De afgelopen drie dagen mijn opslagplaats een beetje "uitgebreid".

http://lh5.ggpht.com/_dSDlSHg53K0/TBz6SO40iGI/AAAAAAAABFM/k2_NLkJAiow/s640/19062010.JPG
groter

De zwarte bureau moet nog weg. In de plaats komt er een kast op de twee meeste linkse dragers onder het grootste werkblad. En een stopcontact voor de TBM zou ook nog handig zijn, maar dat is voor met een paar weken.
De speakerkabel in de midelste rail dient voor het voeden van ledverlichting, ook nog iets voor de toekomst. Deze wordt gemonteerd zoals ik bij mijn bureau gedaan heb.

wel een erg net hoekje op de zolder..... moet je dat zo houden :)

let wel met die f rails dat met 50 cm planken als bureau ze erg gaan doorhangen als de muur zwak is , tevens gaan die steunen van links naar rechts met bewegen , daar zijn de dubbele versie's beter voor . of een oud kantoor bureau met metalen poten van mp . dan haal je de steunen er gewoon af en niks aan de hand .

Ik mag zeker niet klagen, ik heb 24m² ruimte die ik kan en mag gebruiken. Enige voorwaarde is dat ik het een beetje proper moet houden. De foto is dan ook weer genomen net na alles netjes "opgepoetst" was. Zo was het voorheen:
http://lh3.ggpht.com/_dSDlSHg53K0/TBpjG2TxbVI/AAAAAAAABEA/2Ba_dXA9Y-o/s640/16062010.JPG
groter

De gyproc zit vast op houten kepers, deze heb ik opgezocht met een magneetje en op de kepers zitten de rails vast met lange vijzen.

Als het heen en weer wiegen erg moest zijn, heb ik hier nog wel een mooie oplossing voor. Maar het is enkel voor opslag en net binnengekomen spullen heen te leggen en ook voor projecten. De soldeertafel is veel steviger.

Ken je ze niet? :D Ze zijn wel redelijk duur maar werken perfect.
Nu serieus, de gyproc platen zullen niet uit zichzelf tegen die kepers blijven staan he :p, een nagel doet wonderen. De nagels kan ik dan terugvinden met een magneet, als ik een stuk of drie onder elkaar heb kan ik al zeker zijn dat daar een keper achter zit.

Op 20 juni 2010 00:05:35 schreef Fire_IC:
... zeg maar supper S39. Zelfs RVS kon je er mee solderen, echter was je soldeerpunt na een dag weg :P

En je longen op langere termijn. S39 en aanverwanten is stevig spul, heeft een bijtende werking die nog opgejaagd wordt door hitte.
Als je er wat veel van gebruikt en met een flinke pook verhit gaat het borrelen en ook dampen. Adem dat maar niet in wat gezond is het allerminst. En alle, maar ook alle verbindingen die gemaakt zijn met S39 grondig naspoelen en borstelen of spoelen met IPA of iets dergelijks. Onverwerkt S39 dat achterblijft gaat gewoon door met bijten en vreet op de duur dingen op die je niet kwijt wil.

- - big bang - -

Dat heb ik ook altijd na opruimen, dan ben ik nog meer kwijt dan normaal.
Ik loop me al twee dagen te pletter te zoeken naar het connector die op het chassisdeel van een philips PM34xx of 33xx serie mainframe scoop zat. Ik weet zeker dat ik hem nog heb. Het plugin-deel heb ik nog maar de contra is onvindbaar (en zonder kan ik geen verloopkabel maken om de plugins van mijn PM3410's af te regelen) :-(

http://sharon.esrac.ele.tue.nl/verkopen/nr1414.html T-baev, is dat niets voor je, zijn erg mooie scopen en niet veel geld voor zo'n ding. Ik heb zelf de 7704 en 7603 van Tek. Er staat op die site ook nog een HP generatortje voor ik dacht 10 euro.

