Ik ben een leek op gebied van elektriciteit. Ik heb een vraag over het aarden van dubbel geïsoleerd gereedschap. Overal lees ik dat het aarden van dubbel geïsoleerd gereedschap niet is toegestaan. Ik kan echter nergens vinden waarom niet. Wie kan mij dit in heldere taal uitleggen?
alvast bedankt.
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Omdat als de fase losraakt geen enkel deel aan kan raken wat stroom geleid en doorslaat naar de persoon die dit vast heeft.
zie ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Dubbel_ge%C3%AFsoleerd.svg
In de link staan een teken wat een smile laat zien
succ3s
[Bericht gewijzigd door Sine op (1%)]
Anoniem
dubbel geaarde dingen zijn toestellen waarbij het onmogelijk is om een snok van te krijgen (bij normaal gebruik)
Het is wel toegestaan maar het is gewoon niet nodig ...
Als het niet nodig is, waarom wordt dan gezegd dat het niet is toegestaan? klopt de opmerking van de vorige reageerder dan niet?
Ik vermoed dat dit zo is om te voorkomen dat er verwarring ontstaat over de toegepaste constructie, wat onveilig zou zijn.
Dubbelgeaard gereedschap bestaat voor het grootste gedeelte uit kunststof.
Waar wil je de aarding dan op vastzetten?
En met welk doel?
voorbeeld: decoupeerzaag, het blad wat op de tafel ligt. Dat is metaal, terwijl de zaag een 'dubbel geisoleerde' is. Wat is het probleem van dat blad aarden?
Zie mijn antwoord hierboven ?
En waarom zou je dat willen ? Aarding is in het overgrote deel van de gevallen noodzakenlijk kwaad.
Veel consumenten passen het niet toe, het geeft ellende met single-ended signaalverbindingen etc.
benleentje
Golden Member
Het probleem is dat het om mobiele toestellen gaat waarbij de bekabeling onderhevig is aan slijtage. Mocht er nu bij een dubbelgeisoleerd toestel een kabelbreuk optreden dan kan het niet anders en deze doet het niet meer. Treed er een isolatie fou op. Nu dan ism er altijd nog de tweede isolatie laag.