Ik ben bezig met een lijnvolger robot die ook dingen kan optilen. Nu heb ik 2 vraagjes:
- Welke servo's kan ik het beste gebruiken? Ik heb momenteel 4 mini servo's van Conrad (bestelnr.: 230501 - 89) zijn deze sterkgenoeg om een blikje op te tillen of moet ik standaard servo's nemen?
- Hoe kan ik het beste het grijpmechanisme maken? het moet een gewoon blikje van 33cl op kunnen pakken.

Alvast bedankt,

Jacco

of ze sterk genoeg zijn weet ik niet. Dat is een kwestie van uitproberen.

Pak voor de grap eens twee stukken hout en probeer daar een blikje tussen te klemmen. Je zult zien dat ie vrij snel naar beneden schuift, omdat het hout niet genoeg wrijvingsweerstand/oppervlak heeft om het blikje vast te houden.

Pak daarna eens twee oude tafeltennisbatjes, je weet wel, die hele goedkope met die nopjes erop, en probeer het dan nog eens. Waarschijnlijk blijft je blikje beter hangen nu.

De grijper zelf maken kun je op allerlei manieren doen, zoek maar eens op "DIY robotarm" ofzo. Meestal hebben ze een centraal punt waar de servo's zitten, en dan twee stukken arm die tegen elkaar in naar binnen draaien.

http://blog.makezine.com/archive/2007/11/the_wooden_menace_robotic.htm…

voorbeeldje. De arm zelf is wel erg gammel maar de grijper is wel redelijk voorbeeld.

Succes! En natuurlijk wel foto's posten :)

Ik ben nu bezig met zo'n soort grijper: Klik
Ik heb alleen een probleem: Ik heb alle stukjes uit triplex gezaagd alleen als ik de gaatjes wil boren voor de schroefjes dan splijt het triplex. Heeft iemand een tip wat voor materiaal ik anders zou kunnen gebruiken. Moet wel redelijk te verkrijgen zijn en ook goed te bewerken.

Jacco

PS. ik denk dat de servo's die ik nu heb te slap zijn dus ik zal wel nieuwe moeten kopen

ik heb al eerder robotarmen van triplex/multiplex gezien, alleen als je last hebt van splijten dan zul je eerst met een heel klein boortje moeten voorboren. Maar dan nog, splijten is helaas een nadeel van triplex.

Ik denk dat een acrylaat plaat wel werkt, maar das vaak weer relatief duur. Die PVC truc van die gast op die site is ook wel geniaal. Moet je alleen even een oven hebben om een stuk pijp in te proppen.

Op 20 juni 2009 22:38:04 schreef THW Mark:
Moet je alleen even een oven hebben om een stuk pijp in te proppen.

Denk niet dat mijn ouders daar blij van worden:p
Ik ga het morgen proberen met het voorboren.

Jacco

al een aan kunststof plaat gedacht?

www.bouwplastics.nl verkoopt het

Ja maar die platen zijn veel te groot. ik heb maar iets van 10x20 cm nodig. dus lijkt me een beetje overbodig om een tien keer zo grote te kopen. Ik denk dat ik op de plaatsen waar ik moet boren iets breder maak.

Jacco

Je kan bij bouwplastics afmetingen ingeven.

heb nu alle onderdelen af van de grijper. Voorboren hielp veel behalve bij eentje. Dus toen de gespleten onderdelen opnieuw gezaagd nadat ik eerst de gaten had geboord. Ga vanavond toch maar standaard servo's kopen anders moet ik straks alles weer opnieuw gaan zagen als de mini servo's het niet houden. heb ik eigenlijk geen zin in. Heeft iemand trouwens nog een idee hoe ik aan de onderkant van de servo ook een asje kan maken?

Jacco

Zoals gevraagd 2 foto van de grijper die inmiddels af is:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00251.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00249.jpg

hij werkt goed en kan ook een blikje optillen;)

Jacco

Is er nu vanalles vastgezet met touw?

dat klopt ik moet hem nog verbeteren maar ik had niet de goede schroefjes ervoor dus ik ga hem nog met schroefjes vastzetten.

Jacco