Tja, waarom liggen spullen altijd op een plek waar je het zelf niet neer gelegd hebt ;-)

(maar als ik dat connectortje zou zijn.....waar zou ik mezelf dan verstoppen...haha)

heb vrijdag eens mijn werkbank aangepast , daar ik dat al langer van plan was .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_2613.jpg

heb een mooi 30mm dik keukenblad gehaald en 2 losse 73cm tafelpoten , en ben aan het hobbyen gegaan . het blad was 1,70x60 en er moest een 32cm afgehaald aan de zijkant . die 32 cm heb ik in 2en gezaagd en aan de achterkant van het blad bijgemaakt ( 60 cm was te kort gezien m'n werkbank 80cm diep is ) en de bouwmarkten hebben geen 75cm bladen standaard in de winkel . nu was dit een vrij goedkoop blad en kostte met 2 poten 28 euro . ik heb de bladen aanelkaar gemaakt met 4x 14cm m8 draadeinden aan weerszijden in het blad geboord . dit is blad is stevig zat en kan ook verder overspannen als het oude 18mm blad . heb er ook 3x een tlbakje van 8watt onderhangen om een gevallen onderdeel makkelijk te vinden ,cq te zien waar ik stofzuig .

Op 11 juli 2010 14:38:21 schreef testman:
heb vrijdag eens mijn werkbank aangepast , daar ik dat al langer van plan was .

[afbeelding]

heb een mooi 30mm dik keukenblad gehaald en 2 losse 73cm tafelpoten , en ben aan het hobbyen gegaan . het blad was 1,70x60 en er moest een 32cm afgehaald aan de zijkant . die 32 cm heb ik in 2en gezaagd en aan de achterkant van het blad bijgemaakt ( 60 cm was te kort gezien m'n werkbank 80cm diep is ) en de bouwmarkten hebben geen 75cm bladen standaard in de winkel . nu was dit een vrij goedkoop blad en kostte met 2 poten 28 euro . ik heb de bladen aanelkaar gemaakt met 4x 14cm m8 draadeinden aan weerszijden in het blad geboord . dit is blad is stevig zat en kan ook verder overspannen als het oude 18mm blad . heb er ook 3x een tlbakje van 8watt onderhangen om een gevallen onderdeel makkelijk te vinden ,cq te zien waar ik stofzuig .

Apart keukenblad ik dacht dat een keukenblad een waterkering had??? :P

Werkblad mischien ??

Hoe zit het eigenlijk bij jullie met de Raaco kastjes van de Praxis. Bij mijn praxis komen ze altijd schots en scheef en vol deuken in het rek terecht. Heeft iemand anders er ook last van.? Ik heb ze niet gekocht, maar wel opnieuw besteld met de opmerking dat ik ze heel wil hebben. En wat leveren ze me, 2 kastjes die door de vrachtwagen lijken gevlogen te zijn.!

mdf van 30 dik is erg aan de prijs bij de bm . en moet ook gevernist worden anders wordt hij snel vuil . ikea kan ook maar de meeste dikke planken bij de ikea zijn hol en kunnen niks hebben . en de planken die wel vol zijn zijn erg slap en krassen snel .( heb er 2 kasten van die ik heb veranderd zodat ze beiden even hoog waren ), de fineer krast erg snel .

de tlbakjes branden nooit erg lang en zijn ook handig om de 55 wcd's onder de werkbank makkelijk aan te kunnen . 2 ervan zijn ook van evsa voorzien , die lagen ooit als print van 20x20 cm op m'n werk wegens afkeur van 2 van de 5 evsa's per print . dit waren losse uitbreekprinten en werken nog allemaal

Ik weet niet meer wat ik voor die MDF heb betaaald, maar ik dacht dat het nogal meeviel.

In ieder geval zijn er ook nog die 28 mm grenen platen van JéWé en IKEA heeft zekerlijk nog hun massief beuken plaat (opgebouwd uit balkjes tegen het kromtrekken). Een paar lagen PU-vernis of hardhout olie (beter bestand tegen soldeerbouten ;) doet wonderen. Dat kun je overigens ook op MDF toepassen.
Grenen zou ik logen of behandelen met lijnoliezeep

Ik ga maar eens LED stripjes zoeken..... Ik vergeet die lampjes gehaaid uit te doen

Op 9 juni 2010 20:54:08 schreef Tinus016:
Ok, beetje laat maar toch hier weer een vordering van het geheel. Hij staat! :)

Klik.

.......

