hallo allemaal

Mijn vrienden en ik hebben een caravan waar wij elk weekend zitten en feesten maar de geluidsinstallatie is niet echt "je van het".
Als we het geluid hard zetten beginnen de boxen te krakken en zo.
Nu willen wij iets anders maar zien door de bomen het bos niet meer.

Dus mijn vraag: wat voor aparatuur en boxen hebben wij nodig?
Het hoeft niet heel mooi te klinken maar wel fatsoenlijk, en ook nog fatsoenlijk als we hem hard zetten.
Wij hebben maar een klein buget(200 euro)maar mag allemaal 2dehands zijn.
En de muziek spelen we van een computer af.

dap is opzich een redelijk goed merk
hebben wij thuis ook en staat elke week aan maar er is geen gekraak.
anders kijk eens op onderstaande sites:

www.geluid.nl
www.rjshop.nl
www.musicstore.de

Op marktplaats staat toch zat oud spul voor een paar cent? Voor in een caravan heb je aan 10W zat genoeg.

Zuipkeet. Autoradio en wat speakers of een kringloopsetje.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]

nu hebben we zo'n kringloopsetje maar als je dat een kwartiertje vol gas aan zet begint hij te kraken en gek te doen.
Nu dacht ik een mooi versterkertje er neer zetten en goede boxen er bij maar ik weet nie wat een beetje goed is en een beetje bij elkaar past(niet dat we over 2 maand weer ander spul moeten kopen).

is dit mischien wat?
versterker: http://link.marktplaats.nl/256854436
boxen: http://link.marktplaats.nl/257151243

Voor in een caravan? Veel te veel!

Euhm klasse A? Niet erg bepaald zuinig voor je accu.

Een goede autoradio mat mooie luidsprekers? Heb je zoiets niet nodig?

Als je geluid begint te vervormen of krakerig klinkt is dat je eigen schuld, dan zet je het gewoon te hard.

Die sharp speakers zou ik absoluut niet doen (ook geen jvc, samsung, of andere japanse merken), de versterker ziet er erg fijn uit.
Zoek eens naar AR2 (Acoustic Research) speakers. Knallen waanzinnig hard mits je een heel erg goede versterker hebt. Foamrand moet je wel even vervangen, maar die dingen klinken heel fijn (zit in de top 3 van beste speakers ooit gehoord) (en ze knallen, had ik dat al gezegd?)

Lowbudget oplossing:
Neem 4 stuks Philips luidsprekers uit de jaren '70 type 22rh 426 of 22rh427 en een autoradio die 4x 15w levert. Je hebt ze ook in zwart (met plastic kast, maar die plastic kasten zijn niet eens zo slecht) met typenummer 22 rh 466 of 22rh467.
Met 2x 20w + 2x 6w heb ik hier op mijn kamer (groter dan een keet) met 427's bijna 100dB gehaald. Dat is hetzelfde als midden op het Arrow Rockfestival.
Die speakers zijn lelijk en groot, en daarom wil niemand ze hebben, en daarom zijn ze goedkoop. Voor 25 euro moet je wel een setje kunnen vinden. Ik kreeg de mijne destijds gratis.
Een beetje autoradio moet je ook wel kunnen vinden. Let wel even op dat sommige autoradio's het metaal van de auto als koeling gebruiken. Indien noodzakelijk een flink koellichaam achterop de radio schroeven, evt. met ventilator.
Geluid is niet vergelijkbaar met de AR's...

Simpelste oplossing: Philips MFB speakers. De 544's zijn foolproof (bij overbelasting schakelen ze automatisch uit). Je kunt er direct een mengpaneel of pc op aansluiten. Ingebouwde versterkers. Ze knallen ontzettend hard.
Klinken wat beter dan de 427's, maar halen het bij lange niet bij een set goede speakers (AR, kef, tannoy etc. maar de meeste van die speakers zijn niet geschikt om mee te knallen...)
Gangbare prijs ligt rond de 100 euro. Deze dingen: http://link.marktplaats.nl/261797507

Ik neem aan dat je gewoon 230 in je caravan hebt(computer)? Even op MP naar een setje Skytec/Velleman etc. speakers + een ampje van hetzelfde caliber zoeken en klaar! Hoeven echt geen 100en watts te zijn. Een huiskamer ampje zou ik niet doen, die geven het nogal eens op als die continu moeten knallen.

