WOUW!! Netjes een schoon Sine. En Fred lekker knus!! T heeft wel wat zo met al die apparaten aan.
Ik ben trouwens bezig met een nieuw hobby hok
hier al vast wat fotos.
morgen meer
Dit topic is gesloten
WOUW!! Netjes een schoon Sine. En Fred lekker knus!! T heeft wel wat zo met al die apparaten aan.
Ik ben trouwens bezig met een nieuw hobby hok
hier al vast wat fotos.
morgen meer
Kratjes genoeg in ieder geval
een houten hobbyhok heb ik ook jaren gehad en is erg vlug warm in de winter tov een stenen huis , en geen pluggen nodig om iets op te hangen .
tinus is zeker het houtskelet aan het bouwen bij een fruitboer die veel ruimte heeft ....
Ik hoop wel dat jullie een brandblusser of deken hebben op de hobbykamer. Het zou zonde zijn als al die dure apparaten in de fik gaan. Kost ongeveer 20-30 euro zo'n brandblusser bij de bouwmarkten, als ik me goed herinner. Moet je em daarna nog wel een goed plekje geven zodat je er altijd bij kan - anders heeft het niet veel nut.
weet je zeker dat je een 20 eurie poederblusser wil leegspuiten bij elektronica?
dat poeder eet je printen een beetje op...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 5 juni 2010 16:05:25 (63%)
Je hebt ook CO2 blussers.
Is het erg dat die poeder je printen op eet? Als het opbrandt heb je er ook niks aan.
Maar ik wil niet off-topic gaan, zo lang jullie maar om brand veiligheid denken. Een soldeerbout is een makkelijke bron voor brand en de verzekering gaat daar moeilijk over doen.
je weet natuurlijk niet waarmee de wanden worden bekleed...het skelet zegt niets over de brandbaarheid van de afwerking.
@ testman, idd bij mijn vader
@ jan Klaasen, buiten kant komt rabat, dan tussen de sproesen komt isolatie, dan 18 OSB en 10 mm gips i.v.m. brand veiligheid.
@ Help, ongeveer 3 bij 3,6 meter. komt ook nog een deel voor tuingereedschap van mijn moeder dat wordt 1,5 bij 3,6. Dus totalen grote ongeveer 4,5 bij 3,6
[Bericht gewijzigd door Tinus016 op 5 juni 2010 23:19:50 (33%)
Golden Member
Hoe groot wordt je hobbyhok(je) ?
't wordt zo te zien in ieder geval degelijk opgebouwd !
Nu mijn voorlopig hok
Moet wel eens opgeruimd worden.
Ik zou deze zomer eens moeten verbouwen.
In de winter vriezen mijn vingers eraf (mss effe tegen soldeerbout houden )
In de zomer is het bijna een sauna.
Isolatie zal er dus zeker moeten komen.
Meet en soldeergereedschap.
Deze zomer zal ik het helemaal herinrichten en zal de nieuwe foto's dan ook eens posten.
Je foto's werken niet. Het uploadarchief is nochtans online.. Mss even je links nakijken?
Mooie werkplek! Isolatie lijkt inderdaad wel eens handig te zijn. Ik zou voor het dak eerst een onderdak plaatsen, dan isolatie en afwerken met gipsplaat. Als je dan nog wat opruimt zal het er nog veel beter uit zien en je kan plaats winnen ook;).
Heb je een aparte groep trouwens? Of zie ik het verkeerd?
[Bericht gewijzigd door msicaron op 6 juni 2010 12:02:09 (64%)
Nu is het beter.
Bedoel je dat zekeringskastje? Dit moet nog aangesloten worden en zal idd een aparte groep met scheidingstransfo ertussen worden.
[Bericht gewijzigd door B.V. op 6 juni 2010 12:15:31 (81%)
ja op de tweede foto naast de deur. Scheidingstransfo is idd handig. Ik heb er ook naar gekeken toen ik mijn hok verbouwd heb maar had toen het geld niet meer. Misschien toch eens naar kijken.
Golden Member
Als ik naar achter kijk op de middelste foto dan lijkt het net of je in een grot zit of de kerker van een kasteel. Dat schuin gemetselde stuk is een wenteltrap
Nee het is geen kerker of grot . Het is inderdaad de uitgang van de trap. Wat kost een scheidingstrafo ongeveer?
Ik heb hier ook een variac liggen die 4A aankan.
Hij heeft naast de variabele uitgang ook een aantal vaste uitgangen. (o.a. 1:1). Zou ik die variac als scheidingstrafo kunnen gebruiken en terwijl ook nog een instelbare wisselstroom kunnen afnemen?
Golden Member
Meeste variacs hebben geen scheidingsfunctie.
Die scheidingsfunctie is toch gewoon galvanische scheiding?
Of is een variac niet galvanisch gescheiden?
Nee, zoals @fred101 al zei.
Een kant van de 'trafo' is reeds doorverbonden, dus geen galvanische scheiding (bij de meeste), zie het als een potmeter.
Golden Member
De meest (goedkopere) variacs zijn niet galvanisch gescheiden (zijn in feite regelbare spaartrafo's).
Nu moet je enkel nog een tweedehands scheidingtrafo vinden
ahzo nu heb ik het door.
Uitkijken voor een scheidingstrafo dus. Of kun je deze zelf wikkelen?
Mvg Bart
Zelf wikkelen?
Zou ik niet doen, erg moeilijk.
Silicon Member
@bv : wie maakt die voeding (die gorte platte) ? nog nooit gezien dat model.
ditto voor dat groene soldeerstation.
je zit precies op een heeeeel hoge zolder ergens.
Voor die voeding moet je denk ik bij Voltcraft zijn: http://shop.conrad.nl/energie/netvoedingen/laboratorium-netwerkapparat…
Idd de voeding komt van conrad en is van het merk voltcraft. Heb deze al 3 jaar en nog niks mis mee (eerst vreesde ik ervoor). Heb hem een een halve dag belast op 60V 4A en hij werd niet overdreven warm. Ook zitten er 2 potmeters op om de spanning en stroom grof en fijn te regelen.
Enkele specificaties:
2x 0-65V regelbaar met fijninstelling, 3A afgrensbaar
Dit kan ook in serie of parallel geschakeld worden zodat ik 0-130V, 3A kan krijgen of 0-65V, 6A
1x 0-6V regelbaar met fijninstelling 1.5A
Dat soldeerstation heb cadeau gekregen. Het is tevens ook een desoldeerstation. Het is van velleman maar voorlopig werkt dit wel goed hoor (0.4mm punten verkrijgbaar) . Ook het desolderen gaat zeer gemakkelijk (voor de hobby toch)
edit: link voeding: (VSP 2653) http://www1.conrad.be/scripts/wgate/zcop_be3/~flNlc3Npb249UDkwX0JFX0Iy…
Golden Member
Leuke voeding, maar kan slecht tegen HF.
Het kan gebeuren als je een zender aansluit met een beetje vermogen dat ie over zijn nek gaat, hij spuugt dan zijn maximale spanning uit!
Dit heb ik niet van mijzelf maar collega's die deze voeding gebruiken hebben dit meegemaakt.
Dit topic is gesloten