Het is weer eventjes terug..... maar ook nu zijn er weer voordringen. :)

Klik. < foto album.

ziet er netjes uit idd , ga je de vloer en het plafond ook isoleren ?

de balken van het dak zijn ook handig als opslag . een dubbele plastic plaat die ze in serre's gebruiken zal zeker schelen in kwh in de winter , die kun je schuin onder de golfplaten maken dan heb je nog steeds licht en ook nog opslag over.

Misschie heeft Tinus òf van die dubbele platen gebruikt, òf de platen dubbel uitgevoerd.
Heb ik hier ook in mijn hol gedaan: Muren geïsoleerd, golfplaten dak geïsoleerd, lichtopeningen dubbel uitgevoerd (Transparante golfplaat + Polycarbonaatplaatje aan de binnenzijde.
Als het 's-winters niet al te hard vriest houdt ik de ruimte bijna warm met mijn computer met 2 19" CRT monitoren. :-)

@Tinus:
Leg/span voorlopig 's-winters dubbele noppenfolie op die balken. Dan houdt je de warmte vast. Dat haal je er met je gasrekening uit! Gewoon vastnieten.
Was nog vergeten te zeggen dat het er perfect uit gaat zien. Ben benieuwd hoe de inrichting wordt!
Ik ben jaloers op aj je recte wanden. Ik zit vlak onder het dak (1e verdiep) en kan bijna niks kwijt.

Ik heb ondertussen mijn LED-strips te pakken voor het "zoeklicht". Ik heb ze onder de ladenblokken van mijn stalen werkbureau geplakt, met het volgende resultaat (let op je kijkt naar de vloer het is niet mijn werkbald; dat is een stuk chaotischer): http://www.uploadarchief.net/files/download/zoeklicht.jpg Het lijkt er op dat gevallen kleine componentjes een stuk makkelijker zijn terug te vinden en ik hoef niet steeds mijn zaklantaarn te gaan zoeken (waar lag die nou al weer .... :( )

Draait gewoon op een oud stekervoedinkje van 12V 1A, want de betreffende strips hebben al de benodigde begrenzingsweerstanden.

Bedankt voor het idee, testman

Ik wil op mijn werkplek nog steeds een paar laden eronder maken. Nu kon je vroeger van die complete ladensets kopen bij bouwmarkten. (Achterkant en twee zijkanten die zo in elkaar pasten, een bodem die je in een uitgefreesd gleufje schoof, je moest alleen zelf een frontje erop zetten. Zelfs de geleiders zaten erbij. Waren denk ik zo'n 45...50cm breed.)
Zijn die nog ergens te koop?

Op 20 augustus 2010 09:16:15 schreef Arco:
Ik wil op mijn werkplek nog steeds een paar laden eronder maken. [....]
Zijn die nog ergens te koop?

Ze zijn nogal kwetsbaar.

Je kunt ook bij IKEA kijken. Die heeft veel laden spul, ook in de keukenhoek en vergeet de slaapkamers niet. er zijn daar interessante laden met vakindeling. Helaas passen die weer niet in de keukenblokken (te ondiep) maar voor nieuw erk zeer geschikt.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (23%)]

Wat gebruiken jullie als ondergrond op je werkblad, en dan met name om ESD-veilig te werken? Natuurlijk kun je een blauwe mat gebruiken, maar zijn er leuke goedkope/huishoudelijke alternatieven?

ik heb een aantal esd polsbandjes maar ik gebruik ze nooit , de bekasting vasthouden is ook goed . maar ik heb wel esd sokken in de winter aan( zitten gewoon lekker en ik kwam er pas na een jaar achter dat het esd vrije sokken zijn door het gele logo bovenop :) )

hoewel ik ook weinig last heb van statische ontladingen , alleen met fleecetruien . het oplawaai wat je in de auto krijgt met uitstappen soms komt ook door het bewegen met je voeten over de geisoleerde matten , vaak als ze vuil zijn is het veel minder geworden .

Mijn punt is dat ik eigenlijk altijd een plastic onderlegger heb gebruikt, maar bij kritische onderdelen dat ding probeer te mijden. Verder heb ik een standaard ikea-"houten" buro, dus geperste vezels met kunstof laminering, ook best wel een lading-ophoop-kandidaat denk ik.

