Hallo allemaal,
Ik heb een hammond orgel en zou graag de mogelijkheid hebben er een koptelefoon of eindversterker op aan te sluiten.
Standaard zit er een koptelefoon uitgang op, maar die heeft alleen de hoge tonen. Het is een klein schakelingetje direct aan de speakers vastgemaakt.
Nu zou ik een soortgelijk schakelingejte willen maken, zodat ik het audio signaal, zonder dat er frequenties uitgefilterd worden, van het signaal dat op de pootjes van de speaker staat naar een signaal voor een koptelefoon kan converteren.
Wat denken jullie dat hiervoor de beste methode/schakeling is?
Is er maar één luidspreker? De hoofdtelefoonuitgang zit daar al op, maar geeft alleen hoge tonen?
Of is er wel een aparte lagetonen luidspreker?
Als er een "master volume" regelaar is, zou je het signaal wat daarheen gaat (constant niveau), of wat daarvan af komt (geregeld niveau) ook naar buiten kunnen halen voor een eindversterker of een aparte hoofdtelefoonversterker.
Er zijn twee luidsprekers van ik denk zo'n 20-30cm doorsnede. Geen hoge tonen dus.
Je kunt het volume regelen via een pedaal, ik zal eens kijken of ik iets kan met signaal wat daar binnen komt.
Hoe weet ik of het signaal dat bij de volume regeling binnen komt niet te sterk of te zwak is?
RoelA
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Meten is weten..
/Edit: @FET, Ja, vol pedaal niets meer horen is kapot.. 
/Edit2: Overigens is een hoofdtelefoon uitgang ongeveer 1.4v tot 2volt
[Bericht gewijzigd door RoelA op (32%)]
Ja.. of gewoon aansluiten en proberen. Eerst een klein beetje pedaal. Is het dan te hard, dan hoor je dat gauw genoeg.
En als je bijna niets hoort, ook niet met vol pedaal, dan weet je dat óók weer.
Op 10 juni 2009 14:14:32 schreef RoelA:
/Edit2: Overigens is een hoofdtelefoon uitgang ongeveer 1.4v tot 2volt
Oké dan moet ik maar eens met mijn scope kijken.
Dank voor de info!
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Bij de meeste versterkers wordt een koptelefoon direct over de speakeruitgang aangesloten dmv een serieweerstandje van ca 470 Ohm 1/2 Watt per kanaal.
Hierbij kon je dus hoofdtelefoons gebruiken van 8 t/m 40 Ohm.
Misschien is dat een suggestie?
Mac.
Wel aansluiten vóór het scheidingsfilter, en de luidsprekers niet loskoppelen als het een buizenversterker betreft.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Yep!
Maar meestal zitten er vlak voor de speakeruitgangen geen scheidingsfilters of heb ik het nu mis?
Mac.
Dat heb ik niet zo duidelijk gezegd. De speakers zitten in de hammond standaard al aangesloten. Er is dus niet echt een speaker uitgang...
McDuff
Tjah, er zijn meestal maar twee draden die naar de speakerbox toe gaan en die moet je gebruiken.
Mac.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Een Hammond Orgel, daar mag je best trots op zijn, Douwe W. Heb je een echte originele toonwiel Hammond Orgel? Een Hammond Orgel geeft een enorm mooi geluid, net als de MiniMoog synthesizer, elektrische piano's als de Fender-Rhodes en Wurlitzer.
McDuff
Geweldig!
Prachtig geluid met die toonwielen, niet te evenaren; ben best wel een beetje jaloers op je hoor.
Is het orgel nog wel te tillen?
Krijg nog pijn in mijn rug als ik er aan denk.
Enne, is het nog gelukt met je hoofdtelefoon?
Mac.