Ik heb een 6KW versterker met inschakelvertraging erop. Deze is opgebouwd rond een 555 welke via een spanningsdeler de spanning op de afvlakelco's vergelijkt en zodoende de inschakelvertraging bedient.
Het probleem welk zich voordoet is, wanneer we met een stroomgroep werken (3x380V, 3-fase trafo in de versterker), dat de inschakelvertraging soms weer aktief wordt zonder dat de versterker werd uitgezet. Metingen tonen aan dat de spanning niet onder de drempelwaarde zakt. Ik vermoed ergens als probleem misschien dat we geen volledig zuivere sinusspanning op de trafo krijgen vanuit de groep. Momenteel omzeil ik het probleem met een schakelaar. Zijn er nog andere redenen waarom dit zou kunnen mislopen?
Wat is een gemakkelijke oplossing om dit op te lossen zonder al te veel in de schakelingen te moeten ingrijpen?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik denk dat er iets mis is met de schakeling zelf of de aansluitingen, want het ding reageert op de spanning over de condensators, niet op de inkomende spanning. Als je maar weinig vermogen vraagt, zou je zelfs als je een fase helemaal verliest, nog voldoende spanning over de condensators overhouden om die beveiliging niet te laten reageren.
Zou het kunnen dat de spanning even dipt, waardoor de beveiliging ingrijpt, met als gevolg dat er geen vermogen meer wordt gevraagd, en de condensators dus weer op kunnen laden? Met andere woorden; weet je zeker dat de spanning ook niet heel even onder de drempelwaarde komt?
joopv
Golden Member
Hoe meet je of de spanning niet onder de drempelwaarde zakt? (De enige goede manier is een oscilloscoop gebruiken...)
Kan het zijn dat de elco capaciteit aan het afnemen is?
de spanning werd gemeten met een fluke multimeter in de record stand. Dus nee, geen scoop. En het zou kunnen dat de elco even een dipje krijgt, alhoewel het geleverde vermogen er niets mee te maken heeft. Ik dacht eerder aan een combinatie van een defecte elco en een probleem met niet echt stabiele spanning van de groep.
Op het net is er overigens geen enkel probleem. Ik ga straks even met een andere stroomgroep proberen, kijken of dat effect heeft.
De schakeling reageert idd op de spanning op de elco's, lijkt me ook normaal. Zo lang er niet voldoende spanning daarop is worden de elco's via weerstanden geladen om de gevraagde stroom te beperken. Is dat niet normaal bij een inschakelvertraging?
De versterker heeft een 3-polige 16A automaat als veiligheid staan, als we de inschakelvertraging overbruggen gaat deze eruit bij't opschakelen van de versterker. Het opgegeven vermogen zou 6KW rms zijn bij 4ohm, aldus de gegevens van de versterker.
joopv
Golden Member
"normaal" is alleen een inschakelvertraging, dwz een dikke serieweerstand (of 3 in dit geval) die pas na x seconden overbrugt wordt met een relaiscontact. Niet meer en niet minder.
De schakeling in jouw PA die wacht tot de voedingsspanning op een bepaald punt is, heeft misschien voordelen t.o.v. een vaste wachttijd, (alhoewel ik er zo geen kan bedenken), maar blijkbaar ook nadelen.
Dat de schakeling nog steeds aktief is als de PA al lang en breed opgestart is, lijkt me gewoon een design fout.
Overigens bij 6kW output zal de PA zo'n 8kW input nodig hebben. 16A per fase is dan niet te veel. En dat die 16A's er uit klappen bij overbruggen van de inschakelvertraging lijkt me normaal. Dat kun je beter niet te vaak doen als je je PA heel wilt houden.
Ben overigens wel benieuwd wat dit voor een PA is... zelfbouw? commercieel apparaat?