dat idee had ik ook ooit, maar dan iets moordlustiger:P

dus volgens jullie is dit haalbaar met motoren van rolstoelen.

met motoren van rolstoelen kan ik je garanderen dat het lukt mbt kracht ja

Motoren van 500W ?
Volgens mij is dat wel (over-kill )2.
Je kunt nu natuurlijk zeggen beter teveel dan te weinig nemen.
Maar hou er rekening mee dat hiermee alles zwaarder zal moeten worden ook de sturing en de accu's.
Volgens mijn berekening heb je met dit gewicht en bij deze snelheid en versnelling, om een helling van 45° te kunnen nemen een minimum vermogen nodig van ong. 25W.
Dus als je 100W per motor zou nemen zou dat al ruim voldoende moeten zijn.
(*)

Edit 1:
Boven een bepaald vermogen zul je ook verpicht worden om op 24V te werken, omdat de stroom anders te groot wordt.

(*) Edit 2:
Zie opmerking 21 aug 14:38

De formules waarbij de hellingshoek in rekening gebracht wordt, kunnen niet juist zijn
(omdat G of m.g niet in de formules voorkomt ).
Ik zoek het verder uit op het Wetenschapsforum.

maar stel dat hij ook nog een passagiers stoeltje maakt om zelf mee te rijden?:P

met 100W motoren mag er gerust een extra gewicht bij van 200kg.(*)

(*) Edit:
Als je geen helling moet nemen.
De formules waarbij de hellingshoek in rekening gebracht wordt, kunnen niet juist zijn
(omdat G of m.g niet in de formules voorkomt ).
Ik zoek het verder uit op het Wetenschapsforum.

misschien wel een hele rondrit met de familie :P

Ik kan morgen bij de hersteller van rolstoelen de motoren gaan uitzoeken . Hij heeft een heel deel motoren en accu's liggen die voor de hoge eisen van rolstoelen afgeschreven zijn maar toch nog kunnen dienen voor mijn project . Dus dan ga ik misschien kijken naar toch wel wat lichtere motoren . Hij moet ook wel kunnen in een gebouw wat puin vooruit duwen of een ostakel wegduwen . er zal toch wel wat kracht nodig zijn . Er zal ook wel wat tegenweerstand moeten gegeven worden wanneer met de luchtcylinder een geslepen gaat moet doorgeduwd worden .

kun je me dan misschien de prijzen vertellen die hij vraagt?
ik ben wel geinteresseerd

Op 21 augustus 2009 21:33:28 schreef wouter512:
...
Hij moet ook wel kunnen in een gebouw wat puin vooruit duwen of een ostakel wegduwen . er zal toch wel wat kracht nodig zijn . Er zal ook wel wat tegenweerstand moeten gegeven worden wanneer met de luchtcylinder een geslepen gat moet doorgeduwd worden .

...

ja, hier heb je gelijk in.

De h brug die ik in het begin wou gebruiken voldoet niet meer omdat deze slechts motoren tot 75watt kan schakelen . Kan iemand mij misschien een motorschakeling bezorgen voor motoren tot 400watt ? kan zelf nog geen schakeling ontwerpen en op google vind ik ook niet iets bruikbaar. of is het misschien mogelijk om de transistoren juist voor de motoren te vervangen door irf 1404 fets ? Moet ik als dit mogelijk is enkel dan de fets steken of moet ik ook nog andere componenten vervangen ?

[Bericht gewijzigd door wouter512 op (27%)]

Aangezien ik nog altijd geen antwoord heb op het Wetenschap forum zal ik het hier nog even posten.

Het is de bedoeling om snel bij benadering het minimaal vermogen te kunnen berekenen van een motor, om op een bep. helling te rijden.

Naar mijn mening moet dit nu correct zijn...

http://www.uploadarchief.net/files/download/forces.png

Dit zijn de krachten die inwerken bij het nemen van een helling.
Hier zie ik dat G.sinx tegengesteld is aan F en groter wordt naarmate de helling steiler wordt.
Dus is dit de extra kracht die moet overwonnen worden bij het nemen van een helling.

Dus wordt mijn formule ( P = m . a . v - voor een horizontaal vlak ) waarbij de helling in rekening gebracht wordt :

F = m . a + G . sinx -> F = m . a + m . g . sinx -> F = m ( a + g. sinx ) en aangezien P = F . v -> P = m .v ( a + g. sinx )

Dus het minimaal vermogen die motor zou moeten hebben om een wagentje met massa ( m ) en een versnelling ( a ) op een helling van x graden met een snelheid ( v ) te rijden :

P(min) = m .v ( a + g. sinx ) uitgedrukt in Watt en zonder rekening te houden met verliezen.

