janthepope2
"Do as I say, Not as I do" (metallica)
hey hallo allemaal,
ik heb van de week een oude philips lbb1142/40 op de kop kunnen tikken met het idee, die heeft wel wat vermogen om iets mee te doen. MAAR, ik had niet gezien dat de versterker ook 50v/70v/100v aansluitingen heeft.
nu heb ik ergens anders gelezen dat er wel "gewone" speakers aan kunnen, maar ik kan aan de aansluitblokken en OT niet zien hoe.
foto van het aansluitblok. (iets wazig excuses)
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Jan
Op de 'direct' output. Maar is 100V niet handiger bij de gebruikenlijke toepassingen van zo een ding ?
Let wel op de minimale impedantie, hoewel ik zou verwachten dat een dergelijke PA eindtrap beveiligd is.
janthepope2
okee, dan zou ik dus een 4x12 zuil van 160w @ 8ohm op de Aarding en 15 volt ansluiten. is die acht ohm dan genoeg of zal ik 16 ohm moeten laden?
alvast bedankt
(edit)
ik heb de versterker gewoon aangesloten op een 8ohm zuil, komt geluid uit, ietwat ruis maar dat is te doen.
er staat "mic" bij een van de kanalen dus dat eerst geprobeerd met een goedkoop ding, dat werkt.
nu heb ik daar mn gitaar + effecten ingedrukt maar ineens werd het na wat spelen toch minder, denk dat hij daar dus niet tegen kan.
iemand een tip voor goede gitaar preamp? want opzich klint hij best netjes voor de gitaar zo.
[Bericht gewijzigd door janthepope2 op (58%)]
De LBB1142 is 50 watt , het is een versterker uit de z.g.n. SQ4 serie. Ze werden dacht ik in de scandinavische landen gemaakt en de eindtrap was modulais op gebouwd, per eindtrap printje 5o watt dus 100 watt had 2 printen en 200 watt er 4 (deze was ook dubbel zo hoog als de andere)
janthepope2
accoord, er zit in deze een print dus wat je al zei: 50 watt.
er zit een sticker op met made in Norway.
kan ik als ik alleen de Direct output gebruik de OT eruit halen? want ik zit te denken om het voorversterker gedeelte eruit te halen en er een gitaarversterker van te maken.
ik kan namelijk aan nog een komen en dan kan ik stereo kabaal maken.
en klopt het dat de input van de eindversterker puur bestaat uit een signaal en een aarde vanaf de voorversterkerprint?
bvd
Je directe uitgang geeft ca 15 v , als je echt 160w bij 8 ohm hebt is je boxje ca 32 v hij zal dus een 1/4 van zijn max. vermgen krijgen , dus dat gaat wel lukken. De versterker heeft aan de voorkant ook nog preset potm te bedienen met een schroevendraaiertje, Dit al gecontroleerd???. Het is niet mijn favoriet, maar ze zijn wel goed. Alleen vindt ik de ingangstrappen nogal wat ruis hebben.
janthepope2
de preset potmeters werken wel, maar kraken nogal.
ik merkte dat wanneer ik de schuif gewoon liet staan, en de "trimpot" terugdraaide dat mijn volume zakte maar dit ging met horten en stoten door waarschijnlijk vuil.
maar de ruis is zeer zeker aanwezig, daar om had ik ook het idee de voorversterkers eruit te halen en zelf een gitaar voortrap er in te zetten. maar na wat lezen op CO lijkt er wel wat haken en ogen aan zitten.
ik had in een andere CO thread iemand gezien die deze:
http://www.runoffgroove.com/professor.png
schakeling als voorversterker wou gebruiken,maar daar werd verder niet op in gegaan, de beschrijving van de schakeling staat mij wel aan maar er staat ook bij dat het een stompbox is, dat is dan toch(zegt mijn boeren verstand) geen voorversterker?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Afhankelijk van hoe die voortrappen opgebouwd zijn kan je misschien voor transistoren en opamps hun ruisarme equivalent of een variant monteren (BC546, BC547 of BC548 wordt dan BC550, bijvoorbeeld).