Philips versterker FA775 geen volume meer.

Hoi,
Ik heb een versterker (Philips FA775) met het volgende mankement: Deze heeft geen uitgangsvolume meer, enkel stilletjes gekraak (als je heel goed luisterd hoor je welk liedje er gespeeld word).Ik heb de uitgangsrelais al overbrugt maar dit helpt niet.
Het probleem is aanwezig bij elke ingang en elke uitgang.

Wie kan mij helpen deze fout te lokaliseren en op te lossen?

Heeft deze versterker een STK module aan boord?
Dat is een grote zwarte plak die op het koellichaam zit, bevat de gehele versterker.

Zoja: dan is die vrijwel zeker overleden.
Zonee: dan graag wat foto's van het interieur.

Het zal een foto worden want het zijn nog echte transistoren. Maar hoe krijg ik die foto's op dit forum?

Bijv. hosten op www.tinypic.com en de link hier plaatsen, dan komt dat wel goed.

Of je zet de URL tussen IMG tags, zie de FAQ.

Hier mijn eerste foto's via tinypic.
http://i42.tinypic.com/30hwnio.jpg

Grtjes

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (6%)]

Ziet eruit alsof er een IC wordt gebruikt voor de ingangskeuze, iets als LC7821 ofzo(grote ICs links op de staande print).
Die kunnen nog wel eens overlijden aan statische ontladingen aan de ingangen, of het aansluiten van een ongeaarde PC met geluidskaart ofzo.

Probeer eens of je met de vingers direct op de aansluitingen van de volumepotmeter een (zuiver) brommetje hoort.
Zoja: dan hoogstwaarschijnlijk 1 of beide ingangs ICs defect.
Zonee: dan ligt het probleem in de eindtrap(pen) en/of de voeding (maar ik denk van niet).

Soms zitten er ook nog mutetransistoren in, die sluiten het audiosignaal (bijna) kort naar massa.
Die kunnen ook defect zijn of ze worden zonder reden aangestuurd.

Controleer de luidspreker-schakelaars eens,deze coroseren wel eens.
Met contactspray zuiver maken.

Of als je die schakelaars toch nooit gebruikt, overbruggen :).

dat ding staat toch nooit in de mute stand he ....

Op 4 juni 2009 17:53:56 schreef free_electron:
dat ding staat toch nooit in de mute stand he ....

Overbrug de volume pot ook meteen :P 2 standen , Hard of Uit :P

Voor allemaal nen dikke merci voor jullie reacties en hulp
Ik heb de uitgangsrelais er terug ingezet en speakerselectie knoppen gekuist met video spray (bij gebrek aan contact spray).
Vervolgens nog geen volume maar de ruis was weg.
Bleek de versterker nog verkeerd ingesteld op het monitoring systeem waardoor het geluid onderdrukt werd.
Of misschien is het volume ook wel terug gekomen door het kuisen van de speakerselectieknoppen, dacht dat ik alle knopjes op de front van te voren al had getest.

Allee swoit hij marcheert terug.

De versterker werkt onregelmatig (geen geluid , gekraak , vervormde muziek , onregelmatig wegvallen geluid)
All deze storingen zijn terug te brengen tot slechte contacten in schakelaar EQ DEFEAT.
Oplossing : contacten reinigen met contact cleaner (spuiten met product, drukken op schakelaar om oxidatie te verwideren , meten - herhalen zodat contacten R +- 0 ohm in 1 positei in andere positie +- 600 ohm)
Hoe aan schakelaar geraken:
- verwijder deksel - 1 schroef aan achterzijde + 2 aan 2 zijkanten
- verwijder gans het frontpaneel - 3 schroeven onderzijde
+ 1 aan beide 2 zijkanten
- verwijder 3 schroeven waarmede printen aan frontpaneel zitten
- scheid beide printen van elkaar voor meting weerstand (niet nodig indien je de weerstand niet wil meten)
- de schakelaar EQ DEFEAT kan nu gereinigd worden

Voor service manuals zie www.nostatech.nl/fsm.html
- Selecteer Philips
- Selecteer Service manuals
- zoek op 70-FA775

Kijk uit dat de juiste contactspray op de juiste manier gebruikt wordt. Een spray zoals Kontakt 60 mag niet in de schakelaar achterblijven. Kontakt 390 mag eventueel wel. Kontakt 60, daarna bijvoorbeeld Kontakt WL en dan wat schakelaarvet is ook een mooie optie. Tunerspray is ook bruikbaar.

Ach @maartenbakker, hij schijnt bij @hobbytist inmiddels alweer ruim vier jaar "terug te marcheren"...