Ik ben een leek op gebied van elektriciteit. Ik heb een vraag over het aarden van dubbel geïsoleerd gereedschap. Overal lees ik dat het aarden van dubbel geïsoleerd gereedschap niet is toegestaan. Ik kan echter nergens vinden waarom niet. Wie kan mij dit in heldere taal uitleggen?
alvast bedankt.
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Omdat als de fase losraakt geen enkel deel aan kan raken wat stroom geleid en doorslaat naar de persoon die dit vast heeft.
zie ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Dubbel_ge%C3%AFsoleerd.svg
In de link staan een teken wat een smile laat zien
succ3s
[Bericht gewijzigd door Sine op (1%)]
Anoniem
dubbel geaarde dingen zijn toestellen waarbij het onmogelijk is om een snok van te krijgen (bij normaal gebruik)
Het is wel toegestaan maar het is gewoon niet nodig ...
Als het niet nodig is, waarom wordt dan gezegd dat het niet is toegestaan? klopt de opmerking van de vorige reageerder dan niet?
Ik vermoed dat dit zo is om te voorkomen dat er verwarring ontstaat over de toegepaste constructie, wat onveilig zou zijn.
Dubbelgeaard gereedschap bestaat voor het grootste gedeelte uit kunststof.
Waar wil je de aarding dan op vastzetten?
En met welk doel?
voorbeeld: decoupeerzaag, het blad wat op de tafel ligt. Dat is metaal, terwijl de zaag een 'dubbel geisoleerde' is. Wat is het probleem van dat blad aarden?
Zie mijn antwoord hierboven ?
En waarom zou je dat willen ? Aarding is in het overgrote deel van de gevallen noodzakenlijk kwaad.
Veel consumenten passen het niet toe, het geeft ellende met single-ended signaalverbindingen etc.
benleentje
Golden Member
Het probleem is dat het om mobiele toestellen gaat waarbij de bekabeling onderhevig is aan slijtage. Mocht er nu bij een dubbelgeisoleerd toestel een kabelbreuk optreden dan kan het niet anders en deze doet het niet meer. Treed er een isolatie fou op. Nu dan ism er altijd nog de tweede isolatie laag.
Als het een geaard toestel zou zijn kan de aardkabel gebroken zijn. Maar hoe merk je dit zonder speciaal meetapparaat. Vervolgens ga je ermee werken er treed een isolatie fout op. Omdat er maar enkele isolatie is is het gevolg van een isolatie fout direkt merkbaar.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ook bij aarding kunnen problemen (fouten) ontstaan.
De kans dat er een dubbel-geisoleerd apparaat onder spanning komt te staan is vele male kleiner dat de kans op fouten ontstaan bij een defekte aarding.
Dus als je een dubbel-geisoleerd apparaat gaat aarden, dan is de kans dat er toch wat gevaarlijks ontstaat groter geworden, ipv kleiner!!
Dus vooral niet doen dus.
TOETERNIETOE zit het dichtste bij de waarheid.
Stel je aard de zool van een dubbel gisoleerde decupeerzaag.
Deze zaag is aangesloten in de bouw op een haspel welke in de praktijk wel eens in een niet geaard stopcontact zit.
Nu zit er in die zelfde haspel ook een klokpomp met een isolatie fout.
De fout wordt niet opgemerkt maar heeft wel tot gevolg dat de onderspaning staande klokpomp de spannig via de aarddraad doorgeeft aan de geaarde zool van de decupeerzaag.
In plaats van veiligheid heb je door het aarden een nieuw risico geintroduceerd.
Nu zul je zeggen dat dit ver gezocht is maar neem van mij aan dat deze vorm van "SPANNINGSVERSLEPING" diverse levens heeft gekost.
Zeker in de bouw daar wordt cq werdt een onderbroken aardleiding niet ondekt immers de haspel doet het toch.
De laatste jaren wordt er veel beter gekeurd en gecheckt dan vroeger.
Dit is het zelfde als aarden aan de waterleiding terwijl de aanvoerleiding van bijv. een flat vervangen is door een kunstof aanvoerleiding. Op het moment dat je wasmaschine een aardfout heeft zet je de sproeier van de buurman onder spanning.
benleentje
Golden Member
Mijn verhaal kwam mischien niet duidelijk over maar dat is idd wel wat ik bedoel. Als een defekt in een aarding niet word opgemerkt is dat levensgevaarlijk veel gevaarlijker dan een defekt in een dubbel gesioleerde machine.
Moet het nog veiliger dan ga je naar 42V of 24V of lucht aangedreven.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ook met 42 Volt kan het gevaarlijk zijn.
In een zwembad, dus het echte bad, daar is 24 Volt maximaal toegestaan. En zelfs dat kan nog gevaren opleveren.
En ook met lucht kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.
Het leven zonder gevaren is vrijwel onmogelijk.
De kunst is de gevaren te minimaliseren.
A) de kans op een gevaarlijke situatie zo klein mogelijk maken
B) als er gevaar op treed, zorgen dat dit gevaar er maar zo kort mogelijk is.
C) zorgen dat als er gevaar optreed, dat de schadelijke effekten minimaal zijn.