Hallo allemaal,
De startmotor van mijn auto is stuk (VWKever), nadat ik er zeker van was dat het echt de startmotor was heb ik deze eruit gehaald en wil hem nu doormeten en (hopelijk) repareren. Hij is er ineens mee gestopt, ik dacht dus in eerste instantie aan een los contact ofzoiets.
Het gaat om een DC motor, 2 koolborstels, 12V.
Nu heb ik al eea gezocht hier over hoe ik zoiets moet doormeten maar totnutoe kan ik nog niet concluderen of er wat stuk is en zoja wat.
Ik heb al van koolborstel tot koolborstel de weerstand gemeten, dit levert een weerstand van 0 Ohm.
Ook van naast elkaar liggende commutators is de weerstand 0.
Op zich lijkt me dat goed, er is immers een verbinding van + naar - of moet ik daar toch een weerstand meten?
Heeft iemand enig idee, stappenplannetje / link naar hoe een startmotor door te meten?
Alvast bedankt!
Klaas
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
De motor bestaat uit wikkelingen met dikke draad. Je zal dan ook 0 ohm meten. Daarom dat zo'n motortje aardig wat stroom trekt. Ik heb nog nooit aan een startmotor gemeten, maar dit lijkt me logisch.
Steek eens rechtstreeks 12V op de motor (onbelast) en kijk of hij dan draait. Zet er voor de zekerheid een zekering tussen voor het geval hij echt in kortsluiting zou liggen. Pas op want zo'n ding kan aardig wat stroom trekken. Het kan ook zijn dat het contact van het relais niet sluit.
Een startmotor van een auto bestaat uit 2 delen: de motor zelf, het dikke ronde deel en de spoel die ervoor zorgt dat het tandwiel in't kroonwiel grijpt en de kontakten voor het bedienen van de motor gesloten worden, dat is het dunne ronde deel. Hiertussen zit gewoonlijk een dikke, vlakke kabel, soms ook een metalen plaat. Op de spoel zitten er 2 aansluitingen, een voor de accu en eentje voor het kontakt, een dunne draad. De massa haalt de motor uit't blok, dus via de behuizing van de motor.
Onbelast trekt zo'n motor al snel 80-100A, dus let even op als je die wil testen. In kortsluiting zal die niet staan, dan had je't wel gemerkt als je probeerde te starten. Ik gok ofwel de kontakten op de spoel stuk ofwel de borstels versleten. Borstels vind je achter de schroeven die op de behuizing van de motor staan, aan de zijkant.
Succes.
Begin maar eens met je startrelais. Notiore probleemschoppers bij oudere VWs. Heb je er al eens een klap op gegeven met een stuk hout?
Ik ga er gemakshalve vanuit dat je wel even gemeten hebt of er spanning op de draad van contactslot naar startrelais staat als je start en dat alles gewoon 'vast' zit.
Bedankt voor de snelle antwoorden!
De spoel lijkt OK. Als ik er stroom op zet (min pool op de motorbehuizing en plus naar de 2 aansluitingen - 1 van de spoel, ander van de motor) dan klapt de bendix (heet dat geloof ik) eruit zoals verwacht.
Daarna gebeurt er niets meer, de motor zou dan toch moeten gaan draaien. De borstels zijn wel afgesleten maar maken volgens mij nog goed contact.
Wat gebeurt er als de motor in kortsluiting staat?
Hij trekt wel vonken als ik de boel aansluit, maar dat is normaal voor een startmotor.
Misschien dus geen verbinding van spoel naar de motor?
Helaas zit de spoel er nogal vast op (ouwe meuk, he)...zal eens kijken of het met wat meer kracht los te krijgen is.
Voor de duidelijkheid: ik heb hem dus uit de auto liggen en sluit hem direct aan op een accu. Dus er zitten geen kapotte draadjes oid tussen.
Hallo,
Op het relais dat op de startmotor zit zitten 3 aansluitingen.
1 dikke kabel van de accu naar de startmotor,1 dunne kabel op een aansluiting van het relais.
Op deze dunne komt spanning te staan als je het contactslot in de stand strarten zet.
Zet als test daar een 12 volt van de accu op.
Zolas je zelf al gezegd hebt komt de bendix dan wel eruit.
De spoel van het relias is dus goed.
Zet dan eeen de dikke kabel vanaf de accu op de onderste aansluiting van het relais (dat is aansluiting die de startmotor ingaat)
Gaat de stratmotor dan wel draaien dan zijn de contacten in het startrelais verbrand.
Gaat de motor dan niet draaien dan moet je het (denk ik) toch in de borstels zoeken.
Klinkt simpel maar geef er eens een kap op de startmotor.
Vaak doet deze het dan wel weer oorzaak is dan dat de borstels t ewienig aandrukkracht hebb en op de collector.
Door de kap wordt dat dan (tijdelijk) verbetert.
LET wel op met de kabels als je sluiting maakt kan dat ernstige gevolgen hebben!!
Sussec er mee
OK, startrelais lijkt dus mechanisch gezien te werken.
Staat er spanning op de koolborstels als je 'start'?
Ok, ik heb inderdaad geprobeerd om het relais te passeren en op de aansluiting die in de motor gaat 12V te zetten (en min op de kast). Er gebeurt dan niets - nouja, wat vonken natuurlijk
.
