Goeiedag,
Ik ben bezig om mijn computer te casemodden , maar helaas ben ik niet zo goed in elektronica :-). Ik kan eigenlyk alleen een plan leze en het in elkaar puzzelen , maar van theorie weet ik bitter weinig af.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/59
Deze schakeling wouw ik maken , maar ik zou graag 4 leds per uitgang aansturen , van 3MM , and Superhelder blauw. Ik zal de uitgang wss moeten versterken , maar ben niet zeker welke transistor ik zou kunnen gebruiken? en eventueel als mogelijk , de juiste plaatsing :$

Morge om 10.00 ongeveer kom ik toevallig langs de elektronica winkel op weg naar het examen centrum. Dus als iemand mij even zou uit de nood kunne helpen , dat zou heel fijn zijn :-).

En natuurlijk zal ik een paar foto'tjes posten als de case klaar is :)

Plaats bij elke uitgang v/d LM3915 4 LED's in serie. Zorg er voor, dat de voedingsspanning van de LED's iets hoger is dan de klemspanning over 4 LED's. Klaar.

De blauwe LED's die ik hier heb liggen, hebben een klemspanning van 2.8V. Een voedinsspanning van 13V ... 15V zou dus OK moeten zijn.

ik weet niet hoeveel je ledjes gebruiken, maar in de lm3915 zit een stroombron die 10 mA levert. Ik weet niet hoeveel je ledjes gebruiken. Anders kan je als tor een bc547B of C nemen.

pientertje, de uitgangspinnen van de LM3915 zijn idd. stroombronnen. Maar ze leveren geen stroom, ze nemen stroom op (van de positieve spanningsrail). Daar kan je dus geen NPN-tor als de BC547 mee aansturen.

Gedver! Dan moet je alsnog zelf voor de stroombegrenzing zorgen, terwijl de LM3915 dat allemaal in huis heeft!
Gewoon de LED's in serie plaatsen, en hun voedingsspanning verstandig kiezen. Het IC regelt de rest...