Bovendien naarmate er steeds minder bloed in je alcohol gaat zitten kijk je niet meer zo nauw en dan kun je beter een amp hebben die wat meer voor de "knal"taak berekend is. Bovendien is het "maar" een caravan, geen Rotterdam Ahoy!

[Bericht gewijzigd door DJohnny op (28%)]

Philips 544's zijn beter, gaan voldoende hard, en zijn meer foolproof en kosten hetzelfde, en zijn direct op een PC aan te sluiten zonder versterker ertussen ofzo.
Als het niet hard genoeg gaat: je kan ze bijna onbeperkt doorlussen naar extra sets MFB's.

De skytec/velleman versterkers gaan nogal gauw kapot als je ze vol belast.
De speakers zijn niet slecht voor het geld, maar ik weet niet hoe die zich op hoger volume gedragen. Ik heb ze alleen bij mijn (toen nog heel kleine) elektroboer op laag volume gehoord.

Ik zou het zonde vinden om een stel van die 544 gevallen in een zuipkeet te zetten.

Op zich valt het best wel mee dat dat spul snel defect gaat mits er op de goede manier mee omgesprongen wordt(geen kortsluiting op de uitgangen etc). Ik denk ook dat die 544's gewoon te netjes klinken en toch niet de power van een PA speaker hebben.

Idd, echt zonde. In een zuipkeet gooi je het goedkoopste van het goedkoopste. Kapot gaat het toch:

Op 28 juni 2009 21:49:19 schreef doorne jr:
nu hebben we zo'n kringloopsetje maar als je dat een kwartiertje vol gas aan zet begint hij te kraken en gek te doen.

http://link.marktplaats.nl/261856138

http://link.marktplaats.nl/261792919

http://link.marktplaats.nl/261782306

De eerste 2 set's hebben de mogelijkheid om een pc aan te sluiten. De sony set zou je nog wat moeten verzinnen.

In ieder geval drie voorbeelden van goedkope setjes die voldoende herrie kunnen produceren voor in een caravan!

Je kan ook eens bij een kringloop in de buurt kijken wat er staat, en eventueel testen of het allemaal hard genoeg gaat.

Ondanks dat Skytec baggertroep maakt, lijkt me het meer dan genoeg voor in een caravan. Of je moet graag binnen 5 minuten doof willen worden :) Dus zoeits zou je ook nog naar kunnen kijken.

Ik zou eerder voor skytec gaan dan voor zo'n klein setje.

Op 28 juni 2009 23:36:07 schreef Henry S.:
Idd, echt zonde. In een zuipkeet gooi je het goedkoopste van het goedkoopste. Kapot gaat het toch:
[...]

Kapot gaat het niet, ze zijn echt goed beveiligd tegen dronkelappen die de knop te ver opendraaien. En serieus goede speakers zijn het toch niet...
Gewoon ergens hoog op een plankje neerzetten zodat er ook geen bier over kan gaan.

Dat ligt er helemaal aan, je staat er soms van te kijken wat die Akai setjes nog aan leven kunnen produceren :)
Zelf zou ik sneller zo een Sony of Akai setje neerzetten dan een Skytec.

Ik zou ook niet voor een mfb speaker kiezen, aangezien deze duurder zijn dan een setje normale passieve speakers.
Wil je toch serieus wat herrie gaan maken moet je toch al aan meer dan 4 MFB speakers denken (type 544 bijv). Aangezien het hier toch alleen maar hard moet kunnen zou ik voor passieve speakers gaan.

vergeten er bij te zetten: het is een stacaravan van 10 bij 3,5 meter, gemiddeld 20/25 man.(het geluid moet zo hard gaan dat je elkaar bijna niet meer verstaat)
en er zit 230V.

Dus we gaan helpen het leven van de buren zuur te maken?

De truc is normaal gesproken om nou juist niet vol vermogen te draaien. Maar ja, of het slag volk wat in die herrie wenst te zitten de discipline kan opbrengen om dat voor elkaar te krijgen?