Ik heb sinds een maandje een Volkswagen Kever. Ik wil hier mijn iPod in kunnen luisteren.
Nu heb ik op internet een kabel gezien die je aansluit op de 6-polige DIN aansluiting van je oldtimerradio, en dan via via naar je iPod kan. Zo kun je dus naar je iPod luisteren via je oldtimerradio.
http://www.oldtimerautoradio.nl/?menu=article&categoryID=51062&article…
Weet iemand hoe je deze kabel zelf kunt maken, want volgens mij kan je dit veel goedkoper zelf doen! Alvast bedankt!
Gr. Joost
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Klopt het dat als je de doorzichtige plug eruit haalt dat dan de radio het niet meer doet?
Van de 3,5mm jack (Ipod uit) is de tip en de eerste ring na de tip het signaal. De tweede ring is de massa.
(kijk even niet naar de rest van de tekeningen)
De signalen van links en rechts moet je wat verzwakken omdat dit zeer waarschijnlijk te hoog zal zijn voor de ingang van de radio:
De weerstanden moet je maar even experimenteel bepalen.
R1 zou ik iets van 1 kOhm nemen.
R2 dubbel uitvoeren om het stereo te mixen naar mono.
Tussen het knoppunt en de uitgang (naar de radio) voor alle zekerheid een condensator van 220 nF mee in serie zetten om eventuele gelijkspanning te isoleren.
De DIN ingang van de radio kun je het beste even 'doorbrommen'.
Dus radio aan, plugje eruit en dan met een stukje draad de in de gaatjes steken totdat je wat uit de luidspreker hoort.
Je hoort dan een bromgeluid of wat tikken.
Je kunt het ook zien aan de pinnetjes in het doorzichtige platic dopje. Deze doorverbinding geeft het geluid door van de ontvanger naar de eindversterker.
Gezien de enkele luidsprekeraansluiting is het mono en zit er dus maar 1 harkje in met 2 pinnen.
Één van de beide aansluitingen is dus een ingang.
De massa kun je doormeten met een ohm-meter tussen de behuizing maar zeer waarschijnlijk is het pin 3 of 4.
Beste Bart en Joost,
Ik rij ook in een Kever, en volgens mij heb ik een gat in de (radio) markt ontdekt. Iemand die erg handig is met radio's en electronica moet het toch wel voor elkaar kunnen krijgen om een gloednieuwe autoradio te voorzien van een 'vintage' frontje??
Dankzij een chronisch gebrek aan opleiding kom ik niet verder dan zo'n radio kopen waarvan het frontje wegklapt, en op dat frontje een oldtimer frontje plakken... beetje MacGyver oplossing helaas.
Wat mij geweldig lijkt is een radio die er zo uit ziet: http://img.tweedehands.net/pics/00/01/47/60/68/1c.jpg
Met die knoppen wil ik dan graag een mp3 speler oid bedienen. Bv L= play, M= pause, K= stop, en de beide U's FF en rewind.
Is iets in die trant mogelijk en wat kost het dan om te maken? (de prijs van 1 nieuwe en 1 oude radio + een kratje bier??)
Thx voor 't nadenken 
Dat zou ontzettend zonde zijn van de radio. Beter is om gewoon een klein zendertje te maken waar je je mp3 speler op aansluit en daarop af te stemmen met de radio, of direct in de radio een aftakking op de volumeregelaar te maken waar je een plugje met je mp3 speler op aansluit.
Zonde van welke radio, de nieuwe of de oude? En waarom? Dit zou de perfect oplossing zijn voor een oldtimer. Geen geklooi met losse apparaatjes. Wat jij voorstelt werkt net zoals wat ik nu heb: een converter-tape en een Creative Zen. Maar handig is het niet. Ik moet elke keer de batterij van de mp3 speler opladen, en elke keer 5 of 6 handelingen uitvoeren om alleen maar muziek te horen. Ik zou het liefst de luxe hebben van een moderne radio, maar dan met de uitstraling van een ouderwetse radio...
De oude.
Oplossing voor mp3 speler: LM317. http://www.circuitsonline.net/circuits/view/97
Aansluiten op de geschakelde 12v of sigaretten aansteker, spanning instellen, aan je mp3 speler voedingsingang (of USB aansluiting, afhankelijk van waar hij z'n voeding krijgt) hangen en vergeten.
Als je teveel handelingen moet verrichten om muziek te krijgen, moet je een 20 euro mp3 speler kopen: op play drukken (om aan te zetten), nogmaals op play drukken (om te spelen), en luisteren 
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (26%)]
Euh...van dat linkje wordt ik helaas niet veel wijzer, ik weet er helemaal niets van.
Mijn kever heeft geen sigaretten aansteker, en het idee is juist om het te versimpelen. De Zen was €25 euro, en is idd met 1 knop aan te zetten. Maar dan moet ik hem eerst uit het dashboardkastje halen, aanzetten (3 sec vasthouden), terugstoppen zodat hij tijdens het rijden niet alle kanten uit zeilt, en de radio zelf aanzetten. (4 handelingen dus, ik gokte maar wat
)
Oude radio's zijn voor een prikkie verkrijgbaar, ik heb er een liggen die een probleem heeft met de voeding en ik kan er dus niks mee maar voor zo'n doel lijkt hij me uitermate geschikt. (Maar nogmaals, ik weet er echt helemaal niks van dus mss is het wel veel moeilijker dan ik denk...???)
Zoiets als dit: http://www.mybecker.com/nlNL/CAR+NAVIGATION-Mexico+7948.html
Is natuurlijk erg leuk, maar ziet er nog steeds niet uit alsof hij 40 jaar geleden is geproduceerd. Dan heb ik het nog niet over de prijs, die vind ik belachelijk. Ik hoef er ook geen nav in, alleen een flashdisk met wat mp3tjes erop...radio ontvangst is leuk maar geen prioriteit.
De oplossing die ik heb, werkt. Maar daar heb je ook alles mee gezegd. Ik rij elke dag in mijn kever en wil wel graag betere kwaliteit muziek en meer gemak. Het snoertje wat van de cassettespeler naar mijn dashboard loopt ziet er niet erg elegant uit :-S
Mijn vorige auto (Toyota Starlet '91) had een cd-spelertje die vanzelf aanging als de auto op contact kwam. Dat moet toch te doen zijn?
In elk geval bedankt voor het meedenken 
ha Joost,
ik weet dat het al een tijd geleden is, maar ben benieuwd of het je nog gelukt is en hoe. Ik zat met precies hetzelfde idee...
Groet, Johan