Mijn ervaring is toch dat je ook zelf nogal snel opgeladen bent, zeker op een met stof beklede en rijdende burostoel. Misschien met de huidige vochtigheid inderdaad wat minder problemen. Maar die lading is er ook al als je het zelf nog niet eens over voelt springen, er zijn een hoop onderdelen die een stuk gevoeliger zijn dan je vinger.

Op 26 augustus 2010 22:28:20 schreef Tidak Ada:
Op het werk heb ik ooit een probleem gehad met ESD met een schakelingetje in onze meet opstelling met een 7421 monostab.
Die monostab moest een magneetklep van een persluchtcylinder een puls geeven. Het ding ging steeds af voordat ik de triggerknop aanraakte. Wat bleek: Doordat ik op m´n kantoorstoel van de terminal naar de meetopstelling reed, werd ik zodanig opgeladen dat zelfs een ordinaire TTL gate getriggerd werd.
Oplossing was een kettinkje aan de stoel, dat over de grond sleepte.

Wij hebben (buiten het lab/productieruimte) allemaal (=R&D) een hoekburo op het werk, waarvan 1 kant voor debuggen en proto's testen gebruikt wordt. Netjes een blauw matje enzo, maar de omgeving is niet geheel ESD-safe. Een aantal collega's heeft een burostoel die we inmiddels 'de vonkentrekker' noemen, zelfs als iemand 4 meter verder uit die stoel opstaat dan heb ik op m'n buro spontaan resettende borden. De eerste keer denk je dat het dan toch op z'n minst ook een design-issue moet zijn. Bij het 4e design heb ik de stoel van m'n collega afgepakt.

Op 27 augustus 2010 15:53:27 schreef niekski:
@ tidak: zoals ik zei, ik zit er pas 2 weken.

en, ik durf mijn thuis-werkplek niet te laten zien, dan zouden jullie me direct voordragen voor de nobelprijs!

het is een beetje hetzelfde bij mij, alle dagen ruim ik nu 1 uur op en ik hoop binnen een paar weken klaar te zijn.
Het grote voordeel tegenwoordig is dat je niet meer over alles en nog wat boeken moet hebben, dat is al een hele hoop die nu weg is.
Deze heb ik gratis weggegeven aan een student
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00346.jpg
Binnen een paar weken hoop ik hier dan een propere werkplek te kunnen tonen waar het aangenaam werken is.

Of je moet toevallig tegen een stel grote metalen meerladenkasten aan lopen.
Jammer dat die krengen nieuw zo vreselijk duur zijn.
Vorig jaar heb ik er twee kunnen krijgen die uit een opgeheven verzekerings-kantoor kwamen.

De Lidl heeft af en toe ook een kleine uitvoering van deze kasten in de aanbieding.
Die zijn een stuk betaalbaarder, alleen ze hebben niet van die lage laden.

Ik heb een jaar geleden bij een Marktplaats handelaar, waar ik om een andere reden langs kwam zo'n kastje met 15 6 cm laadjes kunnen kopen met een onderkastje, met 4 diepere laadjes erbij, voor 50 Euro. Hij had er twee en ik heb nog spijt dat ik toen te krap zat om ze allebei te kopen. De metalen ladeindelingen zaten er zelfs ook bij :)

Het mooist waren die kasten voor A0 tekeningen, die we op het werk hadden. Ze liepen op telescooprails, zodat je zonder problemen ook het achterste vakje kon bereiken. :9~

Hier valt ook nog wel wat te vinden TOPDEQ ladenkastjes
En:
TOPDEQ Tekening ladenkasten
Die laatsten zijn natuurlijk veel duurder, maar je moet het ook gaan vergelijken met hoeveel van die kleine kastjes je nodig hebt. Ook of je een bedrijf hebt, of dat je eigenlijk ook met schoenendozen en sigarenkistjes kan uitkomen...

ik heb ook zo''n ladenkast voor papier maar dan a1 . het nadeel is dat die ao laden niet hetzelfde aankunnen met onderdelen , gezien papier minder weegt . ik heb een lade met schroeven die toch zwaar loopt . maar ik kwam er onlangs achter dat alle laden veel soepeler gaan met wat siliconenspray , of het nou metalen geleiders zijn of plastic op plastic . dat was zelfs met een lade vol met d cellen goed merkbaar .