Rekenvoorbeeld:

m = 300kg -> totaal gewicht robot
v = 0,55 m/sec -> max. gewenste snelheid 2km/h
a = 0,18 m/sec2 -> a = dv/dt = 0,55/3 -> vanuit rust na 3 sec. op volle snelheid
g = 9,81 m/sec2 -> versnelling door de zwaartekracht op aarde
sin x = 0,5 -> bij een helling van bvb. 30°

minimum vermogen nodig om een helling van 30° te kunnen nemen:
P(min 30°) = 300 . 0,55 ( 0,18 + 9,81. 0,5) = 839 W

minimum vermogen nodig op een horizontaal vlak:

P(min)= 300 . 0,55 . 0,18 = 30W

Edit:

vandaag kreeg ik bericht van het Wetenschaps forum dat deze formule juist is.

En die 800 Watt kan je delen door twee, omdat je twee motoren krijgt.

Wouter je hebt Mail.

Heb je al bedacht hoe je een gat wilt zagen wat groot genoeg is om het ding zelf door te laten rijden? Dat zal nog een flinke uitdaging worden, aangezien er toch een as of zo door de schijven moet, waardoor het geheel altijd breder zal zijn dan de afstand tussen de zaagsnedes.

bedankt voor de mooi uitgewerkte berekening .
Ik ga in één van de volgende dagen de motoren halen .
dan kan ik mijn H-brug gaan uitwerken
voorloppig heb ik geen vragen meer.(kan snel veranderen :D)
nogmaals bedankt aan iedereen

groeten
wouter

Op 23 augustus 2009 15:18:52 schreef Lambiek:
...
En die 800 Watt kan je delen door twee, omdat je twee motoren krijgt.
...

Juist, als je op de helling geen bocht neemt zodat dan 1 motor al het werk moet doen.
Maar dat zal meestal het geval niet zijn, en je hebt dan ook meer dan genoeg vermogen bij het horizontaal rijden.
En motoren van 500W zijn dan zeker geen (over-kill)2 zoals ik eerst dacht.

Op 23 augustus 2009 16:17:45 schreef SparkyGSX:
Heb je al bedacht hoe je een gat wilt zagen wat groot genoeg is om het ding zelf door te laten rijden? Dat zal nog een flinke uitdaging worden, aangezien er toch een as of zo door de schijven moet, waardoor het geheel altijd breder zal zijn dan de afstand tussen de zaagsnedes.

Dat was een idee om een gat te laten uitzagen. Maar ik moet nog wachten tot 1 septemeber als de school terug begint om de concrete richtlijnen te krijgen . zal nog een beetje wachten worden of hij echt moet kunnen deuren openslijpen of dat hij gewoon vanop afstand met een robot arm moet kunnen verpakkingen openen als ze bijvoorbeeld een verdacht pakket ergens hebben . Ik heb slechts een vrij basic omschrijving geschreven daarom dat ik nu ook vooral mij bezig hou met het onderstel en de aandrijving

Wouter wat betreft die H brug laten ontwerpen.. Volgens mij moet je voor school dingen laten zien wat je hebt geleerd. dus niet zomaar copieren ;) die IRF1404 die ik op gaf ga ik gebruiken om mijn buitenboordmotor te schakelen (elektrisch) is slechts een voorbeeld. je kan ook kijken naar andere fets ;)

Wij hebben een werkend onderstel gevonden bij een verkoper van elektrische rolstoelen . Met de camera worden we begleid en gesponserd door een firma die zich bezig houd met ontwikkeling van hoogtechnologische camera's

De grote uitdaging zit nu in de robotarm . Dit moet degelijk zijn en dus dachten we aan een kleine robot zoals de grote van kuka .
http://www.kuka-robotics.com/NR/rdonlyres/6F8F41C0-0AB9-4A38-B376-15F8C8087BE5/0/PR_KUKA_Industrial_Robot_KR180_2_Serie2000_01.jpg

weet er iemand misschien bouwkits maar zeer degelijk en niet van die plastieken bouwkitjes of een bedrijf die dergelijke armen ontwikkelt ? Of eventueel enkele intersante websites met extra informatie ?

Alvast bedankt

Ik zie nog geen wrijving in de formules.
Bij horizontaal rijden heb je wat vermogen nodig voor het versnellen naar de gewenste snelheid, maar daarna rijd je beslist niet gratis!
De wrijvingskracht die je moet overwinnen is het gewicht (m.g) maal de wrijvingscoëfficiënt. Die laatste is heel laag voor grote dunne harde wielen op een marmeren vloer.. maar vrij hoog voor kleine brede rubberbanden op een laag puin. :)
Bij de helling wordt de wrijvingskracht maar heel weinig minder, omdat cos(hoek) maar weinig minder is dan 1.
De term met de sin(hoek) komt er gewoon bij zoals je al gezien had.

Ik heb een vraagje . Ik heb mijn onderstel van de elektrische rolstoel gekregen . Daar zitten 2 accu's van 12v in en deze zijn volledig ontladen . kan ik nu door gewoon mijn lader van de rolstoel in te pluggen in de rolstoel zelf de batterijen beginnen opladen of moet ik eerst de batterijen tot een bepaalde spanning opladen met een gewone adapter ? Iemand vertelde mij dit maar ik twijfelde .

alvast bedankt
mvg
wouter