Ik ben op zoek naar een simpel zelfbouw circuitje of bouwpakketje wat ik tussen de linkeruitgang van mijn autoradio
(linker = bestuurders zijde speakers) kan plaatsen. De doel van het circuitje is als volgt. Het heeft twee ingangen en één uitgang:

ingang 1 = de orginele linker uitgang van de autoradio
ingang 2 = de audio uitgang van mijn GPS systeem
uitgang = de aansluiting voor mijn linker speakers

In rust geeft het circuit de audio van ingang 1 door aan de uitgang. Wanneer er een audio signaal is op ingang 2 dan wordt deze doorgegeven aan de uitgang. Op deze wijze zijn de route aanwijzingen van mijn GPS systeem voor mij als bestuurder goed hoorbaar boven de radio uit maar kan de bijrijder nog steeds de radio beluisteren. En ik ook wanneer er geen route aanwijzingen zijn.

Is er iemand op de hoogte van zo'n schema of bouwpakket. Ik houd mij aanbevolen.

Alvast bedankt.

Een dubbelpolige schakelaar is genoeg,
alleen moet je dan de "P", ofwel ingang van de schakelaar aan de speaker hangen, en de 2 uitgangen als ingang.

en je moet een versterkertje ertussen zetten anders hoor je geen zak....

hoofdtelefoon heeft echt niet genoeg power voor een 4 ohms speaker in een autodeur...

overigens vraag ik me STERK af of je je vaginatie systeem wel goed hoort, maar ik ben dan ook doof voor 2 geluiden tegelijk...

daarbij zou ik me MATELOOS storen aan een radio die alleen geluid geeft op de RECHTER speaker..

kun je niet beter een mutebox kopen ofzo? dus die alles via de speakers laat horen BEHALVE als je navigatie systeem wat te melden heeft..

De bedoeling is dat je muziek en radio op de speaker hoort.
Mag de radio tijdens de aanwijzingen blijven spelen: twee weerstanden
Zo nee: dan moet er inderdaad een schakelingetje komen.

Bedankt voor alle reactie tot nu toe.

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest maar het is mijn bedoeling gewoon naar de radio te luisteren op beide speakers TOTDAT er een aanwijzing is van mijn GPS systeem. Dit zou het circuitje moeten detecteren en OP DAT MOMENT het signaal van mijn radio op de linkerspeaker moeten onderbreken en de linkerspeaker moeten voorzien van de aanwijzing van mijn GPS systeem. Ondertussen is de radio gewoon te beluisteren via de rechterspeaker. Wanneer de aanwijzing van het GPS systeem voorbij is (geen signaal meer) schakelt het circuit weer terug naar de radio.

Een schakelaar zoals Periang voorstelt is dus in mijn ogen niet de oplossing. En ook een mutebox zoals Henk voorstelt ook niet of deze moet ook te plaatsen zijn tussen alleen het linker uitgangssignaal van mijn autoradio. Misschien dat de twee weerstanden van Pientertje werken maar ik zou dan graag iets meer info hebben. Bijvoorbeeld welke waarde en hoe aan te sluiten.

Alvast bedankt.

Op 1 juli 2009 20:30:54 schreef pientertje:
De bedoeling is dat je muziek en radio op de speaker hoort.

Wat komt er dan uit die radio? :D

Lijkt me behoorlijk irritant, zo'n snelle switch van muziek naar gesproken tekst, want die navi begint meteen te zeveren natuurlijk.
Met de kans dat je het eerste stukje tekst kwijt bent.
Of de navi zou een pre-signaal moeten geven dat er gezever komt, die kun je dan gebruiken om je sturing te activeren.

Ik heb zelf een extern speakertje bij de C-stijl hangen (mijn linkeroor is de beste, die is fel genoeg om boven de boem-boem van de radio uit te komen.
Op de motor doe ik alleen op zicht, hoor toch niets (behalve vroem vroem en tatutatu.....) :)

Beste Periang,

Ik begrijp dat jij het allemaal anders doet dan ik maar daarin verschillen we dan. Ik hoor het, het liefst over de linkerspeakers van mijn radio terwijl daar het radiogeluid wordt uitgeschakeld zodat ik de aanwijzing goed hoor. De definitieve oplossing zal uitwijzen hoeveel van het eerste deel van de aanwijzing ik kwijt ben vanwege omschakeltijden.

Heeft er iemand mogelijk een oplossing zoals gevraagd? Ik houdt me nog steeds aanbevolen.