke catalogus van Digikey, maar kon alleen de DI-versie vinden.
Zo heb ik ook het spoeltje kunnen vinden. Nou ja, de 12uH-versie. Maar er zal dus zeer waarschijnlijk ook een 10uH versie te bestellen zijn.
Dan loop ik nu nog even vast op de diodes : M4U.
Ik kon wel de M4A vinden : MMBV109LT1OSTR-ND. Maar de behuizing is totaal anders. Iemand die me een goede vervanger van de M4U kan aangeven ? (minimelf, of, nou ja, bijna 1206)
En kan ik nu stoppen met het zoeken naar andere defecte componentjes, of dien ik rekening te houden met mogelijk nog andere defecte onderdeeltjes ?