Een tik geven helpt niet.
Spanning meten op de koolborstels is een beetje lastig, dan zou ik hem half open (anders kan ik niet bij de borstels) moeten starten en dan meten?
Ik heb hem van binnen een beetje schoon gemaakt en zie nu ook dat er her en der plastic is gesmolten. Het lijkt er toch op dat er iets is doorgebrand - vreemd dat dat 'zomaar' gebeurt....
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ja erg raar dat zo'n ding na een paar decenia er zo maar mee stopt. De dynamo van mijn austin uit 1936 deed dat ook zo maar. 
Helaas ben ik daar na twee jaar nog niet mee klaar (12V, DC plus aan chassis, speciale montage met fan er op dus niet zo maar te vervangen. Spoelpakket goed maar open wat open isolatie vam bedrading en een rotte commutator. Deze heb ik al afgedraaid maar ik moet de groeven weer open maken en daartoe ontbrak de zin tot nu toe.
Gewoon uit elkaar halen, is meestal een paar minuten werk Dan de groeven tussen de comutator van koolstof ontdoen of er moet iets verder defect zijn is dat het meest voor de hand liggende (ik heb er een ooit even een staan repareren terwijl we met een oldtimer voor de boot terug naar nl stonden te wachten, daar was een verbinding van spoel naar spoel los gelaten. Laatst een moto-guzzi start motor gerepareerd waar twee van de magneten waren los gekomen. Deze met araldit vast gezet en die doet het al weer een paar maanden probleemloos.
Er zijn ook zogenaamde pre-engaged startmotors (dat zit op twee van mijn oldtimers). Die moeten eerst wat stroom krijgen waarop ze in bewegingkomen en dan pas komt het solenoid in en gaat het ding echt te keer.
Maar dat kom je volgens mij alleen op V8's enzo tegen.
Ik heb een psaar keer aan een kever gewerkt (heel lang geleden aan die van mijn moeder, voor het oldtimers waren) maar kan me alleen herinneren dat je nergens bij kon maar ook dat het hele blok in binnen een minuut af kan, tenminste bij een buggy (demo op buggy dag toen ik nog zo'n ding had)
Mocht je de startmotor verder demonteren, dan heb ik misschien enkele richtwaarden:
De 3 statorspoelen hebben meestal een weerstand die rond de 0,30 ohm ligt. Dit kan je niet meten met een gewone ohm meter. Gewoon een voeding van 12V aanleggen, wel een voorschakelweerstand gebruiken, en dan gewoon de stroom meten en de weerstand uitrekenen.
Ik heb nog een revisiehandleiding liggen voor een Nippodenso startmotor (veel gebruikt bij Honda), deze is ook wel bruikbaar voor andere startmotoren. Mocht je geïnteresseerd zijn dan scan ik ze even.
Op 6 juni 2009 18:45:32 schreef Klaas2009:
Ik heb hem van binnen een beetje schoon gemaakt en zie nu ook dat er her en der plastic is gesmolten. Het lijkt er toch op dat er iets is doorgebrand - vreemd dat dat 'zomaar' gebeurt....
Gesmolten is nooit goed. Keer te lang moeten starten? Of toch iets wat slecht contact gemaakt heeft en een overgangsweerstand opgebouwd heeft?
Hmm...volledig demonteren en reviseren wordt een klus op zich zo te zien - wordt waarschijnlijk iets voor de winteravonden.
Voorlopig heb ik een andere startmotor geregeld, dus ik kan weer vooruit.
Marco69: Ja, toen ik alleen een klik hoorde na starten heb ik wel wat langer contact gemaakt om uit te vinden wat/waar het probleem zat - misschien heb ik het daarbij wel erger gemaakt.
Fred101: Ja, je kan inderdaad nergens goed bij in zo'n kever maar dat is tegenwoordig volgens mij alleen maar erger geworden bij moderne auto's
.
In ieder geval allen bedankt voor het meedenken - ik heb weer eea geleerd en ik laat tzt nog wel effe weten of de revisie is gelukt!
Startmotor zit met 1 bout vast aan de bak en 1 bout van de motor wordt ook gebruikt voor bevestiging van de startmotor. Motor ligt er trouwens zo uit. Je moet hem echter als je geen brug hebt gewoon met zijn achterwielen op bokken zetten. Motor zit met 4 bouten vast aan de bak, plus gaskabel electra en kachel.
klaas 2009.
Ik heb eens op internet een Bosch startmotoren en dynamo- handboek gedownload van oudere modellen , die is in pdf.+/- 12mb + 7mb.
Als je het ook wilt downloaden laat het weten dan geef ik je de site door.
zonnepaneeltje.
Hier is hij dan. www.motoren.ath.cx/
Ook allerlei handleidingen van (scheeps/stationaire motoren)
Klaas2009 wat ik al heb mede gemaakt met een oude ford taunus dat de start motor ineens niet meer starte , bij het Demonteren ervan zag ik dat er een van de lammellen ingebrand was van de anker,ik heb toen aan de anker gedraait en het ding werkte terug bij het monteren , maar niet voor lang nadien heb ik bij Bosch de anker laten bobineren het het ding terug gemonteerd en ik heb er nog jaren plezier van gehad.
Gr